Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

tisdag 23 mars 2010

Judarna - Guds egendomsfolk.

Guds välsignelse till Abram (Abraham):
    1 Mos.12:1-3 "Herren sade till Abram: "Gå ut ur ditt land och från din släkt och din fars hus och bege dig till det land som jag skall visa dig. Där skall jag göra dig till ettt stort folk. Jag skall välsigna dig och göra ditt namn stort, och du skall bli till en välsignelse. Jag skall välsigna dem som välsignar dig och förbanna dem som förbannar dig. I dig skola alla släkter på jorden bli välsignade."


Isak - löftets barn:
Rom. 9: 7-9 ...Isaks efterkommande skall räknas som dina barn. Det vill säga: Guds barn är inte de som är barn genom naturlig härkomst, men löftets barn räknas som hans efterkommande. Ty ett löftesord var detta: Vid denna tid skall jag komma tillbaka, och då skall Sara ha en son.

Isaks välsignelse till Jakob: 1 Mos. 27:27-29 "Doften av min son är lik doften från en mark som Herren har välsignat. Gud skall ge dig av himmelens dagg och av jordens fruktbarhet, säd och vin i riklig mängd. Folk skall tjäna dig och folkslag falla ner för dig. Var en herre över dina bröder. Din mors söner skall falla ner för dig. Förbannad vare den som förbannar dig och välsignad vare den som välsignar dig."

Gud välsignar Jakob: 1 Mos. 32:24-29: "Och Jakob blev ensam kvar. Då brottades en man med honom ända till dess morgonrodnaden kom. När han såg att han inte kunde övervinna Jakob, slog han honom på höftleden, så att höften gick ur led medan han brottades med honom. Och han sade: "Släpp mig, ty morgonrodnaden har gått upp:" Men Jakob svarade: "Jag släpper dig  inte förrän du välsignar mig." Då sa han till honom: "Vad är ditt namn?" Han svarade: "Jakob."  Han sade: "Du skall inte längre heta Jakob utan Israel, ty du har kämpat med Gud och med människor och segrat." Och Jakob frågade efter hans namn. Han svarade: "Varför frågar du efter mitt namn?" Och han välsignade honom där. Jakob kallade platsen Peniel, ty han tänkte: "Jag har sett Gud ansikte mot ansikte, och ändå har mitt liv skonats."
(Folkbibeln)

                                                    ***************

Judarna har fulla rätten till sitt eget land, Israel, det land som Gud en gång gett dem, genom de förbund som Han ingått med Abraham, Isak och Jakob. Det judiska folket är också i sin fulla rätt att försvara sitt land mot alla fientliga angrepp, och fiender verkar det finnas gott om , både i och utanför landet.
Det är en stor skam för Sverige, att antisemitismen tillåts utbreda sig, så mycket som den gör här. Det behövs verkliga krafttag från de styrande i landet, för att bl.a. se till att judar kan känna sig trygga i vårt land, och få det skydd de behöver.
Det judiska folket måste ständigt leva i försvarsställning, världen över. Det är som en kamp mellan David och Goliat, där Goliat står för fienden. Men fienden i det här fallet ligger egentligen ganska risigt till, för de verkar inte förstå att när de strider mot Israel och judarna, så strider de samtidigt mot Gud själv, p.g.a. att Han är deras förbundspartner, och har all makt både i himmelen och på jorden.

Joel 3:16-17 "Herren ryter från Sion, från Jerusalem låter han sin röst höras, så att himlen och jorden bävar. Men Herren är en tillflykt för sitt folk, ett skydd för Israels barn."

Gud kommer aldrig att överge sina förbundslöften till detta folk och deras land. Det kommer aldrig att hända något, som inte Gud själv tillåter. Vår uppgift är att välsigna Israel, önska frid över Jerusalem, som odelat tillhör judarna. Vi kan också be att Guds vilja får ske i detta land, att folket söker sig närmare Gud, och att Han beskyddar sitt folk.
Gud välsigne Israel!

Inga kommentarer: