Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

fredag 11 mars 2011

Det urgamla kors!



DET URGAMLA KORS
(The Old Rugged Cross)
George Bennard - Anders Aleby

1. På en avlägsen höjd
stod ett grovt dystert kors,
Symbolen för smärta och skam.
O, jag älskar det kors
Där vår Herre för oss.
Blev till döden en smärtornas man.

Kör: Jag vill älska det urgamla kors,
I dess kraft skall jag segra till slut.
Jag omfamnar det heliga kors,
Tills mot kronan jag byter det ut.


2. Detta urgamla kors
som ej världen förstått,
förunderligt drar mig till sig.
Ty Guds heliga Lamm,
som till Golgata gått,
det i kärlek har burit för mig.

3. I det urgamla kors,
av Guds blod färgat rött,
en underbar skönhet jag ser.
Ty det är på det korset
han lidit och dött,
han som frälsningens nåd åt mig ger.

*******************************

Apostelns förbön:
Ef. 1:15 ”Sedan jag hört om er tro i Herren Jesus och er kärlek till alla de heliga, 16 upphör jag inte att tacka Gud för er när jag nämner er i mina böner.
17 Jag ber att vår Herre Jesu Kristi Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och uppenbarelsens Ande, så att ni får en rätt kunskap om honom. 18 Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga, 19 och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft är verksam.

Från död till liv:
20 Med denna kraft verkade han i Kristus, när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, 21 över alla furstar och väldigheter, makter och herradömen, ja, över alla namn som kan nämnas inte bara i denna tidsålder utan också i den kommande.
22 Allt lade han under hans fötter,* och honom som är huvud över allting gav han åt församlingen, 23 som är hans kropp, fullheten av honom som uppfyller allt i alla.”

Inga kommentarer: