Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 16 september 2012

Jesus bryter varje boja!



Bojorna brister!

Psalm 107:10  ”De satt i mörker och dödsskugga, fångna i elände och järnbojor,
11 ty de hade varit upproriska mot Guds ord och föraktat den Högstes råd.
12 Han ödmjukade deras hjärtan genom lidande, de kom på fall och hade ingen hjälpare.
13 Men de ropade till Herren i sin nöd och han frälste dem ur deras trångmål.
14 Han förde dem ut ur mörker och dödsskugga, han slet sönder deras bojor.
15 Må de tacka Herren för hans nåd, för hans underbara gärningar mot människors barn,
16 ty han krossade kopparportar  och bröt sönder järnbommar.”
 

*******************************
1 Vem kan stilla hjärtats strider?
Vem kan hjälpa själ som lider?
Vem kan släcka hjärtats brand?
Vem kan lösa syndens band?


Kör: Jesus bryter varje boja
Jesus bryter varje boja
Jesus bryter varje boja
Och Han gör mig fri.



2 Var finns nåd för synd begången?
Vem kan rädda bundna fången?
Vem kan höra själens skri
När från synd den vill bli fri?

3 När i ångest hjärtat gråter
Vem kan giva friden åter?
Vem kan stilla stormars brus
Tända hoppets klara ljus?

Lydia Lithell

2 kommentarer:

Marguerite sa...

TACK,kära Anna,för den underbara sången!!!
När jag läser texten,är det Aage Samuelsens röst jag hör inom mig,när han sjunger den och då blir det på norska,,,jag har lyssnat så många gånger till den...
Men nu fick jag den svenska texten!!!Tack & Kram!!!
Jag önskar dig allt gott ifrån Himlen!!!

Anna sa...

Ja, det ligger mycket av hopp och uppmuntran i dessa textrader.
Ha det gott Marguerite!