Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 1 maj 2011

Kontrollbehov, och sken av gudsfruktan.

Sken av Gudsfruktan?
2 Tim. 3:1-5 ”Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!”

Matt. 15:8-9 ”Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig. Förgäves dyrkar de mig, eftersom de läror de förkunnar är människors bud.”


2 Tim. 3:14-17 ”Men håll fast vid det som du har lärt dig och blivit överbevisad om. Du vet av vilka du har lärt det, och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus. Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.”

Det finns människor i kristna församlingar, som är väldigt präktiga och ”gudfruktiga” utåt, medan de med alla medel motarbetar det verkliga livet, kraften och elden i den Helige Ande.

Ofta kan det sitta människor i en församlings styrelse, som utgör en stark kontrollfaktor över hela församlingen, och stoppar allt inflytande av den Helige Andes liv och frihet. De sätter sig själva i en position som ”de som alltid vet bäst” utan att på allvar vilja söka Guds vilja för församlingen, utifrån Hans Ord.

De har inget emot att tala om den Helige Ande, teoretiskt sett, men den praktiska tillämpningen av ett liv i församlingen, med den Helige Andes rådande, och frihet att verka genom nådegåvorna, det vill man inte veta av. Det kan vara personer, som tar på sig flera uppdrag, och gör sig därmed ”oumbärliga” för att kunna fortsätta med att behålla sin makt och kontroll effektivt.
Man föredrar tradition, stelhet och stagnation, för det är den bekvämaste vägen att gå, fritt från oväntade överraskningar.

Om man utestänger den Helige Ande från församlingen så blir det bara en religiös förening, fylld med aktiviteter och underhållning, men utan auktoritet i andevärlden.

Att släppa taget och våga ge sig ut på djupt vatten, kan kosta på den invaggade och invanda tryggheten. Att sluta förlita sig på sin egen förmåga, och istället låta den Helige Ande ta över rodret. Han är ju den Hjälparen som vi som kristna har fått i våra liv, sänd till oss av Kristus själv. Han kommer aldrig att lämna oss faderlösa.

Jesus lovar sända Hjälparen
Joh. 14:15-21 ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er. Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er. Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva. Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er. Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."

Apg. 1: 8 ”Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns."

Jud. 1:20-21 ”Men ni, mina älskade, skall uppbygga varandra på er allra heligaste tro. Be i den helige Ande. Håll er kvar i Guds kärlek, medan ni väntar på att vår Herre Jesus Kristus i sin barmhärtighet skall ge er evigt liv.”

Ef. 3:16-20 ”Jag ber att han i sin härlighets rikedom skall ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, och att Kristus genom tron skall bo i era hjärtan och ni skall bli rotade och grundade i kärleken. Ni skall då tillsammans med alla de heliga kunna förstå bredden och längden och höjden och djupet och lära känna Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå. Så skall ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet. Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss.”

Brinnande i Anden
Luk. 12:49 ”Jag har kommit för att tända en eld på jorden, och hur gärna ville jag inte att den redan vore tänd.”

1 Tess. 5:14-22 ”Vi uppmanar er, bröder: tillrättavisa de oordentliga, uppmuntra de missmodiga, ta er an de svaga och ha tålamod med alla. Se till att ingen lönar ont med ont. Sträva i stället alltid efter att göra gott mot varandra och mot alla människor. Var alltid glada, be oavbrutet och tacka Gud under alla livets förhållanden. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus. Släck inte Anden. Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda, och håll er borta från allt slags ont.

Ef. 5:15-20 ”Se alltså noga till hur ni lever, att ni inte lever som ovisa människor utan som visa. Ta väl vara på varje tillfälle, ty dagarna är onda. Var därför inte oförståndiga utan förstå vad som är Herrens vilja. Berusa er inte med vin, sådant leder till ett liv i laster. Låt er i stället uppfyllas av Anden, så att ni talar till varandra med psalmer, hymner och andliga sånger, och sjunger och spelar för Herren i era hjärtan. Tacka alltid vår Gud och Fader för allt i vår Herre Jesu Kristi namn.”

Tungotal och profetia
1 Kor.14:1-4 ”Sträva ivrigt efter kärleken, men sök också vinna de andliga gåvorna, framför allt profetians gåva. Den som talar tungomål talar inte till människor utan till Gud. Ingen förstår honom, när han i sin ande talar hemligheter. Men den som profeterar talar till människor och ger dem uppbyggelse, uppmuntran och tröst. Den som talar tungomål uppbygger sig själv, men den som profeterar uppbygger församlingen.”

Rom. 8:26-27 ”Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord, och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill.”

De tio jungfrurna är en bild på oss som kristna, och oljan är en bild på den Helige Andes smörjelse i våra liv.
Matt. 25:1-13 ”Då skall himmelriket liknas vid tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. Fem av dem var oförståndiga och fem var förståndiga. De oförståndiga tog sina lampor men tog ingen olja med sig. De förståndiga tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor.
Då nu brudgummen dröjde, blev de alla sömniga och somnade. Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom.
Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor. De oförståndiga sade till de förståndiga: Ge oss av er olja! Våra lampor slocknar. De förståndiga svarade: Den räcker kanske inte både för oss och för er. Gå i stället till dem som säljer och köp.
Men när de hade gått för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till bröllopsfesten, och dörren stängdes. Sedan kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss! Men han svarade: Amen säger jag er: Jag känner er inte. Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag eller timme han kommer.

7 kommentarer:

Bert osså Arvid sa...

Så är det med människor som inte har en gudomlig kallelse och är insatt av Gud själv enligt ordet. De kan också ha börjat sin bana väl män så har samhällets inflytande fått ta över och deras egna tankar styrt och då blir det fel. Jag frågade en pastor en gång: om det kommer två människor som kan bli sångledare ex en är kallad utav Gud den andra har musikdirektörsutbildning vilken väljer du. Han svarade att jag vet vad jag skulle föreslå men jag vet inte om jag skulle få älstekår eller församling med mig. För min del ser jag en personlig kallelse från Gud som det viktigaste och inte en utbildning innan man går in i uppgifter i en församling.

Anna sa...

Ja, osså, du har alldeles rätt!
Ha en välsignad dag!

Anonym sa...

Tack för att du sprider ut ett sant evangelium Anna. Vi få be att Anden ska falla i församlingarna så att människorna vaknar till liv. Guds rikaste välsignelser till dig. Kram!

Anna sa...

Ja, Annika, vi får be att Guds Ande får komma över församlingarna, så att Hans vilja få ske, och att de andemakter som hindrar detta måste vika undan, i Jesu namn!
Var välsignad!

Marguerite sa...

Ja,apostlarna var så noga, att inte ens de som delade ut maten fick göra det, om de inte var fyllda av Anden..........Tack och Kram,Anna!!!

Anna sa...

Det var intressant, Marguerite. Jag slog upp detta i Handbok för Livet:

Sju medhjälpare utses:
Apg. 6:1-7 ”Antalet efterföljare till Jesus ökade vid den här tiden mycket snabbt, och det uppstod en del missnöje bland dem. De grekisktalande judarna anklagade de infödda judarna för att diskriminera deras änkor vid den dagliga matutdelningen.
Jesus tolv närmaste efterföljare kallade därför samman alla de troende till ett möte och sa: ”Vår huvuduppgift är att sprida Guds budskap och inte att sköta matutdelningen.
Låt oss därför, kära syskon, välja ut sju väl respekterade män, som är fyllda av Guds Ande och passar för den här uppgiften. Sedan kan vi låta dem sköta matutdelningen och annat sådant.
Då kan vi använda vår tid till bön och till att sprida budskapet från Gud.”
Alla tyckte att det var ett bra förslag, och man valde ut följande personer: Stefanos, en man som var fylld av tro och Guds heliga Ande, Filippos, Prochoros, Nikanor, Timon, Parmenas och Nikolaos från Antiochia, en man som konverterat till judendomen och nu börjat tro på Jesus.
Dessa sju fördes sedan fram till sändebuden, som invigde dem till denna uppgift genom att be och lägga händerna på dem.
Budskapet om Jesus spreds nu till allt fler, och antalet efterföljare i Jerusalem ökade kraftigt. Många av de judiska prästerna började också tro.”

Intressant att inte alla höll på med denna uppgift, utan bara de utvalda som passade till uppdraget, och som blev invigda till tjänsten genom bön och handpåläggning.

Marguerite sa...

Jaa,och det skulle ju vara lika angeläget i dag......vi har ju "mönsterboken" till livets alla förhållanden,den förändrar sig inte,utan står lika fast i dag som på apostlarnas tid!!!Tack ska du ha,Anna!!! Jesu Nåd och Frid vare med och över dig,,med hela ditt hus!!! KRAM!