Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 13 februari 2011

Tungans makt över död och liv


Ords. 18:21 ”Tungan har makt över död och liv, de som gärna brukar den får äta dess frukt.” 

Jak. 3:5-12”Så är också tungan en liten lem men kan skryta över stora ting.
Tänk på hur en liten eld kan antända en stor skog. En sådan eld är tungan, en värld av ondska bland våra lemmar. Den smutsar ner hela vår kropp och sätter tillvarons hjul i brand och är själv antänd av Gehenna.


Alla slags fyrfotadjur, fåglar, kräldjur och vattendjur låter sig tämjas och har blivit tämjda av människan. Men tungan kan ingen människa tämja, ostyrig och ond som den är och full av dödligt gift.
Med den välsignar vi Herren och Fadern, och med den förbannar vi människorna, som är skapade till Guds avbild. Från samma mun kommer välsignelse och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder.
Inte kan väl en källa från samma åder ge både sött och bittert vatten? Mina bröder, inte kan väl ett fikonträd bära oliver eller en vinstock fikon? Inte heller kan en salt källa ge sött vatten”

Förtal
3 Mos. 19:15-18 ”Du skall inte handla orätt när du dömer. Du skall inte hålla med någon för att han är fattig och du skall inte vara partisk för den som har makt.
Du skall döma din nästa med rättvisa. Du skall inte gå med förtal bland ditt folk. Du skall inte stå efter din nästas blod.” Jag är HERREN.”

Förtal är ett fruktansvärt gift som kan ödelägga relationerna inom en familj, den kan också ödelägga det som är Guds planer för en församling.
Det är så viktigt att vi tänker på vad vi säger, och när vi blir utsatta för förtal, att vi inte hämnas själva, utan lämnar över det till Herren, och bara ber om Guds välsignelse över personen ifråga, och tackar Gud för den människan. Då kan vi trots prövningen ändå bevara Guds frid i våra hjärtan. Det är aldrig någon person som vi ska ta strid emot, utan det är de ondskans andemakter som ligger bakom ett agerande av förtal. 

Ords. 10:18 ”Den som döljer hat har falska läppar, den som sprider förtal är en dåre.”

Ords, 15:4 ”En läkande tunga är livets träd, en falsk tunga ger hjärtesår.”

Ords. 22:9 ”Den som unnar andra gott blir välsignad, för han delar sitt bröd med den fattige.”

Gal. 6:2 ”Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag.”

Det står i Guds Ord att vi ska bära varandra bördor men det är ändå viktigt att vara noga med vad man delar och med vem. Många gånger är det mycket att bättre att gå till Gud direkt med sina bekymmer.
Om man t.ex. litar på en ledare i en församling och delar ett förtroende under försäkran om tystnadsplikt, men sen upptäcker att tystnadsplikten har brutits, då blir det inte längre en delad börda utan tvärtom ytterligare en börda. 

Ords. 11:13 ”Den som går med förtal förråder hemligheter, den som har ett trofast hjärta döljer vad han vet.”

Jak. 4:11-12 ”Förtala inte varandra, bröder. Den som förtalar sin broder eller dömer sin broder förtalar och dömer lagen. Men om du dömer lagen är du inte lagens görare utan dess domare. Det finns bara en lagstiftare och domare, han som har makt att frälsa och förgöra. Men vem är du, som dömer din nästa?”

1 Petr. 2:1 ”Lägg därför bort allt slags ondska, falskhet och hyckleri, avund och förtal.”

Inställsamhet och smicker som medel att upphöja det egna jaget, skaffa sig makt och söka egna ”framgångar”

Ords. 29:5 ”Den som smickrar sin nästa breder ut ett nät för hans fötter.”

Judas 1:16 ”De knotar och klagar och följer sina begär. De är stora i orden och smickrar dem som de kan ha nytta av.”

Rom. 12: 9-21 ”Älska varandra uppriktigt. Avsky det onda, håll fast vid det goda. Var innerligt tillgivna varandra i broderlig kärlek. Överträffa varandra i inbördes hedersbevisning. Var inte tröga när det gäller nit, var brinnande i anden, tjäna Herren.
Var glada i hoppet, tåliga i lidandet, uthålliga i bönen. Hjälp de heliga med vad de behöver. Var ivriga att visa gästfrihet. Välsigna dem som förföljer er, välsigna och förbanna inte. Gläd er med dem som är glada, gråt med dem som gråter.
Lev i endräkt med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det som är ringa. Var inte självkloka. Löna inte ont med ont, sträva efter det som är gott för alla människor. Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er.
Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren.
Men om din fiende är hungrig, så ge honom att äta, om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödande kol på hans huvud. Låt dig inte besegras av det onda utan besegra det onda med det goda."

6 kommentarer:

Marguerite sa...

Ja,det gäller att hålla tungan rätt i mun!!!Ha,ha!!............Vad hjärtat är fullt av talar också munnen!!!Kram till dig Anna!!!

Sela sa...

Davids ord i Ps 19:15 är en perfekt bön att be varje ny dag..."Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig, HERRE, min klippa och min återlösare."

Anna sa...

Ja Sela, det behöver man be varje dag, Guds Ord är verkligen starka vapen som kan bryta ner felaktiga tankebyggnader. Det är så gott att alltid ha den Helige Ande som Hjälpare, i egen kraft kommer man inte långt.

Anonym sa...

Jag tungan är den som både kan förbanna och välsigna. Jesus skapa i mig ett rent hjärta, sätt en vakt vid min mun. Låt mig få prisa dig och vara till välsignelse till du kommer på skyn. Tack för ditt inlägg Anna Kram!

Linda Wall sa...

Till Annika: hej vet du vart det står i Bibeln om att sätta en vakt vid min mun? jag har hört det förut och skulle behöva det ordet nu på en gång! :) mvh Linda

Anna sa...

Hej Linda!
Hittade två bibelställen, men det finns fler:

Ps.141:3 ”HERRE, sätt en vakt för min mun, bevaka mina läppars dörr.”

Ords. 21:23 ”Den som vaktar sin mun och sin tunga
bevarar sitt liv för svårigheter.”

Hälsningar Anna