Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

måndag 14 februari 2011

Vilket mål strävar vi mot?

Människorna i de sista dagarna
2 Tim. 3:1-5 ”Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider.
Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, falska, egensinniga och högmodiga.
De skall älska njutning i stället för Gud och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!”


Vad Paulus här talar om är något som är en verklighet i dag. Denna världens ande tar mer och mer utrymme i Guds församling och bland enskilda kristna.
Människor skryter om sig själva och sitt i all oändlighet och den ene tävlar med den andre att alltid vara störst, bäst och vackrast.
Det är inte denna tävlingskampen vi som Guds folk ska gå in i, nej tävlingskampen består av att vinna det Eviga Livet som Paulus talar om i Fil. 3:12-15.

Slutmålet
Fil. 3:12-15 ”Inte som om jag redan har gripit det eller redan har nått det målet, men jag jagar efter att gripa det, eftersom jag själv har blivit gripen av Kristus Jesus.
Bröder, jag menar inte att jag redan har gripit det, men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus.
Det är så vi bör tänka, alla vi fullkomliga. Tänker ni fel i något avseende, skall Gud uppenbara också det för er.”

Det är viktigt att ge akt på sin tunga och inte låna ut sina läppar och sina öron till skvaller och förtal om sin nästa, för då orenar man sig själv samtidigt som man gör livet surt för andra.
Nej, man ska sträva efter att tala väl om varandra.
Om man har något emot någon så ska man gå till den person det gäller, för det är mycket bättre och ärligare att tala TILL en person än att tala OM.
Fick en gång en bild av hur giftiga tungor är som frätande syra på de band som binder oss samman till en enhet i Kristi kropp.

Ords. 13:3 ”Den som vaktar sin tunga bevarar sitt liv, den lösmynte råkar i olycka.”

Ords. 30:32 ”Har du varit dåraktig och upphöjt dig själv eller tänkt onda tankar, så lägg handen på munnen.”

Mark. 11:25 ”Och när ni står och ber, så förlåt om ni har något emot någon. Då skall också er himmelske Fader förlåta er era överträdelser.”

Matt. 15:8-11 ”Detta folk ärar mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig. Förgäves dyrkar de mig, eftersom de läror de förkunnar är människors bud.
Sedan kallade han till sig folket och sade till dem: "Lyssna och förstå! Det som kommer in i munnen gör inte människan oren.
Men det som går ut ur munnen, det orenar henne."

Hebr. 4:12 ”Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.”

Läs även: Upp. 3:14-22: ”Brevet till Laodicea”

2 Petr. 3:17-18 ”Därför, mina älskade, då ni redan vet detta, var på er vakt, så att ni inte dras med i de laglösas villfarelse och förlorar ert fäste. Väx i stället till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evighetens dag, amen.”

Läs även: 1 Petr. 1:13-25 ”Ni skall vara heliga”

Hebr. 12:13-14 ”Gör stigarna raka för era fötter, så att den fot som haltar inte går ur led utan i stället blir botad. Sträva efter frid med alla och efter helgelse. Ty utan helgelse kommer ingen att se Herren.”

Bön:
Ps.19:15 ”Låt min muns tal och mitt hjärtas tankar behaga dig, HERRE, min klippa och min återlösare.”

Bön:
Ps. 139:23-24 ”Utrannsaka mig, Gud, och känn mitt hjärta, pröva mig och känn mina tankar. Se till om jag är på en olycksväg och led mig på den eviga vägen.”

Bön:
Ps. 141:3-4 ”HERRE, sätt en vakt för min mun, bevaka mina läppars dörr. Låt ej mitt hjärta vika av till något ont, till att ta del i ogudaktiga gärningar tillsammans med män som gör orätt. Av deras läckerheter vill jag inte äta.”

2 kommentarer:

Marguerite sa...

Vi strävar emot målet som hägrar därovan,Anna!!! Och vi får vara Kristusbrev i den onda tiden som nu är rådande, så att människor ser att vi har något som är utöver det vanliga!!! De ska då kunna säga:Se hur de älskar varandra!!!KRAM!

Anna sa...

Ha en bra dag, Marguerite! Sköt om dig och var välsignad!