Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 25 december 2011

Tv-spelens fader sågar spelvåldet

”Jag tycker det är en skam”
Ralph Baer, mannen som skapade den första spelkonsolen, är arg. På spelen. På våldet de förmedlar.
– Det jag skapade har blivit en styggelse, säger han.

Gamers världen över har Ralph Baer att tacka för mycket. 1967 designade och utvecklade han ”The brown box”, en låda med två trådade kontroller och ett knippe förinstallerade spel. Fem år senare skapade han den första riktiga hemkonsolen, Magnavox Odyssey, som byggde på den bruna lådans design. Ralph Baer är i mångas ögon tv-spelens pappa.
Idag är han 89 år gammal. Och inte sådär jättenöjd hur hans ”barn” har utvecklats. Baer ser ner på dagens våldsamma spel, och menar att det är förfärligt att de har blivit mainstream.

Bisarrt, ondskefullt våld.
”Blivit en styggelse”
– Jag tycker att det är en skam, säger han i en intervju med Salt Lake Tribune. Det jag skapade har blivit en styggelse.
Vi ser samma sak hända inom musik, litteratur, konst – alla former av konstnärliga uttryck.
Baer är dock stolt över att det var han som startade spelrevolutionen, även om han på den tiden inte hade en aning om hur långt det hela skulle bära.
– Om jag kunde förutse hur pass stort det hela skulle komma att bli? Svaret är självklart nej. Ingen förstod, åtminstone inte då, att vi befann oss på den här geometriska kurvan... som skulle komma att peka rakt mot himlen. Det var oväntat; det var fantastiskt. Jag är glad att det hände. Och om inte jag hade startat det hela, hade någon annan gjort det..."
Fortsätt och läs mer här: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article13912417.ab

Inga kommentarer: