Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

onsdag 30 januari 2013

I Kristi grepp, av Nils Bolander











I Kristi grepp
Håll mig i ditt grepp det trygga,
Herre, varje dag och stund.
Utan dig kan jag ej bygga
huset på den fasta grund.


I ditt grepp, det stränga, hårda,
när all mänsklig styrka brast,
känner jag, att du vill vårda
dig om den du håller fast.

Håll mig i ditt grepp, det mjuka,
Kärlek, som ej villkor vet.
Vilken tröst i detta sjuka,
brustna sinnes hemlöshet!

Inte spjärna mot och spänna
sig det allra minsta grand,
bara vila som en penna
vilar uti skrivarns hand.

Släpp mig aldrig! Håll mig nära
intill dig var livsminut!
Skrivare till Faderns ära,
skriv min levnads skrift till slut!

Nils Bolander

Inga kommentarer: