Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 24 februari 2013

En f.d. åklagare skriver om arroganta politiker och journalister

Arrogans väcker politiker- och journalistförakt
Rolf Hillegren om Politikerförakt
Publicerad: 2012-06-04 05:06, Uppdaterad: 2012-06-04 17:06

“F d åklagare: Förtroende för journalistkåren är redan lågt och så länge vi har alltför många journalister som inte gör ett publicistiskt gott arbete finns det skäl att fråga sig om inte även dessa bör drabbas av allmänhetens förakt...”


Citat: "Jag har svårt att tänka mig att det finns politiker som inte vill vara populära och inte vill bli valda eller omvalda. En sådan inställning skulle strida mot idén att vara folkvald. Samtidigt finns det åtskilliga politiker som agerar som om deras främsta intention vore att bli illa omtyckta.
Detta sker vanligen genom att de ofta uppträder med total okänslighet för vad deras väljare kan tänkas tycka och total okunnighet om vilka dessa väljare kan tänkas vara.

Och många gånger finner man en attityd som rentav skulle kunna kallas väljarförakt. Naturligtvis är det hedervärt att stå för en kontroversiell åsikt som man verkligen tror på och försvara den med goda argument. Men det jag tänker på är politiker som gör utspel som passerar en gräns bortom förnuft, sans, vett, hyfs och konsekvens.
Det är tveklöst den frekventa förekomsten av sådana utspel som gett upphov till beteckningen politikerförakt. Finns det skäl att använda denna benämning eller är det orättvist? Jag lämnar frågan öppen men tillåter mig att resonera kring några exempel..."

Citat: "...Vi har en journalistkår som till stora delar driver samma frågor som landets politiker utan vettig argumentation och använder samma politiskt laddade begrepp som dessa. Nämnas kan exempelvis orden främlingsfientlighet och rasism, som genom demagogisk användning förlorat sina ursprungsbetydelser. Förtroende för journalistkåren är redan lågt och så länge vi har alltför många journalister som inte gör ett publicistiskt gott arbete finns det skäl att fråga sig om inte även dessa bör drabbas av allmänhetens förakt."   Läs hela artikeln här >>>

Inga kommentarer: