Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

fredag 30 november 2012

Psalm 130 Song "I Wait for the LORD"



I väntans tider

Ps. 130:1 En vallfartssång.
Ur djupen ropar jag till dig, HERRE.
2 Herre, hör min röst, låt dina öron lyssna till mina rop om nåd.
3 Om du, HERRE, vill tillräkna missgärningar, Herre, vem kan då bestå?
4 Men hos dig finns förlåtelse, för att man skall frukta dig.

5 Jag väntar på HERREN, min själ väntar, och jag hoppas på hans ord.
6 Min själ längtar efter Herren, mer än väktarna efter morgonen,
ja, mer än väktarna efter morgonen.

 
7 Hoppas på HERREN, Israel, ty hos HERREN finns nåd,
full lösepenning finns hos honom.
8 Det är han som skall friköpa Israel från alla dess missgärningar.

I väntan på Herrens ankomst
Jak. 5:7 ”Vänta alltså tåligt, bröder, tills Herren kommer.
Se, hur jordbrukaren tåligt väntar på jordens dyrbara skörd,
tills den får höstregn och vårregn.
8 Var också ni tåliga och styrk era hjärtan, ty Herrens ankomst är nära.
9 Klaga inte på varandra, bröder, så blir ni inte dömda. Se, domaren står utanför dörren.
10 Bröder, ta profeterna som talade i Herrens namn till föredömen i att tåligt uthärda lidanden.
11 Vi prisar dem saliga som håller ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och sett hur Herren till slut handlade med honom. Herren är rik på kärlek och barmhärtighet.”



Jes. 40:25 "Vem vill ni då likna mig vid, så att jag skulle vara som han?
säger den Helige.
26 Lyft upp era ögon mot höjden och se: Vem har skapat allt detta?
Vem för härskaran däruppe fram i räknade skaror?
Genom sin stora makt och sin väldiga kraft nämner han dem alla vid namn - ingen enda uteblir.
27 Hur kan du Jakob säga, du Israel påstå: "Min väg är dold för HERREN.
Gud bryr sig inte om min rätt"?

28 ”Vet du inte, har du inte hört att HERREN är en evig Gud, som har skapat jordens ändar? Han blir inte trött och utmattas inte,
hans förstånd kan inte utforskas.
29 Han ger den trötte kraft och ökar den maktlöses styrka.
30 Ynglingar kan bli trötta och ge upp, unga män kan falla.
31 Men de som hoppas på HERREN får ny kraft,
de lyfter med vingar som örnar. De skyndar i väg utan att mattas,
de färdas framåt utan att bli trötta.”

Inga kommentarer: