Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 14 november 2010

Om en blind leder en blind så faller de båda i gropen!


En kristen ledares gåvor i Guds eller djävulens tjänst….?
En stark och karismatisk ledare som har talets gåva och förmåga att fånga människors intresse, kan bli en stor tillgång för Guds Rikes utbredande om han eller hon troget följer den Helige Andes ledning, är fylld med Guds sanna kärlek och barmhärtighet, och står bergfast rotad i Guds ord, bibeln, utan att lägga till eller dra ifrån något …
Givetvis måste han eller hon också ha blivit kallad av Gud till sitt ledaruppdrag.
Om en sådan ledare som kanske en gång gått på den rätta vägen men avfaller, då kan konsekvenserna av detta bli fruktansvärt ödesdigra, när många fortsätter att blint följa denne ledare utan att ifrågasätta någonting och utan att bry sig om vad Guds Ord säger.
Då har själve ledaren blivit en avgud för dessa människor, när ledarens ord och undervisning går före, och avviker från Guds eget Ord.
*******************************

Matt. 23:27-28 ”Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare! Ni liknar vitkalkade gravar. Utanpå ser de vackra ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och allt slags orenhet. Så är det också med er. Utanpå ser ni ut att vara rättfärdiga, men inuti är ni fulla av hyckleri och ondska.”

Jer. 10:21 ”Ty herdarna är oförnuftiga, de söker inte HERREN. Därför har de ingen framgång, och hela deras hjord har skingrats.”

Jer. 12:10” Många herdar har fördärvat min vingård och trampat ner mitt land. De har gjort mitt härliga land till en öde öken, till en ödemark.”

Jer. 23:1-2 ”Ve över de herdar som fördärvar och skingrar fåren i min hjord! säger HERREN. Därför säger HERREN, Israels Gud, så om de herdar som för mitt folk i bet: Det är ni som har skingrat mina får och drivit bort dem och inte sett till deras bästa. Men se, jag skall straffa er för era onda gärningar, säger HERREN.”

Hes.34:6-10 ”Mina får irrar nu omkring på alla berg och alla höga kullar. Över hela landet är mina får kringspridda utan att någon frågar efter dem eller söker upp dem. Hör därför HERRENS ord, ni herdar: Så sant jag lever, säger Herren, HERREN, sannerligen, därför att mina får har lämnats till rov och därför att mina får har blivit ett byte för alla vilda djur - de har ju ingen herde - och eftersom mina herdar inte frågar efter mina får, då herdarna bara tänker på sig själva och inte på mina får, därför, ni herdar: Hör HERRENS ord: Så säger Herren, HERREN: Se, jag är emot herdarna och skall utkräva mina får ur deras hand och göra slut på deras herdetjänst. Herdarna skall då inte mer kunna föda sig själva på detta sätt, ty jag skall rädda mina får ur deras gap, så att de inte blir föda åt dem.”

Apg. 20:28 ”Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över, till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod.”

Exempel på fallgropar för en herde/ledare:

-Vända kappan efter vinden av rädsla eller ovilja att riskera att hamna ute i ”kylan”, vill hellre vara vän med majoriteten, och bli föremålet för majoritetens godkännande och beundran, än att lyda Gud.

Jak. 4:4-6 ”Ni trolösa, vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud? Den som vill vara världens vän blir Guds fiende. Eller menar ni att det är tomma ord när Skriften säger: "Avundsjukt längtar den Ande som han har låtit bo i oss?" Men större är nåden han ger. Därför heter det: Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd.”

-Högmod går före fall  När framgången blir så stor att den stiger åt huvudet, då finns det stor risk att tappa orienteringen och bli andligt blind.

Ords. 16:18 ”Stolthet går före undergång och högmod går före fall.”

Matt. 15:13-14 ”Jesus svarade: "Varje planta, som min himmelske Fader inte har planterat, skall ryckas upp med roten. Låt dem vara. De är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind, faller båda i gropen."

-Att ha egna dolda agendor för sitt ledarskap  Behovet av att ha makt och att vara i centrum och bli ärad och upphöjd. Makt kan mycket lätt missbrukas för att skada människor.

1 Petr. 5:2-3 ”…var herdar för Guds hjord som finns hos er och vaka över den, inte av tvång utan av fri vilja, så som Gud vill, inte för egen vinning utan med hängivet hjärta. Uppträd inte som herrar över dem som kommit på er lott, utan var föredömen för hjorden.”

1 kommentar:

Marguerite sa...

Ja, tack Anna!!!Det är så viktigt i denna sista tid att vara vaken,pröva allt mot Ordet! Vi måste ha vår blick fästad på Jesus,trons Hövding och Fullkomnare.Inte sätta vår lit till någon människa!Det gäller att vara väl rotad i Ordet,att veta själv vad som står och inte ledas blint av någon annan.Det är ett oerhört ansvar att stå som ledare,och det är Herren själv man får svara inför............KRAM!!!