Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 5 juni 2011

Skatten i lerkärl och lovsång som övervinner!

2 Kor. 4:7-10 ”Men denna skatt har vi i lerkärl, för att den väldiga kraften skall vara Guds och inte komma från oss.
Vi är på allt sätt trängda men inte utan utväg, rådvilla men inte rådlösa, förföljda men inte övergivna, nerslagna men inte utslagna. Alltid bär vi Jesu död i vår kropp, för att också Jesu liv skall bli synligt i vår kropp.”

*************************************

Lovsång och tillbedjan banar vägen in i det allra heligaste, och fienden måste flytta på sig!
Lovsång och tillbedjan bryter bojor och öppnar fängelseportar och är ett mäktigt vapen till att driva fiendens härar på flykten!

Apg.16:25-26 ”Vid midnatt var Paulus och Silas i bön och sjöng lovsånger till Gud, och de andra fångarna lyssnade på dem. Plötsligt kom ett kraftigt jordskalv, så att fängelset skakades i sina grundvalar. I samma ögonblick öppnades alla dörrar, och allas bojor lossnade och föll av.”


Jes. 60:18 ”Man skall inte mer höra talas om våld i ditt land eller ödeläggelse och förstörelse inom dina gränser, utan du skall kalla dina murar för frälsning och dina portar för lovsång.”

Jes. 61:11 ”Ty liksom jorden låter sina växter spira fram och en trädgård låter sin sådd växa upp, så skall Herren HERREN låta rättfärdighet och lovsång växa upp inför alla hednafolk.”

Jak. 5:13 ”Får någon av er lida, skall han be. Är någon glad, skall han sjunga lovsånger.”

Tacksägelse och bön
Ps. 40:1-4 ”För sångmästaren, en psalm av David.
Jag väntade ivrigt på HERREN, och han böjde sig till mig och hörde mitt rop. Han drog mig upp ur fördärvets grop, ur den djupa dyn. Han ställde mina fötter på en klippa och gjorde mina steg fasta.
Han lade i min mun en ny sång, en lovsång till vår Gud. Många skall se det och frukta, och de skall förtrösta på HERREN.”

Ps. 118:14-16 ”HERREN är min starkhet och min lovsång, han blev mig till frälsning. Man sjunger med jubel om frälsning i de rättfärdigas hyddor: "HERRENS högra hand gör mäktiga ting. HERRENS högra hand upphöjer, HERRENS högra hand gör mäktiga ting."

Det frälsta Israels lovsång
Jes.12:1-6 ”På den dagen skall du säga: "Jag tackar dig, HERRE, du var vred på mig, men din vrede har upphört och du tröstar mig. Se, Gud är min frälsning, jag är trygg och fruktar inte, ty HERREN HERREN är min starkhet och min lovsång.
Han har blivit min frälsning." Med fröjd skall ni ösa vatten ur frälsningens källor. På den dagen skall ni säga: "Tacka HERREN, åkalla hans namn, gör hans gärningar kända bland folken. Förkunna att hans namn är upphöjt. Lovsjung HERREN, ty han har gjort härliga ting. Låt detta bli känt över hela jorden. Ropa av fröjd och jubla, ni Sions invånare, ty Israels Helige är stor, han är mitt ibland er."

Hebr. 4:14-16 ”Då vi nu har en stor överstepräst, Jesus, Guds Son, som har stigit upp genom himlarna, så låt oss hålla fast vid vår bekännelse.
Ty vi har inte en överstepräst som ej kan ha medlidande med våra svagheter, utan en som blev frestad i allt liksom vi, men utan synd. Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.”

2 kommentarer:

Marguerite sa...

AMEN till ett VÄLSIGNAT inlägg,Anna!!! I kväll ska vi sjunga och spela till Herrens Ära i Vetlanda Friförsamling!!!Det stärkte mig att läsa detta!!!HALLELUJA!!!Kram!

Anna sa...

Ha en välsignad kväll i Vetlanda, Marguerite!
Hälsningar Anna