Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

onsdag 21 september 2011

Ty, snaran har gått sönder! från "Minns du sången"



Ty, snaran har gått sönder,
och fågeln den är fri,
och i min själ det sjunger,
en härlig melodi,
ty frälst och fri och lycklig,
jag blev, HALLELUJA,
när jag på löftesordet,
fick nåd från Golgata.

*********************


Ps. 124:7 ”Vår själ kom undan som en fågel ur fågelfängarens snara, snaran gick sönder och vi kom undan.
8 Vår hjälp är i HERRENS namn, hans som har gjort himmel och jord.”

Herren vår hjälpare
Ps. 146:1 ”Halleluja! Lova HERREN min själ!
2 Jag vill lova HERREN så länge jag lever, jag vill lovsjunga min Gud så länge jag är till.
3 Lita inte på furstar, inte på människor som ej kan frälsa.
4 När deras ande lämnar dem, vänder de åter till stoft. Den dagen går deras planer om intet.
5 Salig är den som har Jakobs Gud till sin hjälpare. Han sätter sitt hopp till HERREN, sin Gud,
6 till honom som har gjort himmel och jord och hav och allt som finns i dem, till honom som är trofast för evigt,
7 som skaffar rätt åt de förtryckta och ger bröd åt de hungriga. HERREN befriar de fångna,
8 HERREN öppnar de blindas ögon, HERREN reser upp de nerböjda, HERREN älskar de rättfärdiga,
9 HERREN bevarar främlingar och styrker faderlösa och änkor, men de ogudaktigas väg gör han krokig.
10 HERREN är konung i evighet, din Gud, Sion, från släkte till släkte. Halleluja!”

Rom. 7:5 ”Ty så länge vi behärskades av vår onda natur, var de syndiga begär som väcktes till liv genom lagen verksamma i våra lemmar, så att vi bar frukt åt döden.
6 Men nu är vi lösta från lagen, eftersom vi har dött bort från det som höll oss fångna. Så står vi i Andens nya tjänst och inte i bokstavens gamla tjänst.”

Joh. 8:31 ”Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: "Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar,
32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag letar med ljus och lykta efter textförfattaren till denna låt!

Anna sa...

Hej Anonym!
Jag hittade en sångbok man kan köpa med alla minns-du-sången-låtar.
Här kommer länken:
http://www.ostmansmusik.se/minns-du-sangen-sangtextackord-p-4039-c-330.aspx

Där ingår också den efterfrågade sången.
Ha det gott!
/Anna

Unknown sa...

Det var min morfar som skrev denna text, Thage Lidåker hette han.