Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

torsdag 17 juni 2010

Se till att ingen förvillar er!

Matt 3:11 ”Jag döper er i vatten till omvändelse, men den som kommer efter mig är starkare än jag. Jag är inte ens värd att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er i den helige Ande och i eld.”

Mark 16:16 ”Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd.”

2 Tim. 4:3-5 ”Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå ut med den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter. Men var du sund och förnuftig i allt, bär ditt lidande, utför en evangelists gärning och fullgör din tjänst.”
********************************

Vill här dela ett mycket allvarligt budskap av evangelist Roger Larsson. Se länken.
mms://stream.bahnhof.net/livetsord/Onsdag/Sve/WednesdayRL0804231900_sv.asf 

********************************


Har vi tänt den Helige Andes eld, eller främmande eld på våra altaren? Det finns många främmande eldar som tänds på altaren i våra kyrkor i dag. Vi behöver ständigt uppdatera oss med Guds eget Levande Ord för att vi själva, var och en må se till att vi inte ger utrymme för dessa främmande eldar på våra personliga altaren, i våra egna liv.
Det är bara Jesus Kristus som ska vara Herre i våra liv, och det är bara Hans lära och liv som vi ska följa som kristna. Han döper oss i Helig Ande och eld och lär oss allt vad vi behöver veta i sitt eget Ord, för att kunna bli Hans sanna efterföljare.
Det är bara Jesus Kristus själv, som är huvudet för sin församling och för oss som enskilda kristna. Det är alltså varken påven, som vi ska böja oss under, eller andra religioners gudar och främmande eldar.

Första budet: ”Jag är Herren, din Gud. Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig.”

Att vara en Jesu Kristi efterföljare handlar inte om att anpassa sig till denna världen, och den breda majoriteten, för att försöka behålla sin popularitet till varje pris, av rädsla för att bli ”utanför”. Tvärtom kan det vara så att en sann Jesu efterföljare i dag kan bli ganska ensam understundom, medan massorna väljer den bekvämare vägen, som är fylld av kompromissande och ett glidande på Bibelns sanningar.
Det är inte de stora massornas berömmelse och gillande, som ska vara vägledande för Jesu Kristi sanna efterföljare. Det finns bara en enda väg till Gud, och den vägen går bara genom Jesu försoningsdöd på Golgata kors, och det är bara Jesus Kristus själv som kan tända den Helige Andes rena eld i våra liv.
Vad vi behöver i dag mer än någonsin är att hålla oss nära Herren i daglig bön och bibelläsning, så att den Helige Andes eld inte slocknar i våra liv, och i våra församlingar, för då kallnar också kärleken.
**********************************

Upp. 3:14-22 ”Skriv till församlingens ängel i Laodicea:
Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sannfärdiga vittnet, upphovet till Guds skapelse: Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm. Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall, skall jag spy ut dig ur min mun. Du säger: Jag är rik, jag har vunnit rikedom och behöver ingenting, och du vet inte att just du är eländig, beklagansvärd, fattig, blind och naken. Jag råder dig att av mig köpa guld som är renat i eld, så att du blir rik, och vita kläder att skyla dig med, så att din skamliga nakenhet inte syns, och salva att smörja dina ögon med, så att du kan se. Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Var därför ivrig och omvänd dig. Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. Den som segrar skall få sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Fader på hans tron. Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna.”


Laglöshetens människa

2 Tess. 2:1-17 ”När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi skall samlas hos honom, ber vi er, bröder, att inte så plötsligt tappa fattningen och bli skrämda, vare sig av någon ande eller av något ord eller brev, som påstås komma från oss och som går ut på att Herrens dag har kommit. Låt ingen bedra er på något sätt. Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram, motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt, så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. Kommer ni inte ihåg att jag sade er detta, när jag ännu var hos er? Ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka, så att han kan träda fram först när hans tid kommer. Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. Sedan skall den laglöse öppet träda fram. Men honom kommer Herren Jesus att döda med sin muns anda och förgöra, när han visar sig vid sin ankomst. Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta. Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten.

 Men vi är skyldiga att alltid tacka Gud för er bröder, Herrens älskade, eftersom Gud från begynnelsen har utvalt er till att bli frälsta, genom att Anden helgar er och ni tror sanningen. Det är detta som Gud har kallat er till genom vårt evangelium, för att ni skall vinna vår Herre Jesu Kristi härlighet. Stå alltså fasta och håll er till de lärdomar ni har fått, muntligt eller genom brev. Må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud, vår Fader, som har älskat oss och i sin nåd gett oss evig tröst och gott hopp, uppmuntra era hjärtan och styrka er till allt gott i ord och gärning.”

Inga kommentarer: