Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 12 februari 2012

Power in the Blood!



Vandra i ljuset
1 Joh. 1:5 "Detta är det budskap som vi har hört från honom och som vi förkunnar för er, att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom.
6 Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, så ljuger vi och handlar inte efter sanningen.
 
7 Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.
8 Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss.
 
9 Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.  

10 Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss."
 
Hebr. 10:4 "... det är omöjligt att tjurars och bockars blod skulle kunna utplåna synder.
5 När Kristus träder in i världen säger han därför: Offer och gåvor begärde du inte, men en kropp har du berett åt mig.*
6 Brännoffer och syndoffer gladde dig inte.
7 Då sade jag: Se, jag har kommit, Gud, för att göra din vilja. I bokrullen är det skrivet om mig.

8 Först säger han: "Offer och gåvor, brännoffer och syndoffer begärde du inte och gladde dig inte", fast de bärs fram enligt lagen.
9 Sedan säger han: "Se, jag har kommit för att göra din vilja." Så upphäver han det första för att fastställa det andra.
10 Och i kraft av denna vilja är vi helgade genom att Jesu Kristi kropp blev offrad en gång för alla.

11 Alla andra präster står dag efter dag och förrättar sin tjänst och bär gång på gång fram samma offer, som aldrig kan ta bort synderna.
12 Men Jesus har framburit ett enda syndoffer för alla tider, och han har satt sig på Guds högra sida
13 och väntar nu på att hans fiender skall läggas som en fotpall under hans fötter.
14 Genom ett enda offer har han för alla tider gjort dem som helgas fullkomliga.
15 Om detta vittnar också den helige Ande för oss. Först säger han:

16 Detta är det förbund som jag skall sluta med dem efter denna tid säger Herren. Och sedan:
Jag skall lägga mina lagar i deras hjärtan och skriva dem i deras sinnen,*
17 och deras synder och överträdelser skall jag aldrig mer komma ihåg.

18 Och där synderna är förlåtna behövs det inte längre något syndoffer."

Inga kommentarer: