Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 12 december 2010

Ha inte din längtan till förgiftad svinmat när du är inbjuden till en festmåltid!


Liknelsen om den återfunna sonen
Luk.15:11-24 ”Vidare sade han: "En man hade två söner. Den yngre sade till sin far: Far, ge mig min del av egendomen. Då delade han sin egendom mellan dem.
Kort därefter packade den yngre sonen ihop allt sitt och for långt bort till ett främmande land. Där förde han ett utsvävande liv och slösade bort det han ägde.
Men när han hade gjort slut på allt, kom en svår hungersnöd över det landet, och han började lida nöd. Då gick han bort och slöt sig till en av inbyggarna där, som skickade ut honom på sina ägor för att vakta svin.* Han skulle gärna ha velat äta sig mätt på de fröskidor* som svinen åt, men ingen gav honom något.
Då kom han till besinning och sade: Hur många daglönare hos min far har inte mat i överflöd, och här håller jag på att dö av svält.
Jag vill stå upp och gå till min far och säga till honom: Far, jag har syndat mot himlen och inför dig. Jag är inte längre värd att kallas din son. Låt mig få bli som en av dina daglönare. Och han stod upp och gick till sin far.
Medan han ännu var långt borta, fick hans far se honom och förbarmade sig över honom. Fadern skyndade emot honom, föll honom om halsen och kysste honom. Sonen sade till honom: Far, jag har syndat mot himlen och inför dig. Jag är inte längre värd att kallas din son.
Men fadern sade till sina tjänare: Skynda er att ta fram den bästa dräkten och klä honom i den och sätt en ring på hans hand och skor på hans fötter! Och hämta den gödda kalven och slakta den, och låt oss äta och vara glada. Ty min son var död men har fått liv igen, han var förlorad men är återfunnen. Och festen började.”

************************************* 

I denna liknelse läser vi om sonen som trodde att han skulle finna sin lycka när han gav sig av bort från fadershuset, som här är en bild av att leva i gemenskap med Gud, vår Fader i himmelen. Han lämnade allt detta för att söka lyckan i främmande land, vilket är en bild på livet utan Gud i världen. Det visade sig snart att det fanns ingen verklig lycka i att ösa ur världens usla brunnar. Då han insåg att detta skulle komma att leda till hans död till både ande, själ och kropp, så kom han till besinning och återvände hem.

Det finns så mycket i vårt samhälle i dag av världens usla brunnar, som bara sprider ruttenhet, död och hopplöshet omkring sig.

Om man ser på hela mediavärlden så är den till allra största delen satans hantlangare. Det som sprids över världen i dag via media ( TV, film, tidningar, internet, böcker mm ) syftar till att fokusera på och glorifiera den totala laglösheten och dra människor ner i ett bottenlöst träsk av nöd, ångest, fruktan, hopplöshet och slutligen en evig död.

Vi har ett val som människor, vad vi matar oss med. Det är det som vi tar in genom våra sinnen, som sen kommer ut i tankar, ord och gärningar. ”…framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår Livet.”

För att Kristus ska kunna växa till i oss behöver vi rätt sorts näring som ger liv åt vår invärtes människa. Det får vi genom att överlåta våra liv i Guds händer, få våra synder förlåtna och leva i en nära relation med Herren varje dag genom att läsa Guds Ord, be till honom och låta oss uppfyllas av Guds Helige Ande. Tron kommer av predikan och predikan kommer i kraft av Kristi Ord. Det är Guds eget Levande Ord , och att göra Guds vilja, som är vår mat.
*************************************

Apg.2:42 ”De höll troget fast vid apostlarnas lära och gemenskapen, vid brödsbrytelsen och bönerna.” 

Joh. 10:10 ”Tjuven (satan) kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag (Jesus) har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd.”

Ords. 4:18-27 ”De rättfärdigas stig är lik gryningens ljus, som växer i klarhet, tills dagen når sin höjd Men de ogudaktigas väg är som djupaste mörker, de märker inte det som vållar deras fall. Min son, tag vara på mitt tal, vänd ditt öra till mina ord. Låt dem inte vika från dina ögon, bevara dem i ditt hjärtas djup. Ty de är liv för var och en som finner dem och läkedom för hela hans kropp. Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet.
Gör dig fri från munnens falskhet, låt läpparnas svek vara fjärran ifrån dig. Låt dina ögon se rakt fram, rikta din blick rakt framför dig. Tänk på var din fot går fram, låt alla dina vägar vara rätta. Vik inte av till höger eller vänster, håll din fot borta från det onda.”

Ps.23:5 ”Du dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn. Du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över.”

Ps.86:11-13 ”Visa mig, HERRE, din väg, jag vill vandra i din sanning. Bevara mitt hjärta i detta enda: Att jag fruktar ditt namn. Jag vill tacka dig, Herre, min Gud, av hela mitt hjärta och ära ditt namn i evighet. Ty din nåd är stor över mig, du räddar min själ ur dödsrikets djup.”

De rättfärdigas lycka

Ps. 1:1-3 ”Salig är den som inte följer de ogudaktigas råd och inte går på syndares väg eller sitter bland bespottare utan har sin glädje i HERRENS undervisning och begrundar hans ord dag och natt. Han är som ett träd, planterat vid vattenbäckar, vilket bär sin frukt i rätt tid och vars blad inte vissnar. Allt vad han gör lyckas väl.”

Ords.12:28 ”På rättfärdighetens väg är liv, ingen död finns på den vägen.”

Joh. 4:31-34 ”Under tiden bad lärjungarna honom: "Rabbi, ät." Men han sade till dem: "Jag har mat att äta som ni inte känner till." Lärjungarna sade till varandra: "Inte kan väl någon ha kommit med mat till honom?" Jesus sade: "Min mat är att göra hans vilja som har sänt mig och att fullborda hans verk.”

Herrens festmåltid

Jes.25:6-9 ”HERREN Sebaot skall på detta berg göra en festmåltid för alla folk, en festmåltid med utsökta rätter och gamla viner, ja, med bästa vin, väl klarat. Han skall på detta berg göra om intet den slöja som beslöjar alla folk, det täckelse som täcker alla folkslag. Han skall för alltid göra döden om intet. Herren HERREN skall torka bort tårarna från alla ansikten, sitt folks vanära skall han ta bort från hela jorden. Ty HERREN har talat. På den dagen skall man säga: Se, här är vår Gud! Honom väntade vi på, han skall frälsa oss. Ja, här är HERREN som vi väntade på. Låt oss vara glada och fröjdas över hans frälsning.”

1 Petr. 4:7-11 ”Slutet på allting är nära. Var därför förståndiga och nyktra, så att ni kan be. Framför allt skall ni älska varandra innerligt, ty kärleken överskyler många synder. Var gästfria mot varandra utan att klaga. Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds mångfaldiga nåd. Om någon talar skall han tala i enlighet med Guds ord. Har någon en tjänst skall han tjäna efter den kraft Gud ger, så att Gud i allt blir ärad genom Jesus Kristus. Hans är äran och makten i evigheternas evigheter, amen”.

3 kommentarer:

Marguerite sa...

Tack Jesus att Du är "det levande brödet,som kom ned från himlen" Du är vårt dagliga bröd!!! AMEN! (din blogg Anna, är också mat för själen) Kram på dig!!!

Anna sa...

Ja precis så är det, Jesus är vårt Levande Bröd!
Ha de gott, och var välsignad!

Anonym sa...

Jag får alltid tårar i ögonen, när jag läser om den förlorade sonen,Det kallar jag då sannerligen kärlek. tack för din blogg Anna,denna mat ger mersmak,åt en hungrande själ. Nu lever icke jag, utan Jesus som bor i mig. Synd och värld farväl för evigt, aldrig får du mig igen.....