Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 24 juli 2011

Hopp i en hopplös värld.

Då man ser den ena nyhetsrapporten efter den andra, som bara vittnar om hur laglösheten och brutaliteten tilltar alltmer i vår värld, så känner man bara en stor sorg och bestörtning.
Man tänker på alla drabbade och deras närmaste, och det outsägliga lidande som många blir utsatta för.
Det kan nog vara väldigt svårt för många att inte tappa modet helt.
Det är ändå uppmuntrande att se att det finns så stort engagemang från människor med empati, som vill hjälpa på något sätt.
Jag tror också att vi har en stor Gud som vill hjälpa människor i nöd. Han är den barmhärtige Samariten (Luk. 10:23) som vill förbinda såren. Han vill läka och trösta de sörjande och är en förebild för oss att hjälpa till att bära varandras bördor. 

Ps. 25:4 ”HERRE, visa mig dina vägar, lär mig dina stigar.
5 Led mig i din sanning och lär mig, ty du är min frälsnings Gud. På dig hoppas jag alltid. 6 Tänk, HERRE, på din barmhärtighet och din nåd, ty de är av evighet.”

Ps. 62:6 ”Endast i Gud har du din ro, min själ, ty från honom kommer ditt hopp. 7 Endast han är min klippa och min frälsning, min borg, jag skall inte vackla. 8 Hos Gud är min frälsning och min ära, min starka klippa, min tillflykt har jag i Gud. 9 Förtrösta alltid på honom, du folk, utgjut era hjärtan för honom. Gud är vår tillflykt. Sela”.


Ps. 139:5 ”Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand.”

Ps. 146:5 ”Salig är den som har Jakobs Gud till sin hjälpare. Han sätter sitt hopp till HERREN, sin Gud, 6 till honom som har gjort himmel och jord och hav och allt som finns i dem, till honom som är trofast för evigt, 7 som skaffar rätt åt de förtryckta och ger bröd åt de hungriga.”

Ps. 147:11 ”HERREN gläder sig åt dem som fruktar honom, åt dem som hoppas på hans nåd.”

Jes. 40:29 ”Han ger den trötte kraft och ökar den maktlöses styrka. 30 Ynglingar kan bli trötta och ge upp, unga män kan falla. 31 Men de som hoppas på HERREN får ny kraft, de lyfter med vingar som örnar. De skyndar i väg utan att mattas, de färdas framåt utan att bli trötta.”

Klag. 3:22 ”HERRENS nåd är det att det inte är ute med oss, ty det är inte slut med hans barmhärtighet. 23 Den är var morgon ny, ja, stor är din trofasthet.
24 HERREN är min del, det säger mig min själ, därför står mitt hopp till honom. 25 HERREN är god mot dem som väntar på honom, mot den själ som söker honom.
26 Det är gott att i stillhet hoppas på hjälp från HERREN. 27 Det är gott för en man att bära ett ok i sin ungdom.”

Rom. 12:12 ”Var glada i hoppet, tåliga i lidandet, uthålliga i bönen.”

1 Kor. 13:13 ”Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst av dem är kärleken.”

Hebr. 10:23 ”Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast.
24 Låt oss ge akt på varandra och uppmuntra varandra till kärlek och goda gärningar.”

Ett levande hopp
1 Petr. 1:3 ”Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader. I sin stora barmhärtighet har han genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda fött oss på nytt till ett levande hopp, 4 till ett arv som aldrig kan förstöras, fläckas eller vissna och som är förvarat åt er i himlen.
5 Med Guds makt blir ni genom tron bevarade till den frälsning som finns beredd och skall uppenbaras i den sista tiden.”

Den barmhärtige samariten
Luk. 10:23 ”När de var ensamma, vände sig Jesus till lärjungarna och sade: "Saliga är de ögon som ser det ni ser. 24 Ty jag säger er: Många profeter och kungar ville se vad ni ser, men fick inte se det, och höra det ni hör, men fick inte höra det."
25 Då kom en laglärd fram och ville snärja honom och frågade: "Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv?"
26 Jesus sade till honom: "Vad står skrivet i lagen? Vad läser du där?"
27 Han svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv". *
28 Jesus sade till honom: "Du svarade rätt. Gör det, så får du leva." 29 Då ville mannen försvara sig och frågade Jesus: "Vem är då min nästa?" 30 Jesus svarade: "En man var på väg från Jerusalem ner till Jeriko och råkade ut för rövare. De slet av honom kläderna och misshandlade honom. Sedan gav de sig av och lämnade honom där halvdöd.
31 En präst kom händelsevis ner samma väg, och när han fick se mannen gick han förbi. 32 På samma sätt var det med en levit*. Han kom till platsen, såg mannen och gick förbi.
33 En samarit som färdades samma väg kom också dit. När han såg mannen, förbarmade han sig över honom. 34 Han gick fram till honom, hällde olja och vin i hans sår och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, förde honom till ett värdshus och skötte om honom.
35 Nästa dag tog han fram två denarer och gav åt värdshusvärden och sade: Sköt om honom, och kostar det mer skall jag betala när jag kommer tillbaka.

36 Vem av dessa tre tycker du var en nästa för mannen som hade råkat ut för rövare?" 37 Han svarade: "Den som visade honom barmhärtighet." Då sade Jesus till honom: "Gå du och gör som han."

Inga kommentarer: