Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

torsdag 20 december 2012

Församlingen fortsätter att leka medan världen förblöder

Pingst vill se mer kreativa församlingar
Det sjunkande skeppet
"En negativ trend ska vändas inom pingst. Nu ska dans och drama, sång och skrivande ta större plats i gudstjänsten hoppas Pingst FFS..."
****************
Människans andliga hunger kan INTE mättas med ”bröd och skådespel”.
Församlingen fortsätter att leka medan världen förblöder och ondskan tilltar i vårt land.

En sann kristen församling ska inte ha som mål att göra sig populär med hjälp av s.k. kreativa aktiviteter.
Den sanna kristna församlingen har som uppgift att följa de ”urgamla stigarna” som de gamla kristna kämparna en gång vandrat, ”den heliga vägen” den går inte att modernisera, för Gud själv är densamme i går, i dag och till evig tid.
I stället för modernisering behövs en sann gudsfruktan.

Församlingens uppdrag är att hålla sig till Guds Ord och eftersträva den församling som Bibeln beskriver i Apostlagärningarna.
Den enda församling som har en verklig attraktionskraft är den församling som ödmjukar sig och låter den Helige Ande få leda som Gud vill. Det är så viktigt att människor som ska bestämma över Guds församling verkligen är ledda av den Helige Ande och inte låter sig styras av egna eller andras ambitioner eller tyckanden.

Det behövs inte fler aktiviteter i kyrkan.
Det behövs istället en sann förkrosselse som leder till omvändelse och ett sant ledarskap som inte leder folket vilse utan istället vänder sig bort från all synd, avgudadyrkan och villfarelse, och ger människorna det rena evangeliet.
Församlingens uppgift är inte att flörta med världen för att vinna popularitet, utan istället är dess uppgift att vara ett ljus i mörkret och ett salt i förruttnelsen!
Det behövs inte fler aktiviteter i församlingen utan istället behövs en sann gudsfruktan och att Guds folk ödmjukar sig och ber om räddning för vårt land.

Det har länge nog varit ett nertystande av sanna profeter i detta land. När man ”dödar profeterna” så tilltar avfallet, avgudadyrkan och apatin i Guds församling, och ondskan tilltar i landet.

Ords. 29:18 "Utan uppenbarelsen går folket vilse, lycklig är den som tar vara på Guds undervisning."

********************
Jer. 6:16 ”Så säger HERREN: "Ställ er vid vägarna och spana, fråga efter de urgamla stigarna. Fråga efter den goda vägen och vandra på den, så skall ni finna ro för era själar."
Men de svarade: "Vi vill inte vandra på den."

Ett onaturligt avfall
Herren säger i Jer. 18:15 ”Men mitt folk har glömt mig och tänder rökelse åt avgudar, som har fått dem på fall där de färdas fram på de urgamla vägarna och slå in på obanade vägar och stigar.
16 Så blir deras land öde och utsätts ständigt för hån. Alla som går fram där skall förundra sig
och skaka på huvudet.
17 Som en östanvind skall jag skingra dem för fienden. Jag skall vända ryggen åt dem och inte ansiktet på deras olyckas dag.
18 Men de sade: "Kom, låt oss tänka ut onda planer mot Jeremia. För prästerna skall inte komma till korta med sin undervisning och inte de vise med sitt råd eller profeten med sitt ord. Kom, låt oss förtala honom och låt oss strunta i vad han säger."

Jes. 35:8 ”En banad väg, en vandringsled, skall gå där, och den skall kallas "den heliga vägen".
Ingen oren skall färdas på den, men den är till för dem.*
De som vandrar den vägen skall inte gå vilse, även om de är dårar."

Den smala vägen
Luk. 13:22 ”På sin väg till Jerusalem gick Jesus genom städer och byar och undervisade.
23 Någon frågade honom: "Herre, är det bara få som blir frälsta?" Han sade till dem:
24 "Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Ty många, säger jag er, skall försöka komma in men inte kunna det.
25 När husets Herre har stigit upp och stängt porten och ni står utanför och bultar och säger: Herre, öppna för oss, då skall han svara er: Jag vet inte varifrån ni är.
26 Då skall ni säga: Vi åt och drack när du var med, och du undervisade på våra gator.
27 Men han skall svara er: Jag vet inte varifrån ni är. Gå bort ifrån mig, alla ni som bedriver orättfärdighet.
28 Där skall ni gråta och skära tänder, när ni ser Abraham, Isak och Jakob och alla profeterna vara i Guds rike medan ni själva är utdrivna.
29 Och människor skall komma från öster och väster, norr och söder och ligga till bords i Guds rike.
30 Och se, det finns de som är sist som skall bli först, och de som är först som skall bli sist."

2 Krön. 36:14 ”Också alla de ledande prästerna och folket gick allt längre i sin trolöshet mot Gud. De bedrev hednafolkens alla styggelser och orenade HERRENS hus, det som han hade helgat i Jerusalem.
15 HERREN, deras fäders Gud, skickade sina budskap till dem gång på gång genom sina sändebud, ty han hade medlidande med sitt folk och sin boning.
16 Men de gjorde narr av Guds sändebud, de föraktade hans ord och hånade hans profeter, till dess att HERRENS vrede över hans folk växte så att det inte mer fanns någon bot.”

Brevet till Laodicea
Upp. 3:14 ”Skriv till församlingens ängel i Laodicea:
Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sannfärdiga vittnet, upphovet till Guds skapelse:
15 Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm.
16 Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall, skall jag spy ut dig ur min mun.
17 Du säger: Jag är rik, jag har vunnit rikedom och behöver ingenting, och du vet inte att just du är eländig, beklagansvärd, fattig, blind och naken.
18 Jag råder dig att av mig köpa guld som är renat i eld, så att du blir rik, och vita kläder att skyla dig med, så att din skamliga nakenhet inte syns, och salva att smörja dina ögon med, så att du kan se.
19 Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Var därför ivrig och omvänd dig.
20 Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.
21 Den som segrar skall få sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Fader på hans tron.
22 Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna.”

2 kommentarer:

Mikael Kaján sa...

Tack!
En mycket bra text. Upplever att situationen mycket allvarlig i kyrkorna idag.

Anna sa...

Tack för din kommentar, Mikael.
Det är helt rätt det du upplever, och det är med stor sorg man ser hur villfarelser och avgudadyrkan bara tilltar i kyrkorna i dag.