Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 27 januari 2013

Kristen eller inte kristen? - Endast Gud är den som vet.

Dagen: "Omöjligt vara kristen utan en församling"
Publicerat: 2013-01-25
Dagens ledarredaktion inser kanske inte att de, utifrån artikelns  rubrik, kan komma att döma ut människor som är sanna kristna men som av olika anledningar inte tillhör någon lokal församling.

Reflektion: Är det möjligt att kunna överleva som sann kristen i en avfällig församling?


Citat: ”Alla kristna behöver avsätta egen tid med Gud…”  
Det är sant att det är livsviktigt för en kristen att varje dag avsätta tid för Gud i bibelläsning, bön och tillbedjan.
Likaväl som vi behöver mat för att överleva till kroppen så behöver vi också mat för vår invärtes människa varje dag för att överleva som ett Guds barn.

Citat: ”Grundtanken är att vi är skapade till gemenskap inte bara med Honom utan också med varandra. Det är tillsammans med andra kristna, genom att stötas och blötas med dem i arbetet med att utbreda Guds rike som vi själva har chansen att växa i tron och mogna som lärjungar.”
Det är sant att vi behöver gemenskapen, men gemenskapen behöver liksom församlingen vara grundad på tron och bekännelsen att Jesus är ”Messias, den levande Gudens Son”, Matt. 16:16-18,
och att vi vandrar i ljuset:

Vandra i ljuset
1 Joh. 1:5 ”Detta är det budskap som vi har hört från honom och som vi förkunnar för er, att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom.
6 Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, så ljuger vi och handlar inte efter sanningen.
7 Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.
8 Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss.
9 Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.
10 Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss.”

Mönsterbilden av Guds församling (Apg. 2:42-47)
"De höll de troget fast vid apostlarnas lära...", - det är en mycket viktig grundförutsättning till att det att ska bli en sann Guds församling, och även en sann gemenskap.
När bibelordet attackeras så mycket som det gör i dag av nya vilseförande läror som får fäste i församlingen så blir det till slut ingen sann Guds församling kvar, och här vilar ett mycket stort ansvar på de församlingsledare som tillåter orättfärdighet och falska läror att få utrymme i församlingen.
I stället för en levande församling så blir det fler och fler meningslösa aktiviteter som fyller ut programmet.
Det finns tyvärr alltför många församlingar i vårt land som har avfallit från det rena oförfalskade evangeliet och tagit in villoläror, newage-aktiviteter, avgudadyrkan och sådant som orenar Guds församling.
I en sån församling kan det till slut bli omöjligt att överleva som en sann kristen. Enda räddningen kan då vara att lämna ett sådant sammanhang.

Jag ser inga fördelar med att en församling måste vara registrerad. Tvärtom kan det komma att bli till nackdel i de tider vi går till mötes. En församling bör vara helt fri och klara sin egen ekonomi utan inblandning av staten.
En liten grupp kan också fungera som en församling.
Matt. 18:20 ”Ty där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem."

De troendes gemenskap
Apg. 2:42 ”De höll troget fast vid apostlarnas lära och gemenskapen, vid brödsbrytelsen och bönerna.
43 Och fruktan kom över alla, och många under och tecken gjordes genom apostlarna.
44 Alla troende var tillsammans och hade allting gemensamt.
45 De sålde sina egendomar och allt vad de ägde och delade ut till alla, efter vad var och en behövde.
46 Varje dag var de endräktigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och höll måltid med varandra i jublande, innerlig glädje.
47 De prisade Gud och var omtyckta av allt folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta.”

De två vägarna
Matt. 7:13 ”Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den.
14 Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.
15 Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar.
16 På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar?
17 Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt.
18 Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt.
19 Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden.
20 Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt.
21 Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja.
22 Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn*och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar?
23 Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!”

Den Helige Ande kan inte verka i en församling där man inte gör upp med synd utan istället intar en ”låt-gå-attityd” till det mesta av vad världen har att erbjuda.

Guds församling ska vara en plats som skiljer sig från världen istället för att söka efterlikna världen så mycket som möjligt.

Det är farligt att, som tidningen Dagen påstå att det är omöjligt att vara kristen utan en församling, därför att det är bara Gud som ser en människas innersta, och det är bara han som vet vilka som har sina namn skrivna i Livets Bok i himlen.

Det kommer att visa sig i slutänden då det kommer att finnas människor i himlen som vi inte hade räknat med, och flera som kommer att saknas av dem som vi trodde skulle finnas där. Var och en bör ge akt på sig själv i stället för att försöka avgöra vem som är en sann kristen eller inte, därför att det är bara Gud som vet det.

Den smala vägen
Luk. 13:22 ”På sin väg till Jerusalem gick Jesus genom städer och byar och undervisade.
23 Någon frågade honom: "Herre, är det bara få som blir frälsta?" Han sade till dem:
24 "Kämpa för att komma in genom den trånga porten. Ty många, säger jag er, skall försöka komma in men inte kunna det.
25 När husets Herre har stigit upp och stängt porten och ni står utanför och bultar och säger: Herre, öppna för oss, då skall han svara er: Jag vet inte varifrån ni är.
26 Då skall ni säga: Vi åt och drack när du var med, och du undervisade på våra gator.
27 Men han skall svara er: Jag vet inte varifrån ni är. Gå bort ifrån mig, alla ni som bedriver orättfärdighet.
28 Där skall ni gråta och skära tänder, när ni ser Abraham, Isak och Jakob och alla profeterna vara i Guds rike medan ni själva är utdrivna.
29 Och människor skall komma från öster och väster, norr och söder och ligga till bords i Guds rike. 30 Och se, det finns de som är sist som skall bli först, och de som är först som skall bli sist."

När en församling fungerar som Gud har tänkt är det absolut en stor tillgång och välsignelse för människor.

**************************
Uppdatering med 2 nya inlägg i samma ämne.

Elisabeth Sandlund: Församling på gott och ont
"Det är inte församlingen som frälser människor"

Jag är en kristen utan församling
Av Åsa Morhed

Inga kommentarer: