Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

måndag 18 juni 2012

Skillnaden mellan Bibelns kärlek och Koranens kärlek


Krister Renard:
Citat: ”Det påstås ju ofta (i stort sett sägs detta varje gång någon i Godhetskören uttalar sig om islam) att Koranen talar (minst) lika mycket (förmodligen mer) om kärlek som vad Bibeln gör. I detta syndrom ingår påståendet att islam har en motsvarighet till Jesu befallning, att vi skall älska vår nästa som oss själva.

Jag har mycket noga undersökt Koranens syn på kärlek (vilket redovisas här).
Min undersökning visar att påståendet inte stämmer.
Jesu definierar vem som är vår nästa i bl a liknelsen om den barmhärtige samariern.

Det framgår där klart att alla människor (oavsett ras, religion, nationalitet etc) är vår nästa. Av islams heliga dokument framgår lika klart (vilket jag visar i min artikel) att ordet ”nästa” där betyder andra muslimer och inte alla människor.

Därför lyser nödhjälp från muslimska länder till icke-muslimska länder, som drabbats av naturkatastrofer, nästan helt och hållet med sin frånvaro.

Vid tsunamikatastrofen 2004 gav Norge ensamt mer pengar till offren än hela muslimvärlden tillsammans. Samma sak gäller Holland. Och då hör till saken att de flesta offren var just muslimer.”

Läs vidare här >>

Inga kommentarer: