Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

lördag 15 september 2012

Den svenska fegheten

Hittade en bra artikel på gluefox från 2009

Ibland skäms jag över att vara svensk!
Källa: http://www.gluefox.com/kontr/skam.shtm

Citat: ”Det är tragiskt men sant. Ibland så skäms jag över att vara medborgare i landet Sverige. Detta vackra och fantastiska land. Varför skäms jag då? Jo på grund av den feghet som alltför ofta kännetecknar Sverige och svenskar sedan några hundra år tillbaka. Feghet, kopplad till en tragisk aningslöshet när det gäller ondskan.


Känslan av skam har vuxit sig stark hos mig på senare tid, speciellt när jag hör och ser vad som sägs och skrivs i svenska massmedia beträffande terrordåden mot World Trade Center och Pentagon den 11/9 2001.

Något som verkar känneteckna majoriteten av svenska folket och svenska massmedia, är att man nästan alltid tar ställning mot de goda makterna i världen och kryper för ondskan och dess aggressiva företrädare. Svenska folket är ökänt i hela världen för att vara besserwissers, som vet hur alla problem i världen skall lösas (utom Sveriges egna förstås).

Därför skrattar man i många länder åt de problem som Sverige har idag ("läkare, hjälp dig själv"). Sverige har synpunkter på det mesta, och bara man följde våra råd, så skulle hela världen förvandlas till ett paradis — tycks svenskarna tro. Konstigt då, att Sverige självt inte är något paradis, och att det bara tycks bli värre med tiden. Man tycker att i ett paradis så borde t ex inte den vanligaste dödsorsaken bland unga människor vara självmord, vilket är fallet i Sverige idag…”

Citat: ”Vill man verkligen veta vad omvärlden anser om Sverige, räcker det inte med att ta del av vad självgoda svenska journalister och intellektuella säger om vårt land. Då måste man gå till utländska massmedia. Och den bild som där målas upp är inte speciellt smickrande för oss…”

Läs full artikel här: >>>

Inga kommentarer: