Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 18 september 2011

Those Who Wait on the Lord!



Jes. 40:25 "Vem vill ni då likna mig vid, så att jag skulle vara som han? säger den Helige.
26 Lyft upp era ögon mot höjden och se: Vem har skapat allt detta? Vem för härskaran däruppe fram i räknade skaror? Genom sin stora makt och sin väldiga kraft nämner han dem alla vid namn - ingen enda uteblir.
27 Hur kan du Jakob säga, du Israel påstå: "Min väg är dold för HERREN. Gud bryr sig inte om min rätt"?
28 Vet du inte, har du inte hört att HERREN är en evig Gud, som har skapat jordens ändar? Han blir inte trött och utmattas inte, hans förstånd kan inte utforskas.
29 Han ger den trötte kraft och ökar den maktlöses styrka.
30 Ynglingar kan bli trötta och ge upp, unga män kan falla.
31 Men de som hoppas på HERREN får ny kraft, de lyfter med vingar som örnar. De skyndar i väg utan att mattas, de färdas framåt utan att bli trötta.”


En kristens resa genom livet handlar inte om att följa minsta motståndets lag. Det handlar snarare om att vi har en så djup relation till Gud att vi vågar förtrösta på att Han ger oss kraft, och hjälper oss igenom alla de prövningar vi möter i livet. Ju mer vi stillar ner oss och söker Guds ansikte i vår vardag, ju mer närmar Han sig oss.

Jak. 4:8 ”Närma er Gud, så skall han närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni tvehågsna.”

Han säger i Sitt Ord att Han inte har lämnat oss faderlösa, utan Han har sänt oss en Hjälpare, den Helige Ande, som går med oss varje dag, genom ALLT som händer.

Joh. 14:15 ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.
16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er,
17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er.
18 Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er.
19 Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva.
20 Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er.
21 Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."

Ps. 46:11 "Bli stilla och besinna att jag är Gud, upphöjd bland hednafolken, upphöjd på jorden." 12 HERREN Sebaot är med oss, Jakobs Gud är vår borg. Sela.”

Jes. 30:15 ”Ty så säger Herren HERREN, Israels Helige: "Om ni vänder om och är stilla skall ni bli frälsta. Genom stillhet och förtröstan blir ni starka."

Ps. 33:18 ”Se, HERRENS ögon ser till dem som fruktar honom, till dem som väntar på hans nåd. 19 Han räddar deras själ från döden och håller dem vid liv i hungerns tid.
20 Vår själ väntar på HERREN, han är vår hjälp och vår sköld.
21 I honom gläder sig vårt hjärta, på hans heliga namn förtröstar vi.
22 Låt din nåd vila över oss, HERRE, ty vi sätter vårt hopp till dig.”

Ps. 130:5 ”Jag väntar på HERREN, min själ väntar, och jag hoppas på hans ord. 6 Min själ längtar efter Herren, mer än väktarna efter morgonen, ja, mer än väktarna efter morgonen.”

Klag. 3:25 ”HERREN är god mot dem som väntar på honom, mot den själ som söker honom. 26 Det är gott att i stillhet hoppas på hjälp från HERREN.”

Inga kommentarer: