Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

tisdag 2 november 2010

Jesus, den Gode, Sanne och Barmhärtige Herden…

Jesus ser på sina får med sann kärlek där ALLA är lika värdefulla...
Matt. 12:19-21 ”Han (Jesus) skall inte tvista eller skrika. Hans röst skall ingen höra på gatorna. Ett brutet strå skall han inte krossa, och en rykande veke skall han inte släcka, förrän han har fört rätten till seger. Och till hans namn skall folken sätta sitt hopp.

Joh. 6:37 ”Alla som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut.”


Joh. 10:11-15 ”Jag är den gode herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren. Den som är lejd och inte är en herde med egna får, han överger fåren och flyr, när han ser vargen komma. Och vargen river dem och skingrar hjorden. Den som är lejd bryr sig inte om (ignorerar) fåren. Jag är den gode herden, och jag känner mina får, och mina får känner mig, liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern, och jag ger mitt liv för fåren.”

Jesus säger: Jag har fridens tankar för er…
Jer. 29:11-13 ”Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.”

5 Mos. 23:5 ”… HERREN, din Gud, förvandlade förbannelsen till välsignelse för dig, ty HERREN, din Gud, älskade dig.”

Jer. 17:5-8 ”Så säger HERREN: Förbannad är den man som förtröstar på människor och söker sin styrka i det som är kött och vars hjärta vänder sig bort från HERREN. Han är som en torr buske på heden och får inte se något gott komma. Han måste bo på förbrända platser i öknen, i ett land med salthedar där ingen vistas.
Men välsignad är den man som förtröstar på HERREN, den som har HERREN till sin förtröstan. Han är som ett träd planterat vid vatten och som sträcker ut sina rötter till bäcken. Det fruktar inte om hetta kommer, dess löv är alltid gröna. Det blir inte förskräckt om ett torrt år kommer, och det upphör aldrig att bära frukt.”

Rom. 8:28 ”Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.”

Jesus SÅG människorna…
Mark. 12:41-44 ”Jesus satte sig mitt emot offerkistan och såg hur folket lade pengar i den. Många rika gav mycket. Där kom också en fattig änka och lade ner två små kopparmynt, några ören. Då kallade han till sig sina lärjungar och sade till dem: "Amen säger jag er: Denna fattiga änka lade dit mer än alla de andra som lade något i offerkistan. Ty alla gav de av sitt överflöd, men hon gav av sin fattigdom, allt vad hon hade att leva på."

Luk. 13:12 ”När Jesus såg henne, kallade han henne till sig och sade till henne: "Kvinna, du är fri från din sjukdom",

Luk. 19:5 ”När Jesus kom till det stället, såg han upp och sade till honom: "Sackeus, skynda dig ner, ty i dag måste jag komma och stanna i ditt hus."

Joh.5:6 ”Då Jesus såg honom ligga där och visste att mannen hade varit sjuk så länge, sade han till honom: "Vill du bli frisk?"

Joh. 11:33 ”När Jesus såg att hon grät och att judarna som följde med henne grät, blev han häftigt upprörd.”

Inte anseende till personen…
Jak.2:9 ”Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen överbevisar er om att ni är överträdare.”

Gud ser till hjärtat…
1 Sam. 16:7 ”Men HERREN sade till Samuel: "Se inte på hans utseende och på hans resliga gestalt, ty jag har förkastat honom. Ty det går inte efter vad en människa ser. En människa ser det som är för ögonen, men HERREN ser till hjärtat."

Han använder vem han vill…
Rom. 9:11,12 ”Innan barnen ännu var födda och innan de hade gjort vare sig gott eller ont, sades det till henne: Den äldre skall tjäna den yngre. Det blev sagt för att Guds beslut att välja vem han vill skulle stå fast och inte bero på gärningar utan på honom som kallar.”

Den Helige Ande är vår försvarsadvokat, så striden, vad gäller människor, är Herrens - inte vår…
Rom. 12:18 ”Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och beror på er. Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren.”

Matt. 5:38-48 ”Ni har hört att det är sagt: Öga för öga och tand för tand. Jag säger er: Stå inte emot den som är ond, utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom. Om någon vill ställa dig inför rätta och ta din livklädnad, så låt honom få din mantel också. Om någon tvingar dig att gå med en mil, gå två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd dig inte bort från den som vill låna av dig.
Ni har hört att det är sagt: Du skall älska din nästa *och hata din ovän* Jag säger er: Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. Då är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Ty om ni älskar dem som älskar er, vilken lön får ni för det? Gör inte publikaner det också? Och om ni hälsar endast på era bröder, vad gör ni för märkvärdigt med det? Gör inte hedningar det också? Var alltså fullkomliga, såsom er Fader i himlen är fullkomlig.”

Ef.4:31-32 ”Lägg bort all bitterhet, häftighet och vrede, allt skrikande och smädande och all annan ondska. Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er.”

2 Mos. 14:14 ”HERREN skall strida för er, och ni skall hålla er stilla."

Rom. 8:31-34 ”Vad skall vi nu säga om detta? Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss? Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom? Vem kan anklaga Guds utvalda? Gud är den som frikänner. Vem är den som fördömer? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har blivit uppväckt och som sitter på Guds högra sida och ber för oss.”

Uppmuntran till att använda de nådegåvor som den Helige Ande lagt ner i VARJE troende…
1 Petr. 4:7-11 ”Slutet på allting är nära. Var därför förståndiga och nyktra, så att ni kan be. Framför allt skall ni älska varandra innerligt, ty kärleken överskyler många synder. Var gästfria mot varandra utan att klaga. Tjäna varandra, var och en med den nådegåva han har fått, som goda förvaltare av Guds mångfaldiga nåd. Om någon talar skall han tala i enlighet med Guds ord. Har någon en tjänst skall han tjäna efter den kraft Gud ger, så att Gud i allt blir ärad genom Jesus Kristus. Hans är äran och makten i evigheternas evigheter, amen.”

Herrens nåd…
Ps. 23:5-6 ”Du (Herre) dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn. Du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Idel godhet och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall bo i HERRENS hus evinnerligen.”


Hoppfullt
Det som var tänkt till något ont
det samverkar Gud till något gott
det som skulle trycka dig ner
det skulle föra dig framåt


Det som var menat att skada
det vänder Gud till läkedom
det som skulle få dig att ge upp
det kommer att ge dig nytt mod


För allting måste tjäna Gud
allting måste tjäna Hans namn
allting måste tjäna Honom
för segern som Han vann


Så lyft din blick
och se upp mot himmelen
se Jesus som Han är
så hög som himmelen är över jorden
är Hans nåd, Hans.

(Denna underbara dikt har jag fått låna av ”För en tid som denna

Okänd författare, inspirerad av den Helige Ande)






2 kommentarer:

Marguerite sa...

Ja, AMEN säger jag till allt detta!!! Högt Lovat vare Herren Jesu Kristi namn,Tack för Din Nåd,Kärlek och Trofasthet och Tack att du Är Den Gode Herden som gav Ditt Liv till lösen för oss "vilsegångna får"!!!Har vi Dig till Herde,då fattas oss ingenting,allting har vi i Dig!!!Kram,från Marguerite!

Anna sa...

Tack för din kommentar Marguerite! Ja visst är det underbart att ha en sådan god Herde att förlita sig till!
Var välignad!