Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

torsdag 20 juni 2019

Kungen kommer! Del 1 Herrens Dag


Mp3-Undervisning av Sven Reichmann 

Lyssna här>>  Herrens Dag


Guds rikes ankomst
Luk. 17:20 ”Då Jesus blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma svarade han dem: "Guds rike kommer inte så att man kan se det med ögonen.

21 Inte heller skall man kunna säga: Se, här är det, eller: Där är det. Ty se, Guds rike är mitt ibland er." *

22 Till sina lärjungar sade han: "Det skall komma en tid, då ni längtar efter att få se en enda av Människosonens dagar, men ni kommer inte att få det.

23 Man skall säga till er: Se, där är han, eller: Här är han. Men gå inte dit, och följ inte med.

24 Ty liksom blixten flammar till och lyser från himlens ena ända till den andra, så skall Människosonen vara på sin dag.”

++++++++++++++++
”Herrens Dag” är ett uttryck som finns på många ställen i Bibeln, både i Gamla och Nya Testamentet
++++++++++++++++
Jesu himmelsfärd
Apg. 1:6 ”När de nu var samlade frågade de honom: "Herre, är tiden nu inne för dig att återupprätta riket åt Israel?"

7 Han svarade dem: "Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt.


1 Joh3:1 ”Se, vilken kärlek Fadern har skänkt oss: att vi får kallas Guds barn, och det är vi också. Världen känner oss inte, därför att den inte har lärt känna honom.

2 Mina älskade, vi är nu Guds barn, och vad vi skall bli är ännu inte uppenbarat. Men vi vet att när han uppenbaras, kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är.

3 Och var och en som har detta hopp till honom renar sig, liksom

han är ren.



Joh. 6:38 ”Ty jag har inte kommit ner från himlen för att göra min vilja utan hans vilja som har sänt mig.

39 Och detta är hans vilja som har sänt mig att jag inte skall förlora någon enda av alla dem som han har gett mig, utan att jag skall låta dem uppstå på den yttersta dagen.

40 Ty detta är min Faders vilja, att var och en som ser Sonen och tror på honom skall ha evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen."

41 Judarna var mycket förargade över att han hade sagt: "Jag är det bröd som har kommit ner från himlen."

42 De sade: "Den här Jesus, är han inte Josefs son, och känner inte vi hans far och mor? Hur kan han då säga: Jag har kommit ner från himlen?"

43 Jesus svarade: "Var inte så upprörda.

44 Ingen kan komma till mig, om inte Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen.



Joh. 11:24 ”Marta svarade: "Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den yttersta dagen."



Joh. 12:44 ”Jesus ropade: "Den som tror på mig, han tror inte bara på mig utan på honom som har sänt mig,

45 och den som ser mig, han ser honom som har sänt mig.

46 Jag är ljuset som har kommit till världen, för att ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret.

47 Om någon hör mina ord och inte håller dem, så dömer inte jag honom. Ty jag har inte kommit för att döma världen utan för att frälsa världen.

48 Den som förkastar mig och inte tar emot mina ord, han har en domare över sig: det ord som jag har talat skall döma honom på den yttersta dagen.”



Herrens berg

Jes. 2: 1 ”Det ord som Jesaja, Amos son, skådade angående Juda och Jerusalem:

2 Det skall ske i den yttersta tiden att det berg där HERRENS hus är skall stå fast grundat och vara högst bland bergen, upphöjt över höjderna. Alla hednafolk skall strömma dit.

3 Ja, många folk skall gå i väg och säga: "Kom, låt oss gå upp till HERRENS berg, till Jakobs Guds hus. Han skall undervisa oss om sina vägar, så att vi kan vandra på hans stigar." Ty undervisning skall gå ut från Sion, HERRENS ord från Jerusalem.

4 Han skall döma mellan hednafolken och skipa rätt åt många folk. Då skall de smida sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar. Folken skall inte mer lyfta svärd mot varandra och inte mer träna sig för krig.

5 Kom, ni av Jakobs släkt, låt oss vandra i HERRENS ljus.



Herrens dag

6 Du har förskjutit ditt folk, Jakobs hus, därför att de är fulla av Österlandets tänkande, de är spåmän som filisteerna. De ingår förbund med främmande folk.

7 Deras land är fullt av silver och guld, oräkneliga är deras skatter. Deras land är fullt av hästar, oräkneliga är deras vagnar.
8 Deras land är fullt av avgudar, och de tillber sina händers verk, det som deras fingrar har gjort.
9 Därför blir människorna nerböjda och männen förödmjukade. Du skall inte förlåta dem.
10 Fly in i klippan och göm dig i stoftet av fruktan för HERREN och hans höga majestät.
11 Ty människornas stolta ögon skall förödmjukas, männens högmod skall bli nerböjt, och HERREN ensam skall vara upphöjd på den dagen.

12 Ty HERREN Sebaots dag skall komma mot allt stolt och högmodigt, mot allt som är upphöjt, och det skall bli förödmjukat,
13 mot alla Libanons cedrar, de höga och upphöjda,
och mot alla Basans ekar,
14 mot alla höga berg och alla stolta höjder,
15 mot alla höga torn och alla fasta murar,
16 mot alla Tarsisskepp, ja, mot allt som är vackert att se på.
17 Människornas stolthet skall slås ner och männens högmod förödmjukas.
HERREN ensam skall vara upphöjd på den dagen,
18 och avgudarna skall fullständigt försvinna.
19 Man skall fly in i klippgrottor och jordhålor   av fruktan för HERREN och hans höga majestät, när han reser sig för att förskräcka jorden.

20 På den dagen skall människorna kasta bort till mullvadar och fladdermöss de avgudar av silver och de avgudar av guld som de har gjort åt sig för att tillbe.

21 De skall fly in i klippskrevor och in i bergsklyftor av fruktan för HERREN och hans höga majestät, när han reser sig för att förskräcka jorden.

22 Förlita er inte på människor, som bara har en vindpust i sin näsa! Vad är de att räkna med?


Den dagen då Israels folk kommer att omvända sig.
Hos.2:16 ”Det skall ske på den dagen, säger HERREN, att du skall kalla mig: "Min man." och inte mer kalla mig: "Min Baal."

17 Baalernas namn skall jag ta bort ur hennes mun, så att man inte mer skall komma ihåg deras namn.

18 På den dagen skall jag för deras räkning sluta ett förbund

med djuren på marken, med fåglarna under himlen och med kräldjuren på jorden.

Båge och svärd och vad som hör till kriget skall jag bryta sönder och skaffa bort ur landet och låta dem bo i trygghet.

19 Jag skall trolova dig med mig för evig tid, ja, jag skall trolova dig med mig i rättfärdighet och rätt, i kärlek och barmhärtighet.

20 Jag skall trolova dig med mig i trohet, och du skall så känna HERREN.



21 Och det skall ske på den dagen, att jag skall bönhöra, säger HERREN, jag skall bönhöra himlen, och den skall bönhöra jorden,

22 och jorden skall bönhöra säden, vinet och oljan, och de skall bönhöra Jisreel.

23 Jag skall plantera henne åt mig i landet. Jag skall förbarma mig över Lo-Ruhama och säga till Lo-Ammi: "Du är mitt folk." Och de skall svara: "Du är min Gud.”


Herrens dag kommer
Sak. 14:1 ”Se, HERRENS dag kommer! Då skall man dela bytet bland er.

2 Ty jag skall samla alla hednafolk till strid mot Jerusalem. Staden kommer att intas, husen plundras och kvinnorna våldtas. Halva staden skall föras bort i fångenskap. Men återstoden skall inte bli utrotad.

3 Sedan skall HERREN gå ut i strid mot dessa hednafolk, så som han stred förr på drabbningens dag.

4 På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut. Och Oljeberget skall delas mitt itu, från öster till väster, till en mycket stor dal genom att ena hälften av berget viker undan mot norr

och andra hälften mot söder.

5 Och ni skall fly ner i dalen mellan mina berg, ty dalen mellan bergen skall sträcka sig till Asel. Ni skall fly som när ni flydde för jordbävningen

på Ussias, Juda kungs, tid. Då skall HERREN, min Gud, komma och alla heliga med dig.

6 Det skall ske på den dagen att ljuset blir borta, himlens ljus skall förmörkas.

7 Det blir en särskild dag, känd av HERREN, inte dag och inte natt. Men det skall ske att när aftonen kommer blir det ljust.

8 Det skall ske på den dagen att rinnande vatten skall utgå från Jerusalem,

ena hälften mot Östra havet och andra hälften mot Västra havet. Både sommar och vinter skall det vara så.

9 HERREN skall vara konung över hela jorden. På den dagen skall det ske: HERREN är en och hans namn är ett.”



Bön i Jesu namn

Joh. 16: 23 ”Den dagen kommer ni inte att fråga mig om något. Amen, amen säger jag er: Vad ni ber Fadern om i mitt namn, det skall han ge er.

24 Hittills har ni inte bett om något i mitt namn. Bed och ni skall få, för att er glädje skall vara fullkomlig.

25 Detta har jag talat till er i liknelser. Men det kommer en tid, då jag inte längre skall tala till er i liknelser, utan öppet förkunna för er om Fadern.

26 Den dagen skall ni be i mitt namn, och jag säger inte att jag skall be till Fadern för er,

27 ty Fadern själv älskar er, eftersom ni har älskat mig och tror att jag har utgått från Gud.

28 Ja, jag har utgått från Fadern och kommit till världen. Nu lämnar jag världen och går till Fadern."

29 Då sade hans lärjungar: "Se, nu talar du öppet och inte i liknelser.

30 Nu vet vi att du vet allt och inte är beroende av att någon frågar dig. Därför tror vi att du har utgått från Gud."

31 Jesus svarade: "Nu tror ni.

32 Se, den tid kommer, ja, den har redan kommit, då ni skall skingras var och en åt sitt håll och lämna mig ensam. Men jag är inte ensam, ty Fadern är med mig. 33 Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen.”



Herrens festmåltid

Jes. 25:6 ”HERREN Sebaot skall på detta berg göra en festmåltid för alla folk,

en festmåltid med utsökta rätter och gamla viner, ja, med bästa vin, väl klarat.

7 Han skall på detta berg göra om intet den slöja som beslöjar alla folk, det täckelse som täcker alla folkslag.

8 Han skall för alltid göra döden om intet. Herren HERREN skall torka bort tårarna från alla ansikten, sitt folks vanära skall han ta bort från hela jorden. Ty HERREN har talat.

9 På den dagen skall man säga: Se, här är vår Gud! Honom väntade vi på, han skall frälsa oss. Ja, här är HERREN som vi väntade på. Låt oss vara glada och fröjdas över hans frälsning.



Lovsång

Jes. 26:1 ”På den dagen skall man sjunga denna sång i Juda land: Vi har en stark stad. Han reser upp murar och skyddsvärn till vår räddning.

2 Öppna portarna, så att ett rättfärdigt folk får tåga in, ett folk som förblir troget.

3 Den som är fast i sitt sinne bevarar du i frid, i frid, ty på dig förtröstar han.

4 Förtrösta på HERREN till evig tid, ty HERREN HERREN är en evig klippa.

5 Han störtar ner dem som tronar i höjden, den stolta staden förödmjukar han. Han slår den till jorden, han låter den komma ner i stoftet.

6 Den trampas ner under fötterna, fattigas fötter, svagas steg.

7 Den rättfärdiges väg är jämn, du, den Rättfärdige, jämnar den rättfärdiges stig.

8 Ja, på dina domars väg, HERRE, väntar vi dig. Till ditt namn och ditt pris står vår själs längtan.

9 Min själ längtar efter dig om natten, ja, anden i mig söker dig. Ty när dina domar drabbar jorden, lär sig världens invånare rättfärdighet.



Jes. 27:1 ”På den dagen skall HERREN med sitt hårda, stora och starka svärd,

straffa Leviatan, den snabba ormen, och Leviatan, den ringlande ormen, och han skall döda draken i havet.



Jes. 29:18 ”Den dagen skall de döva höra bokens ord och de blindas ögon se ur dunkel och mörker.

19 De ödmjuka skall få allt större glädje i HERREN, de fattigaste bland människor skall fröjda sig i Israels Helige.

20 Det är förbi med våldsmännen, det är slut med hånare. Alla som ville det onda skall utrotas,

21 de som genom sitt ord kom en människa att synda, som snärjde den som skulle skipa rätt i porten och åsidosatte rätten för den rättfärdige för ingenting”



1 Thess. 5:1 ”Om tider och stunder, bröder, behöver vi inte skriva till er.

2 Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten.

3 När folk säger: "Fred och trygghet", då drabbas de av undergång lika plötsligt som smärtan kommer över en kvinna som skall föda, och de slipper inte undan.”



Luk. 21:34 ”Men akta er för att berusa er och dricka er fulla och låta era hjärtan tyngas av det dagliga livets omsorger, så att den dagen plötsligt kommer över er

35 som en snara. Ty den skall komma över alla som bor på jorden.” I en stund då ni INTE väntar det!”

Riket uppkommer INTE genom vår ansträngning. Vår uppgift är INTE att förverkliga riket, utan att vittna om det!

Inga kommentarer: