Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 14 oktober 2012

Frälst men eländig, av David Wilkerson


by David Wilkerson
June 19, 2012           Utdrag ur predikan:
Bibeln -
Den Heliga Skrift
Vår tro måste vara grundad uteslutande i Guds Ord.
”Satans strategi i dessa sista dagar är att få dig att tvivla på Jesus som en realitet. Han kommer att göra allt i sin makt för att få dig att tvivla på att Gud är med dig i allt.

Guds bekymmer är att hans folk skakas i sin tro, att de inte vill förtrösta på honom i sina kriser. Sannerligen, vår värsta synd är att inte tro på att han kommer att göra det han lovat. Detta kränker honom mer än äktenskapsbrott, otukt, droger, alkohol eller någon annan köttslig synd.

Hans Ord säger, ”Herren vet alltså att frälsa de gudfruktiga ut ur frestelsen” (2 Petrusbrevet 2:9). ”Gud är trofast, han skall inte låta er frestas över er förmåga, utan skall med frestelsen också bereda en utväg, så att ni kan uthärda den” (1 Korintierbrevet 10:13).

 
Dessa verser är antingen evangeliet, eller så är de lögner. Om de är evangeliet, då måste vi stå på dem. Gud vill att vi ska kunna säga, ”Herre, om jag dör just här, i förtröstan på att du hjälper mig igenom, låt mig då dö i tro. Levande eller död, jag är din!”

Låt alla helvetets vindar och stormvågor komma mot dig. Låt allt komma mot dig. Vår Gud sa att han förmår – och han vet hur han ska rädda dig.

Hans avsikt var att du och jag ska ha all glädje, frid, seger och vila i vår vandring. Han söker efter män och kvinnor som vill stå upp mot det som kommer i denna mörka tidsålder – tjänare som står med ett lugn och en frid eftersom Kristus bor i dem.

Gud önskar så innerligt att du ska komma in i ett sådant tillstånd av förtröstan. Han vill att du aldrig mer fruktar, utan verkligt vilar i hans makt och förmåga. Han vet hur han ska rädda dig ur alla snaror, alla prövningar och frestelser – om du bara förtröstar på honom.

Förnya din tro på honom idag. Han har kommit med överflödande liv – all vila, frid och glädje – och dukat upp det framför dig. Kom in i det, i tro på honom!”

Läs hela predikan här 

Inga kommentarer: