Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

måndag 25 juli 2011

Och till hans namn skall folken sätta sitt hopp!

Han är uppstånden!


Matt. 12: 21 ”Och till hans namn skall folken sätta sitt hopp.”




Jesajas profetia om Jesus, innan Han föddes till den här jorden.

Herrens tjänare   (Jesus)
Jes. 42:1 ”Se, min tjänare som jag uppehåller, min utvalde, i vilken min själ har sin glädje. Jag har låtit min Ande komma över honom. Han skall utbreda rätten bland hednafolken.
2 Han skall inte skria eller ropa, inte låta sin röst höras på gatorna.
3 Ett brutet strå skall han inte krossa, en tynande veke skall han inte släcka. Han skall i trofasthet utbreda rätten.

4 Han skall inte förtröttas eller brytas ner, förrän han har grundat rätten på jorden. Havsländerna väntar på hans undervisning.
5 Så säger Gud, HERREN, han som har skapat himlen och spänt ut den, han som har utbrett jorden med allt som växer där, han som har givit liv åt folket som bor där och ande åt dem som vandrar på den.
6 Jag, HERREN, har kallat dig i rättfärdighet, jag skall hålla dig i handen. Jag skall bevara dig och göra dig till ett förbund för folket, till ett ljus för hednafolken,
7 för att du skall öppna blinda ögon och föra fångar ut ur fängelset, ur fångenskapen dem som sitter i mörker.
8 Jag är HERREN, det är mitt namn. Jag ger inte min ära åt någon annan eller mitt lov åt avgudabilder.
9 Se, vad jag förut förkunnade har kommit. Nu förkunnar jag nya ting, innan de visar sig låter jag er höra om dem.”

Herrens tjänares lidande och härlighet   (Profetia om Jesus)
Jes. 52:13 ”Se, min tjänare skall handla vist*. Han skall bli hög och upphöjd, ja, mycket hög.
14 Liksom många häpnade över dig, så skall hans framträdande förvrängas mer än andra mäns och hans gestalt mer än andra människors.
15 Han skall bestänka*( bestänka Liktydigt med "rena", se t ex 3 Mos 14: 7, 4 Mos 8: 7) många folk. Inför honom kommer kungar att förstummas, ty de får se sådant som aldrig har berättats för dem och lära känna vad de aldrig har hört.”

Inga kommentarer: