Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 10 november 2013

Kristallnatten - 75 år - Förintelsens startpunkt.

Citat: ”Natten mellan 9 och 10 november 1938 startade nazisterna den pogrom som blev känd som Kristallnatten.
Enligt nyare forskning drabbades det judiska folket under Kristallnatten genom att:

1.550 synagoger förstördes, drygt 2.500,judar mördades (eller drevs till självmord), 30.000 judar arresterades och tiotusentals hem och företag plundrades och förstördes.”

Bibelns profeter talar på flera ställen om att alla Israels fiender ska dömas och gå under. Redan när Gud kallade Abraham talade Herren till Abraham om att den som förbannar Israels folk ska Gud förbanna och den som välsignar Israel ska Gud välsigna. 

Det leder inte till något gott för en nation när antisemitismen och fiendskapen mot Israel, och det judiska folket, bara växer. 

1 Mos. 12:1 "HERREN sade till Abram: "Gå ut ur ditt land och från din släkt och din fars hus och bege dig till det land som jag skall visa dig. 
2 Där skall jag göra dig till ett stort folk. Jag skall välsigna dig och göra ditt namn stort, och du skall bli en välsignelse. 
3 Jag skall välsigna dem som välsignar dig och förbanna den som förbannar dig. I dig skall alla släkter på jorden bli välsignade."* 

Hes. 35:5 ”Eftersom du alltid har hatat Israels barn och givit dem åt svärdet under deras ofärds tid, när missgärningen hade nått sin gräns, 
6 därför, så sant jag lever, säger Herren, HERREN, skall jag förvandla dig till blod, och blod skall förfölja dig. Eftersom du inte har hatat blod, skall blod förfölja dig.”


Hes. 35:12 Du skall inse att jag är HERREN. Jag har hört alla de föraktfulla ord som du har uttalat mot Israels berg, då du sagt: Det är en ödemark. Vi har fått dem, och vi skall uppsluka dem. 
13 Så har ni skrutit, och ni har hopat ord på ord mot mig. Men jag har hört det. 

14 Så säger Herren, HERREN: Medan hela jorden gläder sig skall jag göra dig till en ödemark. 
15 Därför att du gladde dig över att Israels arvedel blev ödelagd, skall jag göra på samma sätt med dig. Du skall bli en ödemark, du Seirs berg och du hela Edom, så stor du är. Då skall de inse att jag är HERREN.

Hes. 39:23 ”Hednafolken skall förstå att Israels folk fördes bort i fångenskap för sin missgärning, eftersom de var trolösa mot mig, så att jag måste dölja mitt ansikte för dem. Jag lämnade dem då i deras fienders hand, så att de alla föll för svärd. 
24 Jag handlade med dem som deras orenhet och deras överträdelser förtjänade, och jag dolde mitt ansikte för dem.
25 Därför säger Herren, HERREN: Nu skall jag göra slut på Jakobs fångenskap och förbarma mig över hela Israels folk och brinna av iver för mitt heliga namn. 
26 De skall glömma sin skam och all den trolöshet som de har begått mot mig, då de nu bor i trygghet i sitt land, utan att någon förskräcker dem. 
27 När jag för dem tillbaka från folken och samlar dem från deras fienders länder, bevisar jag min helighet genom dem inför många hednafolks ögon. 
28 Då skall de inse att jag är HERREN, deras Gud, som förde dem bort i fångenskap bland hednafolken och sedan samlade dem till deras eget land igen och inte lät någon enda bli kvar där. 
29 Jag skall inte mer dölja mitt ansikte för dem, eftersom jag har utgjutit min Ande över Israels hus, säger Herren, HERREN."

Sak. 12:1 En profetia, HERRENS ord om Israel. Så säger HERREN, han som har utspänt himlen och lagt jordens grund och som har format människans ande i henne: 
2 Se, jag skall göra Jerusalem till en berusningens kalk för alla folk runt omkring. Också Juda skall drabbas, när Jerusalem blir belägrat. 
3 Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den. Och alla jordens folk skall församla sig mot henne. 
4 På den dagen, säger HERREN, skall jag slå alla hästar med förvirring och deras ryttare med vanvett. Men över Juda hus skall jag öppna mina ögon, när jag bland folken slår alla hästar med blindhet. 
5 Då skall Juda stamfurstar säga i sina hjärtan: "Jerusalems invånare är vår styrka, genom HERREN Sebaot som är deras Gud." 

6 På den dagen skall jag låta Juda stamfurstar bli som brinnande fyrfat bland ved och som flammande facklor bland halmkärvar, så att de förtär alla folk runt omkring, både åt höger och åt vänster. Men Jerusalem skall fortfarande trona på sin plats, där det nu ligger. 
7 HERREN skall frälsa Juda hyddor först, för att inte härligheten hos Davids hus och Jerusalems invånare skall överträffa Juda härlighet. 
8 På den dagen skall HERREN beskydda Jerusalems invånare. På den dagen skall den svagaste* bland dem vara som David, och Davids hus skall vara som Gud, såsom HERRENS ängel framför dem."

2 kommentarer:

Unknown sa...

Att som nu svenska nynazister skändar minnet av denna så skamfyllda dagen i mänsklighetens historia är en sån skam så man saknar nästan ord för att uttrycka sin avsky över de svinen.

Anna sa...

Ja, jag håller med dig, Tony, det är bedrövligt och avskyvärt.