Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

lördag 4 februari 2012

På klippan Kristus står mitt hus!



1. Mitt hopp är byggt i evighet
på Herren, vår rättfärdighet.
Ej något eget bär jag fram
men litar helt på Jesu namn.

Kör
På klippan Kristus står mitt hus,
han är mitt fäste och mitt ljus,
allt annat flyr i stormens brus.


2. När jag är trött och i beråd
jag finner vila i hans nåd.
När stormen yr kring strand och skär
har jag mitt säkra fäste där.

3. Hans löftesord, hans blodsförbund,
det bär mej till min sista stund.
När varje jordiskt hopp förgår
är han mitt hopp, och han består.

4. När jag hör domsbasunens ljud,
låt mej bli funnen i dej, Gud,
stå klädd i din rättfärdighet,
få prisa dej i evighet.

Text: Edward Mote 1834,
övers. A.H. 2003
Musik: William Bradbury
**************************
Ps. 18:2 ”Han sade: Hjärtligt kär har jag dig, HERRE, min starkhet,
3 HERRE, mitt bergfäste, min borg och min räddare, min Gud, min tillflykts klippa, min sköld och mitt frälsnings horn, mitt värn.
4 Till HERREN, den högt lovade, ropar jag, och från mina fiender blir jag räddad.”

Ps. 27:1 ”Av David.
HERREN är mitt ljus och min frälsning, för vem skulle jag frukta? HERREN är mitt försvar, för vem skulle jag vara rädd?
2 När de onda kommer emot mig och vill uppsluka mig, mina motståndare och mina fiender, då skall de själva stappla och falla.
3 Om en här belägrar mig fruktar ej mitt hjärta. Om krig bryter ut mot mig är jag ändå trygg.
4 Ett har jag begärt av HERREN, det längtar jag efter: Att få bo i HERRENS hus i alla mitt livs dagar för att se HERRENS ljuvlighet och betrakta hans tempel.
5 Ty han håller mig gömd i sin hydda på olyckans dag. Han beskyddar mig i sin boning, han för mig upp på klippan.”

Ps. 40:2 ”Jag väntade ivrigt på HERREN, och han böjde sig till mig och hörde mitt rop.
3 Han drog mig upp ur fördärvets grop, ur den djupa dyn. Han ställde mina fötter på en klippa och gjorde mina steg fasta.
4 Han lade i min mun en ny sång, en lovsång till vår Gud. Många skall se det och frukta, och de skall förtrösta på HERREN.”

Ps. 62:6 ”Endast i Gud har du din ro, min själ, ty från honom kommer ditt hopp.
7 Endast han är min klippa och min frälsning, min borg, jag skall inte vackla.
8 Hos Gud är min frälsning och min ära, min starka klippa, min tillflykt har jag i Gud.
9 Förtrösta alltid på honom, du folk, utgjut era hjärtan för honom. Gud är vår tillflykt. Sela.”

Ps. 95:1 ”Kom, låt oss höja glädjerop till HERREN, jubel till vår frälsnings klippa.
2 Låt oss träda fram inför hans ansikte med tacksägelse, höja jubel till honom med lovsång!”

Jes. 26:3 ”Den som är fast i sitt sinne bevarar du i frid, i frid, ty på dig förtröstar han.
4 Förtrösta på HERREN till evig tid, ty HERREN HERREN är en evig klippa.”

Jes.44:8 ”Frukta inte och var inte förskräckta. Har jag inte för länge sedan låtit er höra om detta och förkunnat det? Ni är ju mina vittnen. Finns det någon Gud förutom mig? Nej, det finns ingen annan klippa, jag vet ingen.”

Liknelsen om de två husbyggarna
Matt. 7:24 ”Den som därför hör dessa mina ord och handlar efter dem, han liknar en förståndig man som byggde sitt hus på klippan.
25 Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och kastade sig mot det huset. Men det föll inte, eftersom det var grundat på klippan.

26 Men den som hör dessa mina ord och inte handlar efter dem, han liknar en dåre som byggde sitt hus på sanden.
27 Regnet öste ner, störtfloden kom och vindarna blåste och slog mot det huset, och det föll samman, och dess fall var stort."

2 kommentarer:

Marguerite sa...

AMEN!!!...Vi bygger på en grund som aldrig någonsin vacklar!!!...Önskar dig Herrens välsignelse!!!...KRAMAR!!!

Anna sa...

Tack för din kommentar. Var välsignad du också!