Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 14 augusti 2011

His eye is on the sparrow. (Han omsorg har om sparven.)



Han omsorg har om sparven.
1. Skulle jag något frukta
här uti skuggors land,
och tro mig vara ensam
utan Hans trygga hand?
Men Jesus är mig nära, Han sviker aldrig mig.
Han omsorg har om sparven, Han omsorg har om mig,
Han omsorg har om sparven, Han omsorg har om mig.

Kör: Jag sjunger fri och lycklig, min Gud förändras ej.
Han omsorg har om sparven. Han omsorg har om mig,
Han omsorg har om sparven, Han omsorg har om mig.

2. Var inte rädd, Jag ser dig,
hör jag Hans milda röst.
Oron med ens försvinner,
Hans närhet, den ger mig tröst,
så jag går ett steg i sänder, och ber att Han leder mig.
Han omsorg har om sparven, Han omsorg har om mig,
Han omsorg har om sparven, Han omsorg har om mig.

Text: Martin C. D.
Översättning:  Hjelm John Emil
*******************************


Sparv
Var inte rädda för människor
Luk. 12:4 "Till er, mina vänner, säger jag: Var inte rädda för dem som dödar kroppen men sedan inte kan göra något mer.
5 Jag vill visa er vem ni skall frukta. Frukta honom som har makt att döda och sedan kasta i Gehenna.* Ja, jag säger er: Honom skall ni frukta.
6 Säljs inte fem sparvar för två öre? Och inte en enda av dem är bortglömd hos Gud.
7 Ja, till och med alla hårstrån på ert huvud är räknade. Var inte rädda. Ni är mer värda än många sparvar.
8 Jag säger er: Den som bekänner mig inför människorna, honom skall också Människosonen bekänna inför Guds änglar."

Gör er inte bekymmer
Luk. 12:22 "Sedan sade Jesus till sina lärjungar: "Därför säger jag er: Gör er inte bekymmer för ert liv, vad ni skall äta, eller för er kropp, vad ni skall klä er med.
23 Livet är mer än maten och kroppen mer än kläderna.
24 Ge akt på korparna. De sår inte och skördar inte, de har inte förrådsrum eller loge, och ändå föder Gud dem. Hur mycket mer värda är inte ni än fåglarna?
25 Vem av er kan med sitt bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd?
26 Om ni inte ens förmår så lite, varför bekymrar ni er då för allt det andra?
27 Ge akt på liljorna, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er att inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem.
28 Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset, som i dag står ute på marken och i morgon kastas i ugnen, hur mycket mer skall han då inte klä er. Så lite tro ni har!
29 Fråga inte efter vad ni skall äta och dricka, och var inte oroliga.
30 Efter allt detta jagar hedningarna i världen, men er Fader vet att ni behöver det.
31 Nej, sök hans rike, så skall ni få detta också.
32 Var inte rädd, du lilla hjord, ty er Fader har beslutat att ge er riket.
33 Sälj vad ni äger och ge gåvor. Skaffa er en börs som inte slits ut, en outtömlig skatt i himlen, dit ingen tjuv når och där ingen mal förstör.
34 Ty där er skatt är, där kommer också ert hjärta att vara."

5 Mos. 31:6 "Var starka och frimodiga, var inte rädda eller förskräckta för dem. Ty HERREN, din Gud, går själv med dig. Han skall inte lämna dig eller överge dig."

Matt. 14:26 "När lärjungarna fick se honom gå på sjön, blev de förskräckta och sade: "Det är en vålnad." Och de skrek, så rädda var de.
27 Men genast sade Jesus till dem: "Var lugna. Det är jag. Var inte rädda."

1 Petr. 3:13 "Vem kan göra er något ont, om ni ivrar för det goda?
14 Ja, även om ni skulle få lida för rättfärdighetens skull, är ni saliga. Var inte rädda för dem och låt er inte skrämmas.
15 Herren Kristus skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger.
16 Men låt det ske ödmjukt, med respekt och ett rent samvete, så att de som talar illa om er goda livsföring i Kristus får skämmas för sitt förtal.
17 Ty det är bättre att lida för goda gärningar, om det skulle vara Guds vilja, än att lida för onda gärningar."

Inga kommentarer: