Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 12 februari 2012

När stormen kommer håller ingen verksamhetsorienterad församling...av Sven Erik Sköld

När stormen kommer håller ingen verksamhetsorienterad församling...
Av Sven-Erik Sköld
Inledning:
"När Guds Ande kom över Per Sungren, Nyköping, och mig (i mars 1986) och gav oss uppdraget att varna Hans församlingar, och Sveriges folk i övrigt, för en kommande Guds dom över vårt land, visade Han mig församlingen som en herdefamn, den herdefamn Han vill ställa fram som svar på våra, alla människors, behov i -och inför kommande nödtider.

Herden är hela församlingen
Han visade mig, att "Herden" är hela församlingen, där varje lem är på plats, d.v.s. i sin andliga tjänst och funktion. Den är Jesu, Överherdens, ställföreträdande kropp på jorden. Därför måste församlingen, om den skall vara det Gud tänkt, vara uppbyggd i enlighet med de ritningar Gud gav till Paulus.

Vill man inte bygga enligt dem, kan Jesu kropp, församlingen, inte resa sig upp och bli vad den är avsedd att vara på jorden, varken i fredstid eller i ofredstid. När Gud byggde Människan var det inte slumpmässigt, och det gäller i lika hög grad Hans församling: den byggs inte upp slumpmässigt; att var och en bygger som den vill. Det blir i så fall inte Kristi kropp. Den kan ha namnet om sig att vara det, men är det inte. Jämf. 1 Kor. 12:4-30, Ef. 4:11-13 och 1 Kor. 3:10-12.


Ett övergött Sverige
Det är ju så, att under välfärdstider, och i ett övergött Sverige, kan vi troende klara oss ganska bra med en verksamhetsorienterad församling, driven inte av Guds kraft i någon högre grad, utan med människokraft.

Men när stormen kommer, håller inte ett sådant verk och kan inte heller möta -och svara upp mot människornas oro. Det är bara Guds kraft som kan det, och den kraften kanaliserar han genom Sin församling förutsatt att "ledningarna" är rätt monterade:

"De gåvor i vilka Den helige Ande UPPENBARAR SIG ges åt VAR OCH EN så att de kan bli till nytta". GUD UNDERKÄNNER INGEN, DEN SOM ÄR KÖPT MED LAMMETS BLOD ÄR INSATT I DEN LEVANDE GUDENS FÖRSAMLING, REDAN HÄR PÅ JORDEN.

ALLA ÄR HANS BARN OCH ALLA HAR SAMMA "ARVSRÄTT" OCH ALLA ÄR HANS TJÄNARE OCH TJÄNARINNOR I SAMMA GRAD: DE TILLHÖR ALLA DET NYTESTAMENTLIGA PRÄSTERSKAPET.

DÄR INGEN ÄR MER ÄN DEN ANDRE. DEN SOM ÄR "STÖRST" ÄR TVÄRT OM DE ANDRAS TJÄNARE/DRÄNG.

Överherden
Jag mötte Dig, JESUS,
på vägen
och vintern föll
i blom!
Och marken, fåglarna,
träden
fyllde min värld
med sång!

Jag mötte Dig, JESUS,
på vägen och
något hände
med mig
och jag började,
smått förlägen
följa Dig!

Sven-Erik Sköld

Inga kommentarer: