Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

onsdag 22 december 2010

Han blev lagd i en krubba för det fanns inte plats i härbärget!

Luk. 2:7-12 ”Och hon födde sin förstfödde son och lindade honom och lade honom i en krubba, eftersom de inte fick plats i härbärget. I samma trakt uppehöll sig några herdar, som låg ute och vaktade sin hjord om natten. Då stod en Herrens ängel framför dem och Herrens härlighet lyste omkring dem, och de blev mycket förskräckta. Men ängeln sade: "Var inte förskräckta! Se, jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren. Och detta är tecknet: Ni skall finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba."

**********************



Fastnade för två saker i julevangeliet.

De lade Honom i en krubba för det 1) fanns inte plats för dem i härberget…detta kan gälla även för Sverige i dag 2010. Det finns inte så mycket rum för Jesus nu heller, trots att vi under julen firar Hans födelse.
 Att Gud sände sin Son till denna jorden är den största gåva som mänskligheten någonsin har fått genom alla tider!  


Han blev 2) lagd i en krubba. En krubba, är en ställning för mat till djuren. 

Jag tror att det kan ligga en andlig symbolik i detta, för Jesus säger ju senare om sig själv att Han är Livets bröd till människorna. 

Långt senare när Jesus delade nattvarden med sina lärljungar, så sa Han när Han delade brödet: ”tag och ät detta är min kropp.”

********************** 

Matt. 26:26 ”Medan de åt tog Jesus ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt lärjungarna och sade: "Tag och ät. Detta är min kropp."

Joh. 6:32-35 ”Då sade Jesus till dem: "Amen, amen säger jag er: Det är inte Mose som har gett er brödet från himlen, utan det är min Fader som ger er det sanna brödet från himlen. Guds bröd är det bröd som kommer ner från himlen och ger världen liv." De sade till honom: "Herre, ge oss alltid det brödet!" Jesus svarade: "Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta”.

Joh. 2:47-51 ”Amen, amen säger jag er: Den som tror har evigt liv. Jag är livets bröd. Era fäder åt manna i öknen, och de dog. Men det bröd som kommer ner från himlen är sådant att den som äter av det inte skall dö. Jag är det bröd som ger liv, det bröd som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet. Och brödet jag ger är mitt kött, för att världen skall leva."

1 kommentar:

Anonym sa...

Underbart Anna. Halleluja...Tänk VILKEN KÄRLEK.