Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 17 april 2011

Smörjelsen bryter oken och Sanningen skall sätta oss fria!

Hes. 34:25-27 ”Jag skall sluta ett fridsförbund med dem. Jag skall göra slut på vilddjuren i landet, så att man tryggt kan bo mitt i öknen och sova i skogarna. Jag skall låta dem själva och landet runt omkring min höjd bli till välsignelse.
Jag skall låta det regna i rätt tid, regnskurar av välsignelse. Träden på marken skall bära sin frukt och jorden skall ge sin gröda och själva skall de bo trygga i landet.
De skall inse att jag är HERREN, när jag bryter sönder deras ok och räddar dem från de människor som har hållit dem i slaveri.”

Joh. 8:31-32 ”Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: "Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar, och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria."


När bröder och systrar kommer tillsammans i den ”brödragemenskap” som Bibeln talar om, då kommer Guds Helige Andes smörjelse att fritt kunna flöda, och Herrens härlighet uppenbaras för människorna.

Vad menas då med Bibelns syn på brödragemenskap?
För det första är kärleken, Guds rena Agape-kärlek det viktigaste.

Jak. 4:1-12 ”Varifrån kommer strider och tvister ibland er? Kommer de inte från begären, som för krig i era lemmar? Ni vill ha men får inget, ni dödar och är ivrare men kan inte vinna något. Ni kämpar och strider men har inget, därför att ni inte ber.
Ni ber men får inget, därför att ni ber illa - för att slösa bort allt på njutningar. Ni trolösa, vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud? Den som vill vara världens vän blir Guds fiende. Eller menar ni att det är tomma ord när Skriften säger: "Avundsjukt längtar den Ande som han har låtit bo i oss?"
Men större är nåden han ger. Därför heter det: Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd. Underordna er därför Gud. Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er. Närma er Gud, så skall han närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni tvehågsna. Klaga, sörj och gråt. Låt ert skratt vändas i sorg och er glädje i bedrövelse. Ödmjuka er alltså inför Herren, så skall han upphöja er.
Förtala inte varandra, bröder. Den som förtalar sin broder eller dömer sin broder förtalar och dömer lagen. Men om du dömer lagen är du inte lagens görare utan dess domare. Det finns bara en lagstiftare och domare, han som har makt att frälsa och förgöra. Men vem är du, som dömer din nästa?

1 Petr. 2:1-3 ”Lägg därför bort allt slags ondska, falskhet och hyckleri, avund och förtal. Längta som nyfödda barn efter den rena andliga mjölken, så att ni genom den växer upp till frälsning, då ni nu har smakat att Herren är god.”

1 Kor.13:1-8 ”Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal. Och om jag ägde profetisk gåva och kände alla hemligheter och hade all kunskap, och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg men inte hade kärlek, så vore jag ingenting. Och om jag delade ut allt vad jag ägde och om jag offrade min kropp till att brännas, men inte hade kärlek, så skulle jag ingenting vinna”.

Kärleken är tålig och mild, kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst, den uppför sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tillräknar inte det onda. Den gläder sig inte över orättfärdigheten men har sin glädje i sanningen. Den fördrar allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting. Kärleken upphör aldrig. Men profetiorna skall upphöra och tungomålstalen skall tystna och kunskapen skall förgå.”

För det andra en endräktighet där man står helt enade med varandra i kärleken från Gud, att man bevarar Andens enhet genom fridens band, där man klart och tydligt håller sig till apostlarnas undervisning och där man inte lägger till eller drar ifrån något av det som Gud har talat genom Sitt Ord.

Viktigt är också med ”tolkningen” av Guds Ord. Det är inte meningen att vi ska använda enstaka bibelverser för att sen tolka dessa utifrån den uppfattning vi själva har, när sen helheten i bibeltexten visar på något helt annat.

Enheten i Kristi kropp

Ef. 4:1-6 ”Jag uppmanar er därför, jag som är en fånge i Herren, att leva värdigt den kallelse ni har fått. Var ödmjuka och milda på allt sätt. Visa tålamod och ha fördrag med varandra i kärlek. Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band: en kropp och en Ande, liksom ni kallades till ett hopp, det som tillhör er kallelse, en Herre, en tro, ett dop, en Gud som är allas Fader, han som är över alla, genom alla och i alla.”

Längre ner i samma kapitel skriver Paulus: (Obs. att det också hör ihop med enheten i Kristi kropp.)

Ef. 4:14-16 ”Vi skall då inte längre vara barn som kastas hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran, när människorna bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse.
Vi skall i stället i kärlek hålla fast vid sanningen och i allt växa upp till honom som är huvudet, nämligen Kristus. Från honom får hela kroppen sin tillväxt. Så byggs kroppen upp i kärlek, och den fogas samman och hålls ihop genom det stöd som varje led ger, alltefter den kraft som är utmätt åt varje särskild del.”

Fullheten i församlingen
Här skriver aposteln Paulus om Kristi fullhet:

Ef. 3:10-21 ”Så skulle Guds vishet i sin mångfald nu genom församlingen göras känd för härskarna och väldigheterna i den himmelska världen. Detta var det eviga beslut som han utförde i Kristus Jesus, vår Herre. I honom och genom tron på honom kan vi frimodigt och med tillförsikt träda fram inför Gud. Därför ber jag er att inte tappa modet när jag lider för er skull. Att jag lider är ju en ära för er. ”Därför böjer jag mina knän för Fadern, han från vilken allt vad Fader heter i himlen och på jorden har sitt namn.
Jag ber att han i sin härlighets rikedom skall ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, och att Kristus genom tron skall bo i era hjärtan och ni skall bli rotade och grundade i kärleken. Ni skall då tillsammans med alla de heliga kunna förstå bredden och längden och höjden och djupet och lära känna Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå. Så skall ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet.
Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen.”

3 kommentarer:

Marguerite sa...

Tack och Lov,Jesus bryter alla bojor,länkar och band!!! Sätter fångar i frihet,Han som ÄR Sanningen......Halleluja!!!! ALLT GOTT,Anna!!! Alltid välsignat att läsa dina inlägg!!! Kram!

Bert osså Arvid sa...

Om vi vandrar i ljuset som han Jesus är ljuset då har vi gemenskap med varandra först Jesus och jag sedan alla de som också vandrar i Ljuset och har gemenskap med Jesus det är han som får oss att dra åt samma håll , det är han som leder oss där vi går bedjande fram det är han som ser till att vi inte utmannar varandra utan i stället gläds åt varandra när Jesus använder och brukar oss och där vi uppmuntrar varandra till kärlek och goda gärningar. Enhet i tron är där vi framhåller de tre grundläggande handlingarna som vi gör då vi av fri vilja låter oss födas på nytt där vi av fri vilja låter oss döpas som troende där vi av fri vilja låter oss uppfyllas eller som Jesus säger blir döpta i den Helige Ande detta är den enhet som jag vill leva i.

Anna sa...

Ha en välsignad vecka, Marguerite och osså!
Mycket kloka ord, ossi!