Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

torsdag 15 september 2011

För Gud finns inga hopplösa fall!

Korsets väg till Evigt Liv i himmelen!
Så länge Guds nådatid varar så finns också Guds oändliga nåd till omvändelse för varenda människa på jorden, som med ett ärligt hjärta söker Honom.
Gud älskar varje människa med evig kärlek och vill ingen syndares död. Valet, och beslutet att släppa in Jesus i sitt liv, ligger enbart på dig och mig.
Gud har skapat oss alla med en fri vilja, att välja ljuset eller mörkret i våra liv. Den som står för det sanna Ljuset är Jesus Kristus själv. I ingen annan finns frälsning och räddning från evig död och evigt mörker.

Joh. 5:21 ”Ty liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger Sonen liv åt vilka han vill.
22 Inte heller dömer Fadern någon, utan hela domen har han överlämnat åt Sonen,
23 för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom.
24 Amen, amen säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet.”

Nådatiden vi har kvar är kort men fortfarande ljuder Jesu kallande kärleksfulla stämma att, i dag är frälsningens dag … i dag om ni får höra Hans röst må ni inte förhärda era hjärtan.


2 Kor. 6:1 ”Som medarbetare uppmanar vi er också att ta emot Guds nåd så att den blir till nytta. 2 Han säger ju: Jag bönhör dig i rätt tid, och jag hjälper dig på frälsningens dag. Se, nu är den rätta tiden, nu är frälsningens dag.

Varning för förhärdelse
Hebr. 3:7 Därför säger den helige Ande: I dag, om ni hör hans röst,
8 så förhärda inte era hjärtan, som när era fäder väckte min förbittring på frestelsens dag i öknen. 9 Där frestade de mig och satte mig på prov, fastän de såg mina gärningar under fyrtio år.
10 Därför blev jag vred på detta släkte och sade: Alltid far de vilse i sina hjärtan. De vill inte veta av mina vägar.
11 Då svor jag i min vrede: De skall aldrig komma in i min vila.
12 Bröder, se till att ingen av er har ett ont och trolöst hjärta, så att han avfaller från levande Gud.
13 Uppmuntra varandra i stället varje dag, så länge det heter i dag, så att ingen av er förhärdas genom syndens makt att bedra.
14 Ty vi är Kristi vänner, om vi ända till slutet stadigt håller fast vid vår första tillförsikt.
15 Det heter: I dag, om ni hör hans röst, så förhärda inte era hjärtan som när era fäder väckte min förbittring.”

När Jesus har kommit och hämtat de som tillhör Honom, då är Guds nådatid över och då kommer inte Hans kallelse längre att ljuda till de människor som då finns kvarlämnade på jorden. Men ännu väntar Han i sin kärlek med uträckta armar på att den förlorade sonen eller dottern ska vända tillbaka till Fadershuset.

Den återfunna sonen
Liknelsen om den återfunna sonen
Luk. 15:11 ”Vidare sade han: "En man hade två söner.
12 Den yngre sade till sin far: Far, ge mig min del av egendomen. Då delade han sin egendom mellan dem.
13 Kort därefter packade den yngre sonen ihop allt sitt och for långt bort till ett främmande land. Där förde han ett utsvävande liv och slösade bort det han ägde.
14 Men när han hade gjort slut på allt, kom en svår hungersnöd över det landet, och han började lida nöd.
15 Då gick han bort och slöt sig till en av inbyggarna där, som skickade ut honom på sina ägor för att vakta svin.*
16 Han skulle gärna ha velat äta sig mätt på de fröskidor* som svinen åt, men ingen gav honom något.
17 Då kom han till besinning och sade: Hur många daglönare hos min far har inte mat i överflöd, och här håller jag på att dö av svält.
18 Jag vill stå upp och gå till min far och säga till honom: Far, jag har syndat mot himlen och inför dig.
19 Jag är inte längre värd att kallas din son. Låt mig få bli som en av dina daglönare.
20 Och han stod upp och gick till sin far. Medan han ännu var långt borta, fick hans far se honom och förbarmade sig över honom. Fadern skyndade emot honom, föll honom om halsen och kysste honom.
21 Sonen sade till honom: Far, jag har syndat mot himlen och inför dig. Jag är inte längre värd att kallas din son.
22 Men fadern sade till sina tjänare: Skynda er att ta fram den bästa dräkten och klä honom i den och sätt en ring på hans hand och skor på hans fötter!
23 Och hämta den gödda kalven och slakta den, och låt oss äta och vara glada.
24 Ty min son var död men har fått liv igen, han var förlorad men är återfunnen. Och festen började.

När en människa kommer till besinning och vänder om från sin onda väg till att följa Jesus, då blir det GLÄDJE I HIMMELEN…

Joh. 3:16 ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.
17 Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.
18 Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.
19 Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda.
20 Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas.
21 Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

…och den som då har omvänt sig och fått sina synder förlåtna blir ett Guds barn, räddas från Guds dom och evigt mörker, och får istället Evigt liv.

Luk. 15:3 ”Då berättade han denna liknelse för dem:
4 "Om någon av er har hundra får och förlorar ett, lämnar han då inte de nittionio i öknen och går och söker efter det förlorade tills han hittar det?
5 Och när han har funnit det, blir han glad och lägger det på sina axlar.
6 När han sedan kommer hem, samlar han sina vänner och grannar och säger till dem: Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat.
7 Jag säger er: På samma sätt blir det glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig - inte över nittionio rättfärdiga som ingen omvändelse behöver.”

********************************
Nedan följer Dagens Andakt från rupeba som talar om att det aldrig är kört så länge som Guds nådatid varar, därför att ingenting är omöjligt för Gud!
*****
2011-09-15 Dagens Andakt
”Med evig kärlek har jag älskat dig, därför låter jag min nåd förbliva över dig. Än en gång skall jag upprätta dig… Än en gång skall du ta upp din tamburin och dra ut i dans bland dem som är glada… Än en gång skall du plantera vingårdar…och… njuta av frukten”
(Jer 31:3-5)

Andakt:
Jag älskar när Bibeln upprepar sig, så som i dagens bibelord. När vi vill inpränta något viktigt använder vi oss av upprepningar, och så gör Gud också. I dagens ord är det orden ”än en gång” som upprepas tre gånger. Orden riktas till människor som en gång haft det rätt ställt med Gud men misslyckats i sitt andliga liv - människor som fått uppleva konsekvenserna av sin olydnad. De har hela tiden varit älskade av Gud och föremål för hans nåd, och nu vill Gud inpränta hopp i dem om en ljus framtid med upprättelse, glädje och välstånd. Dagens bibelord är en stark uppmuntran till oss kristna, som misslyckas på olika sätt hela tiden. Guds löfte ”än en gång” är inte grundat i ditt och mitt beteende, utan i Guds eviga kärlek. Därför håller det att bära med sig in i varje ny dag.)

Bön:
Tack Jesus för att det finns en ny början, hur hopplös situationen än kan verka. Tack Jesus för att du har förberett ett ”än en gång” också för mig.)

Inga kommentarer: