Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

torsdag 9 juni 2011

Sträva inte efter att vara människor till lags!

Paulus talar här om att inte sträva efter att vara människor till lags, eller att smickra, ställa sig in och i första hand söka sin egen ära.
Han talar också om de som predikar ett evangelium, som inte stämmer överens med bibelns evangelium. 
Han säger här, att den som predikar ett felaktigt evangelium skall vara under förbannelse.

*********************************************************

1 Tess. 2:4-8 ”Eftersom Gud har ansett oss värdiga att anförtros evangeliet talar vi som vi gör, inte för att vara människor till lags utan för att behaga Gud, som prövar våra hjärtan.

Vi har aldrig farit med smicker, det vet ni, eller under någon förevändning roffat åt oss något - Gud är vårt vittne.
Vi har inte heller strävat efter att bli ärade av människor, vare sig av er eller av andra, även om vi som Kristi apostlar kunde ha kommit med anspråk.
I stället uppträdde vi kärleksfullt ibland er. Som en mor när hon sköter om sina egna barn, ville vi i innerlig kärlek ge er inte bara Guds evangelium utan också oss själva, eftersom ni hade blivit så kära för oss.”

Gal. 1:6-10 ”Jag är förvånad över att ni så hastigt avfaller från honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat.
Däremot är det några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi evangelium.
Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse.

Det vi redan har sagt säger jag nu än en gång: om någon predikar evangelium för er i strid med vad ni har tagit emot, så skall han vara under förbannelse.
Är det människor jag nu försöker få på min sida - eller Gud? Eller försöker jag ställa mig in hos människor? Om jag fortfarande ville vara människor till lags, skulle jag inte vara Kristi tjänare.”

Inga kommentarer: