Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 14 november 2010

Störst bäst och vackrast....

Guldkalven
2 Mos. 20:3 ”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig”.
********************************
Gud frågar aldrig efter vem som är störst, bäst och vackrast. Inte heller frågar Han efter vem som är duktigast, mest framgångsrik och lyckad i det här livet. Människor tävlar om att få synas och visa upp sina talanger för att vinna egen ära och berömmelse, att bli någon som andra kan se upp till, ja att bli en idol.
(idol betyder avgud)
Gud har högre tankar för sina barn, än att efterapa världens sätt att tänka.

 *********************************

Farisén och publikanen i templet

Luk. 18:9-14 ”För några som var säkra på att de själva var rättfärdiga och som föraktade andra, berättade Jesus också denna liknelse: "Två män gick upp till templet för att be. Den ene var farisé och den andre publikan. Farisén stod och bad för sig själv: Gud, jag tackar dig för att jag inte är som andra människor, rånare, brottslingar, äktenskapsbrytare, eller som den där publikanen. Jag fastar två gånger i veckan, jag ger tionde av allt jag tjänar.
Publikanen stod långt borta och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog sig för bröstet* och bad: Gud, var nådig mot mig, syndare. Jag säger er: Han gick hem rättfärdig, inte den andre. Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd."


***************************
Man kan säga att farisén upphöjde sig själv till idol, han avgudade sig själv, sin kunskap, sin status och sin egenrättfärdighet, samtidigt som han såg ner på publikanen med det djupaste förakt.

Farisén hade inga tveksamheter mot att upphöja och berömma sig själv och att göra sig själv till gud, medan Guds Ord klart och tydligt säger att vi inte ska ha några avgudar vid sidan av Herren Gud själv. Det är mycket allvarligt när avgudadyrkan tillåts att breda ut sig i Guds församling. Det är bara Herren Gud själv som ska ha all ära, upphöjelse och tillbedjan.
*************************************
Rom. 12:16” Lev i endräkt med varandra. Tänk inte på det som är högt utan håll er till det som är ringa. Var inte självkloka.”
1 Kor. 1:26-31 ”Bröder, se på er egen kallelse. Inte många av er var visa om man ser till det yttre, inte många var mäktiga, inte många av förnäm släkt.
Nej, det som för världen var dåraktigt har Gud utvalt för att låta de visa stå där med skam, och det som för världen var svagt har Gud utvalt för att låta det starka stå där med skam, och det som för världen var oansenligt och föraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt för att göra till intet det som var till, för att ingen människa skall berömma sig inför Gud. Honom har ni att tacka för att ni är i Kristus Jesus, som Gud för oss har gjort till vishet, rättfärdighet, helgelse och återlösning, för att det skall ske som står skrivet: Den som berömmer sig skall berömma sig av Herren.”

1 kommentar:

Marguerite sa...

AMEN,TACK OCH LOV!!! Du ser till det som ingenting är,Käre Jesus!!!