Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

fredag 8 juli 2011

Blessed be the name of the LORD!



Ps. 113: 2-4 ”Välsignat vare HERRENS namn från nu och till evig tid! Från solens uppgång ända till dess nedgång skall HERRENS namn bli prisat.
HERREN är upphöjd över alla folk, till himlen når hans ära.


Ps. 118:19-29 ”Öppna för mig rättfärdighetens portar, jag vill gå in genom dem och tacka HERREN. Detta är HERRENS port, de rättfärdiga går in genom den.
Jag tackar dig för att du svarade mig och blev min frälsning. Den sten som byggnadsarbetarna kastade bort har blivit en hörnsten. HERREN har gjort den till detta, underbart är det i våra ögon. Detta är den dag som HERREN har gjort, låt oss på den jubla och vara glada!
O, HERRE, fräls! O, HERRE, låt allt lyckas väl!
Välsignad vare han som kommer i HERRENS namn!
Vi välsignar er från HERRENS hus. HERREN är Gud, och han gav oss ljus.
Ordna er i högtidsled med lövrika kvistar i händerna fram till altarets horn. Du är min Gud, jag vill tacka dig, min Gud, jag vill upphöja dig. Tacka HERREN, ty han är god, ty hans nåd varar i evighet.”

Jesus rider in i Jerusalem
Joh. 12:12-19 ”Nästa dag hade folk i stora skaror kommit till högtiden. När de fick höra att Jesus var på väg in i Jerusalem, tog de palmblad och gick ut för att möta honom. Och de ropade: "Hosianna! Välsignad är han som kommer i Herrens namn, han som är Israels konung." Och Jesus fann ett åsneföl och satt upp på den, såsom det står skrivet:
Frukta inte, du Sions dotter! Se, din konung kommer, ridande på ett åsneföl. Hans lärjungar förstod inte detta från början.
Men när Jesus hade blivit förhärligad, kom de ihåg att just detta var skrivet om honom och att man hade gjort så med honom.
Alla som hade varit med honom när han kallade Lasarus ut ur graven och uppväckte honom från de döda, vittnade om detta.
Många människor gick också ut och mötte honom, därför att de hade hört att han hade gjort detta tecken.
Men fariseerna sade till varandra: "Ni ser att vi inte kan uträtta något. Hela världen springer ju efter honom."

Herrens omsorg om den ringe
Ps. 113:1-9 ”Halleluja! Prisa, ni HERRENS tjänare, prisa HERRENS namn!
Välsignat vare HERRENS namn från nu och till evig tid! Från solens uppgång ända till dess nedgång skall HERRENS namn bli prisat.
HERREN är upphöjd över alla folk, till himlen når hans ära.
Vem är som HERREN, vår Gud, han som tronar så högt, han som ser ner så djupt, vem i himlen och på jorden?
Han som reser upp den ringe ur stoftet och lyfter den fattige ur dyn för att sätta honom bland furstar, sitt folks furstar, han som låter en ofruktsam kvinna bo i huset som en lycklig mor, omgiven av barn. Halleluja!”

Inga kommentarer: