Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 20 februari 2011

Farisén och publikanen i templet

Luk. 18:9-14 ”För några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra, berättade Jesus också denna liknelse: 






"Två män gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan.
Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen. 

Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag tjänar.
Publikanen stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet och bad: Gud, var nådig mot mig, syndare.
Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre.
Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd."

7 kommentarer:

Jan Samuel sa...

Tusen takk for flott innlegg Anna!!!
Hilser med:
Klagesangen 3 vers 41.
Gud velsigne deg og din familie.AMEN!!!
Hilsen Jan Samuel.

Anna sa...

Tack, Jan Samuel.
Gud ser inte till vår yttre präktighet Han ser till våra hjärtan.
Luk. 19:39 ”Några fariseer i folkmassan sade då till honom: "Mästare, säg åt dina lärjungar att tiga!" 40 Han svarade: "Jag säger er att om de tiger, kommer stenarna att ropa."

Marguerite sa...

Tack för ett fint inlägg,Anna!!! Tack Jesus att du ser till våra hjärtan,och inte till det yttre.Kram!

Sela sa...

Det är verkligen sant att vi är beroende av Guds nåd...för ingen av oss kan förtjäna vår plats vid Jesu fötter...allt är av nåd.
Sela

Anna sa...

Ja, det är underbart med Guds nåd! Om man inte haft Gud att gå till så hade man aldrig klarat sig.

Jan Samuel sa...

Ja,det er så sant.Gud ser til hjertet,
og jeg tenker på ordene til Paulus,
i 2 Kor.12.
9 men han svarade mig: "Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet." Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft skall vila över mig. 10 Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark.

Anonym sa...

Tack Anna för detta tänkvärda inlägg. Gud välsigne dig. Kram.