Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

torsdag 22 mars 2012

Dagen opinion-insändare: Väckarklocka om frikyrkligheten!

Publicerad: 2012-03-15 03:00
Källa: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=301759

Skriven av pastor Ewa Gustafsson
"Frågan om frikyrklighetens tid är förbi är i högsta grad berättigad. Jag ser det som en slags väckarklocka: nu är det dags för friskvård.

En kyrkas eller kristen rörelses överlevnad handlar för min del om att bygga och verka i samarbete med Gud. Det står i Uppenbarelseboken att vi ska vända om för att inte Gud ska ta sitt lampställ från oss, det vill säga att den helige Ande ska lämna oss. Ända sedan Babels torn byggdes är det som Gud sa, att nu ska inget vara omöjligt för människan. Jag tror att det betyder att vi kan göra väldigt mycket, få väldigt mycket att fungera och inte se att Jesus inte är med.


Det handlar inte om olika former, man kan vara innerlig och överlåten i olika kläder. Att känna igen sig eller inte kan vara en bedräglig måttstock, om igenkännande beror på sångstil och mötesform. Man kan känna igen sig även om man inte är bekant med formen, om det är äkta, om den helige Ande är där och bekräftar. Om Jesus är centrum. Jag har förmånen att resa och förkunna i Sverige och olika länder. Jag har varit på gudstjänster där man talar språk som jag inte kan, men jag har ändå känt mig hemma..."

Läs vidare här: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=301759


  

Inga kommentarer: