Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

lördag 5 januari 2013

Bibelverser om lögn och falskhet

Bibelverser om lögn
*2 Mos. 20:16 ”Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.”
*Ps.12:3 ”De talar lögn, den ene med den andre, med hala läppar och dubbelt hjärta talar de. ”
*Ps.24:3 ”Vem får gå upp på HERRENS berg?  Vem får träda in i hans helgedom? 4 Den som har oskyldiga händer och rent hjärta, den som inte vänder sin själ till lögn och inte svär falskt. ”
*Ps.26:4 ”Jag sitter ej hos lögnare och umgås ej med hycklare. ”
*Ps.31:19 ”Låt deras lögnaktiga läppar förstummas, de som talar övermodigt mot den rättfärdige, med högmod och förakt. ”

*Ps.40:5 ”Salig är den man som sätter sin förtröstan till HERREN och inte vänder sig till de stolta, de som viker av till lögngudar. ”
*Ps.52:5 ”Du älskar ont mer än gott, lögn mer än sanning. Sela
*Ps.58:4 ”De ogudaktiga är avfälliga ända från födelsen, de lögnaktiga far vilse alltifrån moderlivet.”
*Ps.59:13 ”Vart ord på deras läppar är en synd i deras mun. Låt dem fångas i sitt högmod genom den förbannelse och lögn som de talar. ”
*Ps.62:5 ”De rådslår om att störta honom ner från hans höjd. De älskar lögn, med munnen välsignar de, men i sitt innersta förbannar de. Sela. ”

*Ps.62:10 ”Människobarn är bara en vindpust, myndiga herrar fulla av lögn. I vågskålen är de för lätta, tillsammans väger de mindre än luft. ”
*Ps. 101:7 ”Den som handlar svekfullt får inte bo i mitt hus, den som talar lögn skall inte bestå inför mina ögon. ”
*Ps. 109:1 ”Min lovsångs Gud, tig inte, 2 ty sin ogudaktiga mun, sin falska mun, har de öppnat mot mig, de har talat mot mig med lögnaktig tunga. ”
*Ps. 119:29 ”Låt lögnens väg vara långt ifrån mig och ge mig av nåd din undervisning. ”
*Ps. 119:104 ”Genom dina befallningar får jag förstånd, därför hatar jag alla lögnens vägar. ”

*Ps. 119:163 ”Jag hatar och avskyr lögnen, men din undervisning älskar jag. ”
*Ps. 120:2 ”HERRE, rädda min själ från lögnaktiga läppar, från falska tungor. ”
*Ps. 144:11 ”Fräls mig och rädda mig ur främlingarnas hand. Deras mun talar lögn och deras högra hand är en falskhetens hand. ”

*Ords. 6:16 ”Sex ting är det som HERREN hatar, ja, sju som han avskyr:
17 stolta ögon, en lögnaktig tunga, händer som utgjuter oskyldigt blod,
18 ett hjärta som smider onda planer, fötter som skyndar till det som är ont,
19 den som främjar lögn genom att vittna falskt och den som vållar trätor mellan bröder.”

*Ords. 12:19 ”Sanna ord består för evigt, en lögnaktig tunga blott ett ögonblick. ”
*Ords. 12:22 ”Lögnaktiga läppar är en styggelse för HERREN, de som handlar rättfärdigt behagar honom. ”
*Ords. 13:5 ”Den rättfärdige avskyr lögnaktigt tal, den ogudaktige beter sig skamligt och vanhedrande. ”
*Ords. 14:5 ”Ett sannfärdigt vittne ljuger inte, ett falskt vittne främjar lögn. ”
*Ords. 17:4 ”En ond människa lyssnar till onda tungor, en lögnare lånar sitt öra åt fördärvligt tal. ”

*Ords. 17:7 ”Stora ord passar ej dåren, än mindre lögnaktigt tal en furste. ”
*Ords. 19:9 ”Ett falskt vittne blir inte ostraffat, den som främjar lögn skall förgås. ”
*Ords. 19:22 ”En människa längtar efter godhet, bättre vara fattig än en lögnare. ”
*Ords. 21:6 ”Att vinna skatter med lögnaktig tunga är ett jagande efter vind för dem som söker döden.* 7 De ogudaktigas våldsdåd snärjer dem själva, eftersom de vägrar göra det rätta.”

*Ords. 29:12 ”Den furste som lyssnar till lögnaktigt tal har bara ogudaktiga tjänare. ”
*Ords. 30:8 ”Håll falskhet och lögn fjärran ifrån mig. Ge mig varken fattigdom eller rikedom, men låt mig få den mat jag behöver. ” 
*Jes. 5:18 ”Ve dem som drar fram missgärning med lögnens band och synd som med vagnslinor, ” 
*Jes. 32:7 ”Girigbukens vapen är onda, han tänker ut ondskefulla anslag för att fördärva de betryckta genom lögnaktiga ord och den fattige när han vädjar om rättvisa. ”
*Jes. 57:4 ”Vem gör ni er lustiga över? Mot vem spärrar ni upp munnen och räcker ut tungan? Är ni inte överträdelsens barn, lögnens avkomma, ”

*Jes. 59:3 ”Ty era händer är fläckade av blod, era fingrar av missgärning. Era läppar talar lögn, er tunga bär fram orättfärdighet. ”
*Jes. 59:4 ”Ingen åberopar rättfärdighet, ingen dömer med sanning. På tomhet förtröstar de och talar lögn, de går havande med olycka och föder fördärv. ”
*Jer. 6:13 ”Ty hög som låg, alla söker de orätt vinning. Både profet och präst, alla handlar de lögnaktigt. ”
*Jer. 7:8 ”Men se, ni litar på lögnaktigt tal som inte kan hjälpa. ”
*Jer. 8:8 ”Hur kan ni då säga: "Vi är visa, och vi har HERRENS lag". Se, utan tvekan har de skriftlärdas lögnpenna förvandlat lagen till lögn.”

*Jer. 9:3 ”De spänner sin tunga som en pilbåge för att skjuta i väg lögn, till sanning brukar de inte sin makt i landet. De går från illdåd till illdåd, mig vill de inte veta av, säger HERREN. ”
Jer. 9:5 ”Var och en sviker sin vän, ingen talar sanning. De lär sina tungor att tala lögn, de tröttar ut sig med att göra illa. ”
*Jer. 14:14 ”Men HERREN sade till mig: Profeterna profeterar lögn i mitt namn. Jag har inte sänt dem eller givit dem någon befallning eller talat till dem. Falska syner, tomma spådomar, löst prat och sina egna hjärtans svek är vad de profeterar för er. ”
*Jer. 16:19 ”HERRE, du min styrka och mitt försvar, min tillflykt på nödens dag, till dig skall hednafolken komma från jordens ändar och säga: "Bara lögn har våra fäder ärvt, förgängliga avgudar som inte kan hjälpa." 
*Jer. 28:15 ”Profeten Jeremia sade vidare till profeten Hananja: "Hör på Hananja! HERREN har inte sänt dig. Du har fått detta folk att förtrösta på lögn. ”
*Jer. 29:9 ”Ty man profeterar lögn för er i mitt namn. Jag har inte sänt dem, säger HERREN. ”

*Hes. 13:8 ”Därför säger Herren, HERREN så: Eftersom ni talar falskhet och skådar lögn, är jag emot er, säger Herren, HERREN. 9 Min hand skall drabba profeterna, som skådar falskhet och spår lögn. … 10 Just därför att de leder mitt folk vilse när de säger: "Allt står väl till", trots att allt inte står väl till, och eftersom de, när någon bygger en mur, bestryker den med vit kalk…”
*Hes. 22:28 ”De profeter de har, tjänar dem som vitkalkare. De skådar åt dem falska profetsyner och spår åt dem lögnaktiga spådomar. De säger: Så säger Herren, HERREN, fastän HERREN inte har talat. ”
*Hos. 10:13 ”Ni har plöjt ogudaktighet, ni har skördat orättfärdighet, ni har ätit lögnens frukt. Ty du har förlitat dig på din egen väg, på dina många hjältar. ”
*Sak. 10:2 ”Men husgudarna talar svek, spåmännen skådar lögn, bedrägliga drömmar talar de, tomhet är deras tröst. Därför drar folket bort likt en fårhjord. De lider nöd, ty de har ingen herde. ”
*Joh. 8:44 ”Ni har djävulen till er fader. Och vad er fader har begär till, det vill ni göra. Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, eftersom sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader. ”

*Rom. 1:25 ”De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen. ”
*Ef. 4:25 ”Lägg därför bort lögnen och tala sanning med varandra, vi är ju varandras lemmar. ”
*Kol. 3:9-10 ”Ljug inte för varandra. Ni har ju klätt av er den gamla människan och hennes vanor och klätt er i den nya, som förnyas till verklig kunskap och blir en bild av sin Skapare.”
*2 Tess. 2: 9 ”Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under 10 och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta. 11 Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen 12 och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten.”
*1 Joh. 1:9 ”Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet 10 Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss.”

*1 Joh. 2: 1”…om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern - Jesus Kristus som är rättfärdig. 2 Han är försoningen för våra synder, och inte bara för våra utan också för hela världens.
3 Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud. 4 Den som säger: "Jag känner honom" och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom.”
*1 Joh. 2:22 ”Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen. ”
*1 Joh. 2:27 ”Vad er beträffar, så förblir i er den smörjelse som ni har tagit emot av honom, och ni behöver inte någon som undervisar er, utan vad hans smörjelse lär er om allting är sanning och inte lögn. Förbli i honom, så som den har lärt er. ”
*1 Joh. 5:10 ”Den som tror på Guds Son har vittnesbördet inom sig. Den som inte tror på Gud gör honom till en lögnare, eftersom han inte tror på vittnesbördet som Gud har givit om sin Son. ”
*Jak. brev 3:14 ”Men bär ni på bitter avund och stridslystnad i ert hjärta, skall ni inte skryta och tala emot sanningen.”
*Upp. 21:8 ”Men de fega, de otroende och de skändliga, mördarna, de otuktiga, trollkarlarna, avgudadyrkarna och alla lögnare skall få sin del i sjön som brinner av eld och svavel. Detta är den andra döden."

Bibelverser om falskhet:
Falsk vänskap
*Ps.55:13 ”Det är inte en fiende som hånar mig, det kunde jag stå ut med. Det är inte min ovän som förhäver sig mot mig, för honom kunde jag gömma mig.
14 Men det är du, min jämlike, min vän och förtrogne?”
*Ps. 55:21 ”Den mannen bär hand på sina vänner, han bryter sitt förbund.
22 Orden i hans mun är halare än smör, men stridslust fyller hans hjärta. Hans ord är lenare än olja, ändå är de dragna svärd.”
*Ps. 144:11 ”Fräls mig och rädda mig ur främlingarnas hand. Deras mun talar lögn och deras högra hand är en falskhetens hand. ”
*Ords. 4:24 ”Gör dig fri från munnens falskhet, låt läpparnas svek vara fjärran ifrån dig. ”
*Ords. 6:12 ”En fördärvlig människa, en ogärningsman, är den som går omkring med falskhet i sin mun, ”

*Ords. 11:3 ”De redbaras ostrafflighet leder dem, de trolösa fördärvas genom sin falskhet. ”
*Ords. 12:20 ”De som smider onda planer har falskhet i hjärtat, de som främjar frid får glädje. ”
*Ords. 28:18 ”Den som lever oförvitligt blir räddad, den som i falskhet går dubbla vägar faller på en av dem." 
*Ords. 30:8 ”Håll falskhet och lögn fjärran ifrån mig. Ge mig varken fattigdom eller rikedom, men låt mig få den mat jag behöver. ”
*Jes. 28:15 ”Ni säger: "Vi har slutit förbund med döden, vi har ingått fördrag med dödsriket. När gisslet far fram som en översvämmande flod, skall det inte nå oss, ty vi har gjort lögnen till vår tillflykt, falskheten till vårt gömställe."

*1 Petr 2:1 ”Lägg därför bort allt slags ondska, falskhet och hyckleri, avund och förtal. 2 Längta som nyfödda barn efter den rena andliga mjölken, så att ni genom den växer upp till frälsning, 3 då ni nu har smakat att Herren är god.
*Matt. 23:12 ”Var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, och var och en som ödmjukar sig skall bli upphöjd.”

De hednakristna varnas för högmod
*Rom. 11:16 ”Om förstlingsbrödet är heligt, är degen helig. Och om roten är helig, är grenarna heliga. 17 Men om nu några av grenarna har brutits bort och du, som är ett vilt olivträd, har blivit inympad bland dem och fått del av det äkta olivträdets feta rot, 18 då skall du inte förhäva dig över grenarna. Men om du förhäver dig skall du veta att det inte är du som bär roten utan roten som bär dig.”

Inga kommentarer: