Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

lördag 13 augusti 2011

Ljuvligt och kärleksfullt. (eng. Softly and Tenderly)



Ljuvligt och kärleksfullt.

1. Ljuvligt och kärleksfullt Jesus hörs kalla,
Kalla på dig och på mig.
Famnen är öppen, vidöppen för alla,
Öppen för dig och för mig.


Kör: Kom hem, kom hem,
Du som är sargad, kom hem!
Jesus nu väntar och bidar och kallar,
Kallar den trötte: Kom hem!


2. Varföre dröja, då Jesus ses bida,
Bida på dig och på mig?
Platsen är ledig vid Mästarens sida,
Ledig för dig och för mig.


3. Tiden försvinner, sekunderna ila,
Ila för dig och för mig.
Skynda, hos Jesus finns trygghet och vila,
Vila för dig och för mig.


4. O, vilken underbar kärlek han skänker,
Skänker åt dig och åt mig.
O, hur i nåd och i ömhet han tänker,
Tänker på dig och på mig.

/William L Thompson
*********************


Klag. 3:25  ”HERREN är god mot dem som väntar på honom, mot den själ som söker honom.
26 Det är gott att i stillhet hoppas på hjälp från HERREN.”

Jes. 55:6  ”Sök HERREN medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära.
7 Den ogudaktige må överge sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till HERREN, så skall han förbarma sig över honom, och till vår Gud, ty han skall ge mycken förlåtelse.”

Jesus är Guds vishet
Matt. 11:25 ”Vid den tiden sade Jesus: "Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små.
26 Ja, Fader, detta var din goda vilja.
27 Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern. Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för.
28 Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor* så skall jag ge er vila.
29 Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.
30 Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt."

Hebr. 3:12 ”Bröder, se till att ingen av er har ett ont och trolöst hjärta, så att han avfaller från levande Gud.
13 Uppmuntra varandra i stället varje dag, så länge det heter i dag, så att ingen av er förhärdas genom syndens makt att bedra.
14 Ty vi är Kristi vänner, om vi ända till slutet stadigt håller fast vid vår första tillförsikt.
15 Det heter: I dag, om ni hör hans röst, så förhärda inte era hjärtan som när era fäder väckte min förbittring."

Hebr. 4:6 ”Det står alltså fast att somliga går in i vilan och att de som först fick höra evangeliet predikas inte kom in för sin olydnads skull.
7 Därför bestämmer han på nytt en dag som han kallar i dag, när han långt senare säger genom David vad som redan är nämnt: I dag, om ni hör hans röst, förhärda inte era hjärtan.*
8 Ty om Josua hade fört dem in i vilan, skulle Gud inte längre fram ha talat om en annan dag.
9 Alltså finns det en sabbatsvila kvar för Guds folk.
10 Den som har kommit in i hans vila får vila sig från sina gärningar, liksom Gud vilade från sina.
11 Låt oss därför ivrigt sträva efter att komma in i den vilan, så att ingen kommer på fall som de och blir ett exempel på olydnad.
12 Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.
13 Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och uppenbart för hans ögon. Och inför honom måste vi stå till svars.”

Inga kommentarer: