Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

onsdag 16 mars 2011

Birger Skoglunds syn 2008

Birger Skoglunds upplevelse på Rallingsås utanför Aneby juli 2008.
Följande är från en predikan i Ladan trettonhelgen 2009:

Tron måste bära oss så att vi vågar lita på Gud.
 Jag ligger och sover i vår husbil, vi skulle köra långt upp till norrland och vara med på ett möte på onsdagen, jag skall bara leda förmiddagens mötet på Rallingsås sedan skulle vi åka därifrån.
På natten vaknar jag, kl tre någonting och upplever någonting mycket märkligt. Mitt i natten lyfts min ande på något sätt, jag kan inte förklara det riktigt men det är så jag ser min egen kropp ligga kvar i sängen medan jag flyttas iväg med en ciceron som jag tror var en ängel från Guds himmel och jag flyttas iväg till tre platser, låt mig berätta för dig, det här är otroligt gripande, det var i juli månad.

Jag flyttas iväg och kommer först till Drottningsholms slott och ni vet vem som bor där, där bor vår svenska kungafamilj och jag tänkte, här kommer ju inte jag in.
Men vi bara går in och jag kommer att föras till en av drottningens kammare och där ser jag vår svenska drottning ligga på knä och be till Gud i himlen och vet ni hur hon ber, lyssna nu, om inte du kommer i anden nu så lär du aldrig nånsin komma i anden för jag hör henne be på det här viset, Herre kanske är det för en tid som denna som du har gett mig drottningvärdighet i ett land.

Jag som inte är av konungslig börd blev ingift i en kunglig familj men kanske är det för en tid som denna , och så börjar hon be för Sveriges ungdomar. Hon ber, hon gråter hon snyftar, hon ropar till Gud för Sveriges ungdomar Och vet ni, i mitten av oktober månad så meijlar våra nyhetsmedia ut nyheten där drottningen säger till Svenska folket: Vi måste tro att Gud i himlen kan förändra våra svenska ungdomar, det får inte fortsätta säger hon att fler blir utslagna och så ber hon.

Och jag hör henne be för sin dotter Viktoria, när hennes drottningvärdighet kommer, låt henne inte bli en jetsetdrottning, låt henne bli en kvinna som bär ansvar . Visst är det märkligt. Jag har skrivit ett brev till drottning Silvia, jag skall inte berätta vad svaret blev, jag har nämligen lovat att inte göra det förrän jag har fått löfte av henne att göra det.

Och så flyttas jag från denna plats och vi bara drar iväg och jag hamnar i Fredrik Reinfelts regeringssammanträde, i juli månad och de sa på radion att det är ingen fara med Sverige och Sveriges ekonomi, det var ju på väg neråt överallt, men Sverige kommer att klara sig bra.

Men när jag kommer in och ser in i sammanträdesrummet så sitter han och säger så här: det är märkligt allting har liksom gått emot oss och han fortsätter och säger ungefär så här, ni vet att jag har berömt mig av att var ateist men hela min ateistiska livsåskådning håller på håller på att rasa ihop som ett korthus (i juli månad) och då säger folk i regeringen, vad skall vi göra ? Ja , säger F R med ett aning leende, det är läsarnas fel .

Och jag vet exakt (detta måste vara Birgers kommentar) vilka de är som kommer att stå emot oss och varje gång jag talar om det så reser sig håret på mig, de säger så här: skall vi äntligen få klämma till läsarna en gång för alla? Då säger FR nej, nej nej de har äntligen förstått sin roll och börjat be . Så står jag där, så säger några andra, vad skall vi göra ? Vi skall be läsarna om hjälp .

För bara några månader sedan gick luften ur hela världsekonomin. Gud är större än något annat. Jag skrev ett brev till FR om det här, han manar oss att fortsätta be, kan du förstå, ateisterna manar oss att fortsätta be, Varför, ni har tro. Det finns en tro som förvandlar.

Jag flyttas därifrån till riksdagen och där finner jag en sak, nu skall ni inte tro att jag tror mig om några stora ting, absolut inte, utan det här är en vision och jag vet inte var det kommer att sluta någonstans.

Men jag ser mig stå i riksdagen. Vi är inte i riksdagen och sitter snällt på balkongen där vi skulle sitta, utan vi står nere på golvet, i den här halvcirkelformade salen där riksdagsmännen sitter. För en gångs skull var den full av riksdagsmän och så står vi där, vi är flera förkunnare, flera profeter, flera människor som tjänat Gud under många år och av någon konstig anledning skulle jag föra ordet.

Och jag pekar på den ene efter den andre av riksdagsmännen och säger det är ditt fel att landet ser ut som det gör, ni har öppnat för en vansinnig lagstiftning, ni har gjort det och det och det. Och jag räknar upp det ena efter det andra och jag tyckte inte om det jag sa. Men så tyckte jag så mycket mer om när jag ser mig själv vända pekfingret mot mig själv och säga det är mitt fel och så säger jag till kollegorna det är ert fel.

För när vi skulle tala då teg vi och när vi borde ha begrepp att tiga då snackade vi och så blev det som det blev . Och så säger jag till riksdagen kan ni förlåta oss för att vi har varit ljumma och alldeles för svaga . Då, vet ni vad som händer, då säger de som en man, vi måste rädda Sverige, vi måste hjälpas åt.

När jag kom hem från Israel hade jag brev från riksdagen, jag måste säga jag var gripen till tårar. Jag skulle egentligen ha tagit med det julkortet. Får ett julkort från riksdagens talman och han säger, vi börjar se att det bara är Guds folk som kan förändra förhållandet i landet. Lyssna kära vänner i Ladan, Gud är mäktig att göra någonting men vi måste våga tro, vi kan inte hålla på längre o leka kristendom, vi måste börja praktisera levande kristendom och tro på Jesus.

Det får kosta vad det vill, vi måste tro på Jesus. Och vet ni några veckor efter händelsen vid Smålandskonferensen så talade Herren allvar med mig. Herren sa Birger, du har ingen karriär kvar att göra, du har redan passerat åren då man gör karriär.
Vill du göra en andlig karriär med mig, vill du bli min talesman, vill du säga vad jag än bjuder dig att säga, saker som kommer att göra ont, saker som gör att somliga kommer att vända sig mot dig.
Vill du bli det för mig? Jag sa Herre, jag vill försöka, men jag vet inte om jag klarar det. Då sa Herren, jag skall ge dig kraft men du skall berätta överallt där du går fram det jag har visat dig , för jag skall rädda Sverige.

Jag tror, därför talar jag, jag tror därför att jag vet att den Jesus jag älskar han är mäktig att infria varje löfte och det är därför som Gud kommer att möta den ena staden efter den andra i det här landet med väckelse, med kraft, med seger.

Tron driver nämligen satan på flykten. Fredrik Reinfelt, tro inte att du utan Gud kan rädda landet. Mona Salin, inbilla dig inte att du skall kunna förändra landet om du för den politik du för idag. Nej, bara om vi vänder åter till en levande Gud och låter Gudomliga lagar på nytt igen få ny aktualitet.
Det innebär inte att vi som kristna skall bete oss ungefär som vilka vansinniga människor som helst. Men det innebär att vi skall våga tro på Gud och våga hålla fanan högt. Gud vill ge dig denna underbara kraft där satan flyr. Aposteln Petrus tar upp trons betydelse och säger om satan: stå honom emot.

Inga kommentarer: