Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

torsdag 7 juli 2011

Lots ombord!



Lugna hamn

Mitt liv är likt en resa bland bränningar och skär
på upprört hav där höga vågor slå.
Men jag har lots ombord ty min Jesus är mig när,
då vet jag att jag trygg skall hamnen nå.

KÖR: Lugna hamn efter stormiga färden.
Ljusa mål för min längtan och tro.
Sköna land i den himmelska världen.
Ljuva hem där jag evigt skall bo.

2. Hur gott det är att veta att lotsen är ombord
han håller rodret säkert i sin hand.
Och skulle stormen hårdna, då säger han sitt ord
och lätt blir resan mot den andra strand.

3. Och över tidens vatten en mängd av stjärneljus
ifrån Guds löfteshimmel mot mig ler.
De lyser upp min farled bland breda böljors brus.
Mitt hemlands kust mitt öga snart skall se.


av Theofil Engström

*************************************


Ps. 107:28-32 ”Men de ropade till HERREN i sin nöd och han förde dem ut ur deras trångmål. 
Han stillade stormen och böljorna omkring dem tystnade.
De gladdes över att det blev stilla,
och han förde dem till den hamn dit de ville. Må de tacka HERREN för hans nåd, för hans underbara gärningar mot människors barn, må de upphöja honom i folkets församling och prisa honom där de äldste sitter.”

Ords. 10:25 ”När stormen kommer är det ute med den ogudaktige, den rättfärdige har en evig grundval.”

Jes. 25:4-5 ”Du är ett skydd för den svage, ett skydd för den fattige i hans nöd, en tillflykt undan storm, en skugga undan hetta.
Ty de skoningslösas andedräkt är som en storm mot en vägg. Som du kuvar hettan när det är som torrast, så kuvar du främlingarnas larm.
Ja, som hettan dämpas av molnets skugga, så dämpas de skoningslösas sång.”

Jesus stillar stormen
Matt. 8:23-27 ”Jesus steg i båten, och hans lärjungar följde honom.
Då blåste det upp till full storm på sjön, och vågorna slog över båten. Men han sov.
De gick då fram och väckte honom och sade: "Herre, hjälp! Vi går under." Han sade: "Varför är ni rädda? Så lite tro ni har!"
Sedan reste han sig och talade strängt till vindarna och sjön, och det blev alldeles lugnt.
Männen häpnade och sade: "Vem är han? Till och med vindarna och sjön lyder honom."

Jesus är Guds vishet
Matt. 11:25-30 ”Vid den tiden sade Jesus: "Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små.
Ja, Fader, detta var din goda vilja. Allt har min Fader överlämnat åt mig.
Och ingen känner Sonen utom Fadern.
Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för. Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor* så skall jag ge er vila.
Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat.
Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt."

Inga kommentarer: