Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

måndag 25 juli 2011

Där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.

Ulf Nilson: I början på augusti går USA i konkurs! 

Skatter i himlen
Matt. 6:19 ”Samla inte skatter på jorden, där rost och mal förstör och där tjuvar bryter sig in och stjäl.
20 Samla er skatter i himlen, där varken rost eller mal förstör och där inga tjuvar bryter sig in och stjäl.
21 Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.”


Hebr. 13:5 ”Lev inte för pengar, utan nöj er med vad ni har. Gud har själv sagt: Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig.*
6 Därför kan vi frimodigt säga: Herren är min hjälpare, jag skall inte frukta. Vad kan en människa göra mig?”

1 Tim. 6:6 ”Ja, gudsfruktan i förening med ett förnöjt sinne är verkligen en stor vinning.
7 Vi har ju inte fört något med oss in i världen, inte heller kan vi ta med oss något härifrån.
8 Har vi mat och kläder skall vi vara nöjda med det.
9 Men de som vill bli rika, de råkar ut för frestelser och snaror och många oförnuftiga och skadliga begär, som störtar människor i fördärv och undergång.
10 Ty kärlek till pengar är en rot till allt ont. I sitt begär efter pengar har somliga kommit bort från tron och vållat sig själva mycket lidande.
11 Men du gudsman, håll dig borta från sådant! Sträva efter rättfärdighet, gudsfruktan, tro, kärlek, uthållighet och ödmjukhet.
12 Kämpa trons goda kamp, sök att vinna det eviga livet som du blev kallad till och som du bekände dig till genom att inför många vittnen avlägga den goda bekännelsen.”

1 Tim. 6:17 ”Uppmana dem som är rika i den här världen att inte vara högmodiga eller sätta sitt hopp till något så osäkert som rikedom, utan till Gud som rikligt ger oss allt att njuta av.
18 Uppmana dem att göra gott, att vara rika på goda gärningar, att vara generösa och dela med sig
19 och samla åt sig en skatt som är en god grund för den kommande tidsåldern, så att de vinner det verkliga livet.”

Den rike dåren.
Luk. 12:13 ”Någon i folkhopen sade till honom: "Mästare, säg till min bror att han delar arvet med mig."
14 Jesus sade till honom: "Människa, vem har satt mig till skiljedomare mellan er?"
15 Sedan sade han till dem: "Se till att ni aktar er för allt slags girighet, ty en människas liv består inte i att hon har överflöd på ägodelar."
16 Och han berättade en liknelse för dem: "En rik man hade åkrar som gav goda skördar.
17 Och han frågade sig själv: Vad skall jag göra? Jag har inte plats för mina skördar.
18 Så här vill jag göra, tänkte han. Jag river mina logar och bygger större, och där samlar jag in all min säd och allt mitt goda.
19 Sedan vill jag säga till mig själv: Kära själ, du har samlat mycket gott för många år. Ta det nu lugnt, ät, drick och var glad.
20 Men Gud sade till honom: Din dåre, i natt skall din själ utkrävas av dig,* och vem skall då få vad du har samlat ihop?
21 Så går det för den som samlar skatter åt sig själv men inte är rik inför Gud."

Gör er inte bekymmer
22 Sedan sade Jesus till sina lärjungar: "Därför säger jag er: Gör er inte bekymmer för ert liv, vad ni skall äta, eller för er kropp, vad ni skall klä er med.
23 Livet är mer än maten och kroppen mer än kläderna.
24 Ge akt på korparna. De sår inte och skördar inte, de har inte förrådsrum eller loge, och ändå föder Gud dem. Hur mycket mer värda är inte ni än fåglarna?
25 Vem av er kan med sitt bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd?
26 Om ni inte ens förmår så lite, varför bekymrar ni er då för allt det andra?
27 Ge akt på liljorna, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er att inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem.
28 Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset, som i dag står ute på marken och i morgon kastas i ugnen, hur mycket mer skall han då inte klä er. Så lite tro ni har!
29 Fråga inte efter vad ni skall äta och dricka, och var inte oroliga.
30 Efter allt detta jagar hedningarna i världen, men er Fader vet att ni behöver det.
31 Nej, sök hans rike, så skall ni få detta också.
32 Var inte rädd, du lilla hjord, ty er Fader har beslutat att ge er riket.
33 Sälj vad ni äger och ge gåvor. Skaffa er en börs som inte slits ut, en outtömlig skatt i himlen, dit ingen tjuv når och där ingen mal förstör.
34 Ty där er skatt är, där kommer också ert hjärta att vara."

Inga kommentarer: