Textad version:
När bibeln talar om ande, själ och kropp, så talas det på
något sätt om att vi lever i två världar. En skapad synlig värld och en skapad
osynlig värld. Vi är medborgare i båda, och vi kan leva för den ena världens
skull eller för den andra världens skull. När Paulus talar om att vandra efter
köttet, att leva i köttet,
så menar han att leva för denna världen, att leva för min egen skull.
När han talar om att vandra
i Anden, så talar han om att leva
för Kristi skull, för den tillkommande världens skull, och i viss
utsträckning med den tillkommande världens krafter. Men det viktiga är motivet,
det handlar inte om att vi delar upp kroppen i bitar, såsom en bit själ och en
bit ande, och att man frågar sig själv: ”Gör jag det för Kristi skull eller gör
jag det för min egen skull?” För det är den skillnaden mellan kött och ande som
Paulus talar om.
Att vandra efter köttet är att leva för sin egen skull, sig
själv till behag. Att vandra i Anden är livsfarligt för köttet, alltså för den
fysiska kroppen här och nu. När jag börjar vandra i den rättfärdighet, som Gud
ger mig, genom sin Helige Ande, med den
tillkommande världens krafter, och för den tillkommande världens skull, så
reses det ett kors över mitt liv. Det är ingen smärtfri eller riskfri vandring.
Jesu eget liv ger oss exempel på det.
Frågan idag om vad som är andligt eller inte andligt är
väldigt förvirrande, när den s.k. nyandligheten väller in på bred front. Enligt bibelns sätt att förklara vad som är
andlighet så skulle all nyandlighet bedömas som nyköttslighet. Därför att
detta är något som jag går in i för min egen skull där jaget är i centrum och vad jag kan vinna på det, och vad jag ska
styra över i min framtid. Ockultism är inte andligt, utan det ät är
köttsligt, därför att man gör det för sin egen skull, för att bli berömd, för
att bli tillfrågad, för att få makt, för att få pengar, för att få ryktbarhet.
När vi läser Bibeln så ser vi att vi varnas för att vid tidens slut kommer ”andligheten” d.v.s.
köttsligheten, att koka över. Den
andlighet som är kött och inte ande, kommer vi att få i parti och minut, innan
tiden tar slut.
Matt. 24:37-44 ”Ty som det var
i Noas dagar, så blir det vid Människosonens ankomst. Under tiden före floden åt
man och drack, gifte sig och blev bortgift, ända till den dag då Noa gick in i
arken, och ingen visste något, förrän floden kom och förde bort alla, så blir
det också vid Människosonens ankomst. Då är två män ute på åkern. Den ene tas
med, och den andre lämnas kvar. Två kvinnor är vid kvarnen och mal. Den ena tas
med, och den andra lämnas kvar. Håll er därför vakna ty ni vet inte vilken dag
er Herre kommer. Det förstår ni ju att om husägaren visste vid vilken tid på
natten tjuven kom, skulle han hålla sig vaken och hindra honom från att bryta
sig in i huset. Därför måste också ni vara beredda! Ty när ni minst väntar det då kommer Människosonen.” Vers 44 är lindrigt talat intressant , hur ska Jesus bära sig åt för att överraska
oss? Vi som går här och talar om denna sena
tid, och att vi måste ut och vittna och evangelisera för Jesus kommer snart och
allt detta. Han säger: ”när ni minst
väntar det” säger han till lärjungarna. Varför säger han det?
Jesus säger att "ni
kommer att sluta vänta på mig." Men det håller inte människorna med om.
Matt. 24:3 ”När han sedan
satt på Olivberget och lärjungarna var ensamma med honom kom de fram och sa:
”Säg oss när det ska hända och vad blir tecknet för din återkomst och för
tidens slut?” Jesus svarade: : ”Se upp så att ingen bedrar er, många kommer att
uppträda under mitt namn och säga: ”Jag är Messias, och de skall bedra många.”
Tänk om det blir så
här att församlingen kommer att sluta vänta på Messias, för de säger att han
har redan kommit. Det ska komma
många, säger Jesus, som ska träda fram och säga: ”Jag är Messias, och de skall
bedra många.” Vilka är det som kommer att bli lurade här?
Jo. det är de som väntar på Messias. Av dem
kommer MÅNGA att bli BEDRAGNA säger Jesus. Detta kommer ju att vara den
”perfekta fällan”. ”Va, kommer du? Vi trodde ju att du hade kommit för längesen.”
Matt. 24: 23 ”Om ni då får höra: ”här är Messias eller
där är han, så tro det inte. Falska frälsare och falska profeter kommer att
uppträda med stora tecken och under, för att om möjligt bedra också de utvalda.
Nu har jag sagt er det i förväg. Om ni alltså får höra ”han är ute i öknen, så
gå inte dit, eller ”han är inne i kammaren”, så tro det inte. Ty, liksom
blixten kommer från öster och lyser ända till väster, så blir det vid
Människosonens återkomst. Där kadavret ligger där samlas gamarna.”
Det kommer att
framträda falska messiasgestalter med stora under och med stora tecken, och de
kommer att dra stora skaror av Guds församling till sig. Varför det? Det
kunde väl Gud ha förhindrat tycker vi kanske, men det skall då visa sig vilka
som är gamar, vilka som är rovfåglar, vilka som lever för sin egen skull i Guds
församling. Därför lägger Herren ut ett kadaver, och till det kadavret kommer
alla gamarna, att kraxande, fäktande, skrikande och bråkande att flyga. Det som
är kvar är Guds församling. Sen kan ingen komma och säga att: ”Jag blev
utkastad”, du gick ju frivilligt.
I slutet på 50-talet var det ofta så att man på
väckelsemötena ofta predikade över temat: ”Är du redo om Jesus kommer ikväll?
Men den stora frågan för Guds församling lyder så här: ”Är ni redo om Antikrist
kommer ikväll? För det tror jag inte att vi är. Varför ställs Antikrist fram som det naturliga slutet på historien före
Jesu återkomst? Jag tror att svaret är att han, motsvarar på alla punkter, den
köttsliga människans förväntan på Messias. Han är den ”messias” som köttet
önskar sig.
När Jesus blev förkastad av judarna, när översteprästen till
sist frågar Jesus: ”Är du Messias, den högtlovades Son” och Jesus säger: ”Du
själv säger att jag är det, och ni ska få se Människosonen komma på himmelens
skyar” och överste prästen river sönder sina kläder och säger: ”Vad behöver vi
nu för vittnen, ni hörde alla hädelsen.” Då undrar man, hur kunde karln veta
det var en hädelse? Hur kunde han veta att det här inte var sant? Han stämde inte med deras förväntan, de
väntade på Antikrist. Inte bokstavligt talat, men om Antikrist hade trätt
fram istället för Jesus, så hade han blivit välkommen. Jag kommer i min Faders
namn och mig tar ni inte emot, säger Jesus. Kommer någon i sitt eget namn,
honom ska ni nog mottaga. Och det är den
sortens ”messias” som köttet längtar efter, en som kommer i sitt eget namn, med
UNDER och TECKEN.
Alltså är inte frågan vad som är ande och vad som är kött,
om det åtföljs av under och tecken, utan frågan är: ”Är detta en människa som
handlar för sin egen skull, eller för Kristi skull? Därför tror jag, att när
Jesus säger: ”Falska messiasgestalter kommer att
framträda och bedra många”, så tror jag att en förberedelse till
detta är, att Guds folk tappar all uppfattning om, vad som är ande och vad som
är kött, och det är ganska allvarligt! För att förstå vad Paulus menar med ande
och kött så blir vi tvungna att läsa i 1917 års bibelöversättning, för i den nya översättningen är de begreppen
borttagna, och man kan inte längre skilja ut vad Paulus menar, och man kan då
undra: ”Vart är vi på väg?”
2 Thess. 2: 1-12 ”När det gäller
vår Herre Jesu Kristi ankomst då vi skall samlas hos honom ber vi er bröder att
inte strax tappa fattningen och bli uppskrämda om man hänvisar till anden eller
till något som vi skulle ha sagt eller skrivit och säger att Herrens dag är
här.”
”låt inte lura er på något
vis” Vad
blir tecknet på Jesu återkomst? Se till så ingen lurar er. ”Tappa inte fattningen” håll hjärtat
varmt och huvudet kallt, rusa inte hit och dit, var beredd, låt inte lura er på
något vis...ty
först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens
son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas Gud eller heligt,
och sätter sig i Guds tempel, och utger sig för att vara Gud.
Minns ni inte att jag sa detta redan när jag var hos er,
och ni vet vad det är som nu hindrar honom så att han inte kan träda fram
förrän hans stund är inne, ty laglösheten är redan verksam som en hemlighet.
Det som återstår är att han som ännu hindrar, röjs ur vägen. Då ska den laglöse
uppenbaras, han som Herren Jesus skall dräpa med andedräkten ur sin mun och
förinta med glansen av sin ankomst. Den
laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och
under och med orättfärdighetens alla konster som bedrar dem som går i
fördärvet. De har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen, som kunde ha
räddat dem. Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem, så att de tror på
lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt
orättfärdigheten”
Här tecknar nu Paulus samma bild som Jesus gjorde i förra
texten,…”där kadavret ligger, där samlas gamarna”. I den sista tidens röra, för
rörigt kommer det att bli, så kommer det att märkas, om inte förr, om vi
vandrar i kött eller i ande. Vad är det
som är dyrbart för oss? Här står valet mellan Sanningen å´ ena sidan och under
och tecken på den andra sidan. Vi ska kanske också förstå, ifrån
Uppenbarelsebokens vittnesbörd att de som väljer Sanningens alternativ kommer
att bli förföljda för Sanningens skull. Alltså avtecknar sig en bekväm väg och
en obekväm väg. Den port är trång och den väg är smal som leder till Livet och
få är de som finner den. Är vi chanslösa? Ska vi gå hem och tugga på naglarna
eller gå till doktorn för att få lugnande? Nej, det behövs inte, inte alls, du
kan bara be till din himmelske Far att Han ger dig den kärlek till Sanningen, som Han vill få ge dig som en gåva!
Sanningen är lika välkommen, hur smärtsam den än är, för det
är den det handlar om. Det som är sant, ÄR SANT, om jag sen ska dö på kuppen! Det är en bra livförsäkring! Här talas mycket om under och tecken, men
vi kan alltså inte knyta begreppet ”ande” till allt som åtföljs av
övernaturliga manifestationer, därför att det är inte poängen med det som Paulus
kallar ”ande”, utan poängen med det som han kallar ande, är det som är gjort i
kärlek, för Kristi skull, för någon annans skull, för att vi inte längre skulle
leva för oss själva, utan för Honom som dog och uppstod för oss. Det är allt.
Denna laglöshetens människa föregås ju alltså av en
laglöshetens hemlighet, och man får anta, att när det talas om falska profeter
och falska messiasgestalter, så omtalas här en process, där skillnaden mellan
ande och kött kommer att suddas ut för Guds folk, där vi kommer att tappa de
här begreppen, där vi till sist inte har en aning om vad Paulus menar och kan
inte ens ha dem kvar i vår biblar. Så kallade lättlästa biblar, där
översättarna inte förstår termerna men ändå skrivit om (=ändrat) dem, vilket de alltså INTE skulle ha gjort, det är en bra regel för bibelöversättning.
Då är det bättre att dem stå de står, för om
du ska skriva om något, så måste du vara bergsäker på att du vet vad det står
för, annars kommer du ju att förvanska Guds Ord!
1 Joh. Brev kap. 4:1 ”Mina älskade,
tro inte var och en ande utan pröva andarna huruvida de är av Gud, ty många
falska profeter har gått ut i världen, därpå skall ni känna igen Guds Ande. Var och en ande som bekänner att Jesus är
Kristus, kommen i köttet, han är av Gud, men var och en ande som icke så
bekänner Jesus, han är icke av Gud. Den anden är Antikrists ande, om vilken ni
har hört att den skulle komma och som redan nu är i världen. Ni kära barn,
ni är av Gud och har övervunnit dessa, ty han som är i er är större än den som
är i världen. De är av världen, därför talar de vad som är av världen, och
världen lyssnar till dem. Vi åter är av Gud, den som känner Gud, han lyssnar
till oss. Den som inte är av Gud, han lyssnar inte till oss. Härpå känner vi
igen Sanningens Ande och villfarelsens ande.”
Kärlek till Sanningen eller kärlek till villfarelse.
Sanningens Ande eller villfarelsens ande. Pröva! Hurdå säger vi, vad finns det
för kriterier? Hur ska vi veta vad som är vad? Vi har ju alltid genom
kyrkohistorien använt stämpeln ”villfarelse” och kletat på varandra till höger
och vänster. Detta begrepp har tappat all sin innebörd, och sin valör, eftersom
vi så slarvigt använt detta uttryck i tid och otid.
Johannes håller fram en väldigt speciell dimension av ordet
villfarelse, när han säger: detta är villfarelsens gräns: På ena sidan om den
gränsen är det villfarelse, på andra sidan är de det inte.
Vad menar Johannes här? ”Var och en ande
som inte bekänner att Jesus är Kristus, kommen i köttet, han är inte av Gud.”
Vad menas med det här: Jesus är
identifierad i sin kropp, och Jesus har försonat oss med Fadern genom sitt
kroppsliga lidande. Höjdpunkten av varje andligt skeende i tiden och historien
består i att Jesus lider med sin kropp. Det är det andligaste du kan hitta i
människosläktets historia. Varför är det gränsen till villfarelse, undrar
vi? Jo, därför att, om du börjar att botanisera bland ockulta religioner, så
dröjer det inte länge förrän du dyker på något som kallas ”reinkarnation” Den
har en olustig förmåga att dyka upp i all möjliga och omöjliga sammanhang.
Tron på reinkarnation utbreder sig lavinartat över Sverige
idag. Vad har vi fått den ifrån? Jo, den har vi fått ifrån Indien, hinduismen i
första hand. Vad säger hinduismen om en
människa? Jo, i princip att människan är en ande, som har en själ och bor i en
kropp. Detta är hinduiskt tankegods, och jag är djupt oroad av att detta breder
ut sig i kristenheten som en skogsbrand. Detta är INTE kristendom. Människan är
INTE en ande, detta är hinduism, därför att det är grundvalen för
reinkarnationsläran, människan byter fodral, men fodralet är inte människan.
Det låter ju så ”andligt” att människan är en ”ande”, MEN detta kan man istället
kalla för ”nyköttslighet”, och som utbreder sig med rasande fart bland Guds
folk i dag.
Bibeln visar oss tydligt att människan är en kropp, med
livsande från Gud. Människan skall få en ny kropp. Din förnedringskropp skall
bytas ut mot en härlighetskropp. Din köttsliga kropp skall bytas ut mot en
andlig kropp, och det bytet kan bara ske
en gång, så därför finns det ingen
plats inom kristendomens ramar för något reinkarnationstänkande! Så om vi
ser på människan som en ande, som har en själ och bor i en kropp, så blir ju
kroppen något sekundärt och ointressant, ett fodral ungefär som man lägger ner
en fiol i och tar under armen och går. Det är då fiolen som är det viktiga, och
inte fodralet. Det är inte kristedom!
Det är ockultism! Då kommer man också att säga om människan Jesus, att han
var bara fodralet för det som var den verklige Kristus, och det kan du höra i
alla möjliga ockulta ”blandkokihop” som rör sig i västvärlden idag.
Antroposoferna talar mycket om ”kristus” men aldrig om Jesus.
De bekänner inte att Jesus är Kristus, kommen i köttet. Antroposofin innehåller
reinkarnation, återfödelse. Allt sånt här utbreder sig väldigt mycket i de
gamla kristna länderna.
Är vi redo om
Antikrist kommer ikväll? Det tror jag inte ett ögonblick att vi är. Hur
många predikningar har du hört över det ämnet i ditt liv?
I hinduismen är den materiella verkligheten, (maya=overklighet,
sken, något djupt ointressant.)
Kristendomen har
förlöst det materiella välståndet. Utvecklingen av vetenskapskulturen är
otänkbar i en ockult miljö. Bara i
en miljö där man bär på det judiskt/kristna skapelsetänkandet, där ordningens
Gud har lagt in en ordning i skapelsen som går att utforska och använda. Den är
bara tänkbar inom vår kulturkrets, och den kulturen håller på att tas ifrån
oss.
För trettio år sen var det humbug och båg och kvacksalveri
och man hamnade i fängelse och blev fråntagen sin läkarlegitimation om man höll
på med sånt som man sysslar med överallt idag. Med nålar hit och nålar dit och
allt möjligt konstigt. Det är ”andligt” påstår man. Läkare åker i parti och
minut till Kina för att lära sig mer. VART
ÄR VI PÅ VÄG?
Våra begrepp håller på att suddas ut och det allvarliga är
att ordet ”ande” och ordet ”kött” får en helt nytt innehåll för oss. Reinkarnationstänkandet är ett
spiritistiskt tänkande, och det åtföljs ju av mycket under och tecken.
Titta bara på en del toppgurus nere i Indien, de klarar en hel del av under och
tecken redan.
Här kommer ett signalement på denna laglöshetens människa. 2 Thess.2:4 ”Han som förhäver sig över allt som
kallas Gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara
Gud.”
Han förhäver sig. Det är alltså en skrytets, de kollosala anspråkens
människa det här, och det är ju vad köttet önskar sig, konstigt nog. Vi säger att vi hedrar anspråkslösa människor,
men vi väljer alltid de anspråksfulla! Det är alltid de som får
förtroendeposter. Gud har utvalt den som ingenting är och det gör inte vi, utan vi utväljer alltid, i församlingen, den som någonting är, gärna i
oförkrossat skick, det går bra, som har sin fulla handlingskraft kvar.
Vi bekänner oss till ödmjukhet, men vi vet inte vad det är.
Vi förväxlar ödmjukhet med självfördömelse och har ingen aning vad vi pratar om,
och när vi fullständigt tappar orienteringen på den här punkten, då kan man
ställa fram en person, som utger sig för att vara Gud, som förhäver sig, som
alltså öser sitt förakt. Han ska komma och förändra heliga tider och dagar
(Dan. 11). Väldigt många av Guds folk kommer att säga ja och amen till det. Så
här har vi aldrig gjort förr, men nu har ju Messias kommit, kommer vi att säga.
Jesus varnar oss och säger: ”Har ni inte sett blixten lysa från ena ändan av
himlavalvet till den andra, så gå inte dit.” Gå inte dit! Ja,
men säger vi, vi skall kolla läget, man måste hålla sig underrättad. GÅ INTE
DIT! Därför att där kommer det att utövas en påverkan som kanske vida
överstiger vad du väntade dig. Gå inte på några Messias-möten vad ni gör! Inte
förrän blixten har lyst från himlavalvets ena ända till den andra.
1 Petr. 4:1-2 ”När nu Kristus har lidit med sin kropp
skall också ni väpna er med Hans sätt att tänka, ty den som lider med sin kropp
har slutat att synda, så att han resten av tiden här i sin kropp inte lever
efter sina mänskliga begär, utan efter Guds vilja.” Det är ett
kollosalt innehåll i dessa två verser. Vi skall väpna oss. O, ja säger vi, ge
mig bara Andens svärd, så ska jag gå ut och hugga demoner. Det står ingenstans
att man ska använda Andens svärd till det. Vi skall väpna oss javisst. Ja, men
med vad? Med Jesu beredvillighet att lida till vår kropp, för sanningens skull.
Vi måste väpna oss
med Jesu sätt att tänka, med hans sätt att segra. Har vi inte väpnat oss med
det sättet att tänka så blir vi tagna på sängen, när Antikrist kommer. På
sängen (sovande). Synden i människans liv är att hon vill bevara sitt liv,
istället för att låta vetekornet falla i jorden och dö. Därför skriver Petrus
som han gör , att den som lider till sin kropp har slutat att synda. Det
betyder ju inte att du är from som ett lamm när du får tandvärk, utan det
handlar om, att du har väpnat dig med Jesu sätt att tänka. D.v.s. att du hellre
lider och dör än du överger det som du djupast sett är sant. Hellre låter dig frysas ut ur all
gemenskap. Föraktad var han, övergiven av människor, än att du kompromissar med
det som du vet är sant. Då har du slutat att synda. Det betyder inte att du
inte någon gång skulle hoppa över skaklarna, och då behöva bekänna både det ena
och det andra, men det som är synden i singularis, det är något som du har lagt
i Herrens händer, synden som bor i mitt kött.
Vi har en väldigt massa undervisning idag om andlig krigföring, med tryck på "ANDLIG",
och underlaget, det bibliska underlaget är ju minst sagt klent. Mycket kom ju
till därför att man läste om Israels krig, när man hade tågat över Jordan, och
gick in i löfteslandet, och så sa man att, ja, de är det fysiska Israel, men vi
är det andliga Israel (vilket alltså betyder att vi ligger ett snäpp högre. Vi
är ju andligare än judarna, eller hur? Vi är väldigt mycket andligare, när vi
får säga det själva i alla fall. Judarna som blev utsatta för vår förföljelse
genom två årtusenden har lite svårt att hålla med oss. Så att när Israel skulle
ägna sig åt fysisk krigsföring, sa vi, så ska vi ägna oss åt andlig krigföring,
och så började man läsa om alla möjliga krig, med Josua, med Saul och David,
och så drog man vittgående slutsatser om hur man skulle ta andens svärd och gå
ut och hugga demoner. Det var ”andligt” det, och så bidrog även det till att vi
förlorade ur sikte skillnaden mellan ande och kött, utan nu skulle man
plötsligt kunna fixa hela tillvaron, genom att stampa på hyresräkningarna
istället för att betala dem och ha alla möjliga konstiga trix för sig.
Jag har träffat en människa som tog den undervisningen på så
stort allvar, att han stampade på räkningar i Jesu namn tills han blev vräkt
och hamnade på mentalsjukhus. Jag står inte bara och spexar, tyvärr. Det gällde
ju bara att driva ut djävulen ur sina finanser, så skulle allt ”bli bra”.
Är vi redo om Antikrist kommer ikväll? Jag
tror att vi har ett och annat att bereda oss på. När sedan Petrus går vidare
och talar om den yttersta tiden i det här 4:e kapitlet, så ska vi lägga märke
till att han tecknar en HELT annan bild av den yttersta tiden än vad som görs
idag. Han talar om en församling som lider förföljelse för sin rättfärdighets
och bekännelses skull. Han talade INTE något nämnvärt om under och tecken, men
han säger: ”Saliga är ni om ni skymfas för Kristi namns skull, ty härlighetens
Ande, Guds Ande, vilar över er. Gläd er över att ni delar lidandena med
Kristus. Bli inte överraskad av de eldprov ni måste gå igenom. Det får inte
hända att någon av er måste lida som mördare eller tjuv, eller därför att han
gör något annat ont eller blandar sig i andras angelägenheter, men lider han
för sin bekännelse, lider han som kristen, ska han inte skämmas utan förhärliga
Gud, just som kristen, alltså genom sitt lidande. När Kristus kommer ska han
utskipa en dom över Antikrist och vad ska Antikrist dömas för? Jo, för att han
bar hand på Guds folk och visste vad han gjorde.
Vi har blivit aktade som slaktfår hela dagen, säger Paulus.
Ja men säger vi, min käre Petrus, den
stora väckelsen som ska komma innan tiden är slut. Ja, den får vi leta länge
efter, om vi ska hitta den i 1:a
Petrusbrevet. Jag hade för ett och ett halvt år sen, en kurs på vår kursgård i
Värmland, den handlade om att lära sig studera bibeln. Jag hade laddat upp med
studiebiblar och mycket uppslags litteratur. Alla deltagare fick uppgiften att
leta upp bibelställen som visade på att det skulle bli en stor väckelse i sista
tiden. Alla bläddrade i uppslagsverk och datorprogram och sökte efter bevis.
När det var klart och frågan gick ut om det fann någon som hade några bevis men
ingen hade funnit, just av den orsaken att det inte finns något ställe i bibeln
som talar om det.
Alla texter som åberopar detta handlar om tiden efter Jesu
återkomst. Men det som oroar mig är, att
när laglöshetens människa träder fram, med stora under och tecken, vad kommer
det att gå för signal genom Guds folk i Sverige? Yippie!!! Nu är väckelsen
här! Nu äntligen, har de stora väckelsen kommit! Är vi redo om Antikrist kommer ikväll? Svar: NEJ, inte på något vis. I
en stund då ni minst väntar det, kommer Människosonen!
Det är allvarliga ord, jag vågar inte stå här och säga att
jag är beredd heller, jag kan bara stå här och säga att jag är djupt oroad. Djupt oroad! När jag läser böcker,
kristna tidningar, hör kassetter och förkunnelser, hör vad som löper runt hos
Guds folk som självklarheter idag, så gör det ont i mig. Det var bara en enda
tanke i mig, hur ska jag säga vad jag har sett, så Guds folk i Sverige vaknar
upp? Jag vet inte det, jag har inget bra svar på frågan. Vi ska sluta med 2 Kor. 4:1-12 ”När jag genom Guds barmhärtighet har
denna tjänst, ger jag alltså inte upp. Jag avhåller mig från allt skamligt
smussel, jag använder inga knep och förfalskar inte Guds ord utan lägger öppet
fram sanningen och överlåter i Guds åsyn åt varje människa att själv bedöma
mig. Om mitt evangelium är dolt, är det dolt för dem som går förlorade, ty
denna världens gud har förblindat förståndet hos dem som inte tror, så att de
inte ser ljuset från evangeliet om härligheten hos Kristus, Guds avbild.
Jag förkunnar inte mig själv, utan Jesus Kristus. Han är
Herre och jag är er tjänare för Jesu skull. Ty, Gud som sa: ”Ljus ska lysa ur
mörkret”, har lyst upp mitt hjärta, för att kunskapen om Guds härlighet som
strålar från Krist ansikte ska sprida sitt ljus. Men denna skatt har jag i
lerkärl, för att den väldiga kraften ska vara Guds och inte komma från mig.
Alltid är jag ansatt, men inte kringränd, rådvill men inte rådlös, förföljd men
inte övergiven, slagen till marken men inte förlorad. Alltid bär jag med mig i
min kropp den död som Jesus fick lida, för att också Jesu liv ska bli synligt i
min kropp. Ty jag som är vid fullt liv, utlämnas för Jesu skull, ständigt till
att dö för att också Jesu liv ska bli synligt i min dödliga kropp. Alltså
verkar döden i mig och livet i er.”
Detta är andlighet.
Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min
Ande, säger Herren. Hur ska du bära dig åt för att stänga av din kraft
eller styrka? Det kan du inte, för det skulle du bara kunna göra genom din
kraft eller styrka, och då var det ändå inte på dig det hängde. Men varför
säger Gud så då? Jo, därför att Han släpper på sin kraft när din är slut! Han stänger av din kraft genom att ställa
dig i omöjliga situationer, och det är alltså den kristnes normala liv som
tecknas här. Även om du inte är apostel, så när du står i någon sorts
tjänst för Herren, så finns det någon sorts omöjlighet framför dig, som, så att
säga, tömmer din kraft och skapar en smärta i ditt liv.
Du kommer alltid att finna, att på samma sätt som Paulus
säger här: ”Jag är alltid ansatt men inte kringränd”, det ser alltid ut som ”nu
är det slut, nu går det inte en dag till, nu är det färdigt, nu får dom bära ut
mig med fötterna före”, men ändå överlever jag. Konstigt, det gick i dag med! I
morron går det säkert inte, men idag gick det, fantastiskt! Brukar ni känna er
så? Ja, det gör jag med.
Det känns alltid som, nu är det slut och det ska det göra!
Det är inget konstigt, det är inget märkvärdigt, bli inte överraskad. Tänk
inte, att jag är då en sällsynt oandlig figur som känner det så här, nej
tvärtom, du är andlig. ”Jag är alltid rådvill men inte rådlös”, ja visst känner vi igen oss, eller hur? Paulus
förklarar varför det är så här: ”Döden verkar i mig för att livet ska verka
igen, och det betyder ju att en människa som står i en andlig tjänst, känner i
stort sett bara smärta av tjänsten. Han kan bara se Guds kraft genom att titta
på de som får glädje, av att den andliga människan bär ett kors. Kärlekens flöde har en insida av smärta och
en utsida av barmhärtighet, och vi gör allt vad vi kan för att pilla bort
insidan, och jag är återigen en smula oroad av predikanter som åker världen
runt och talar om hur bra dom har fått det, sen de kom ut i en andlig tjänst,
hur bekvämt deras liv har blivit. Det kan ju ibland hända, att dom förtiger ett
och annat kors, som dom har över sitt liv, men i så fall vill jag säga, då är
jag ganska oroad över att de inte har begripit mer av vad som är andligt och
vad som är köttsligt.
++++++++++++++++++++++++++++
Lyssna även på undervisning om Antikrists signalement:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar