Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

fredag 22 juli 2011

Tron bygger inte på mänsklig visdom utan på Guds kraft!

Några tankar och bibelord,  inspirerade av Hans Weichbrodts predikan under OAS-konferensens avslutningsmöte. 

Aposteln Paulus är ett exempel på en Guds tjänare som startade i mänsklig svaghet och enkelhet, och blev hånad av människorna, men Herren var med honom!

Ett liv i helgelse
1 Tess. 4:1 "För övrigt, bröder, ni har lärt av oss hur ni skall leva för att behaga Gud, och det är ju så ni lever. Nu ber och uppmanar vi er i Herren Jesus att låta ert liv ännu mer överflöda i detta."
 Apg. 18:5 ”När Silas och Timoteus kom ner från Makedonien, var Paulus helt upptagen med att predika ordet och vittna för judarna att Jesus är Messias. 6 Men de gick emot honom och hånade honom. Då skakade han sina kläder och sade till dem: "Ert blod skall komma över era egna huvuden. Jag är utan skuld. Från och med nu går jag till hedningarna." 7 Och han gick därifrån och tog in hos Titius Justus, en man som fruktade Gud och som hade ett hus alldeles intill synagogan. 8 Krispus, föreståndaren för synagogan, och hela hans familj kom till tro på Herren. Även många andra korintier som lyssnade kom till tro och döptes. En natt sade Herren i en syn till Paulus: "Var inte rädd, utan tala och tig inte! 10 Jag är med dig, och ingen skall angripa dig och göra dig något ont, ty jag har mycket folk här i staden." 11 Och han stannade där i ett år och sex månader och undervisade dem i Guds ord.”

Guds hemliga vishet uppenbarad
1 Kor. 2:1 "När jag kom till er, bröder, var det inte med stor vältalighet eller hög visdom som jag predikade Guds hemlighet* för er. 2 Jag hade nämligen bestämt mig för, när jag var hos er, att inte veta av något annat än Jesus Kristus och honom som korsfäst. 3 Svag, rädd och mycket orolig kom jag till er. 4 Och mitt tal och min predikan bestod inte i ord som skulle övertyga genom mänsklig visdom utan genom en bevisning i Ande och kraft. 5 Vi ville inte att er tro skulle bygga på människors visdom utan på Guds kraft.”


Paulus gick vidare, trots motstånd, och vi som Guds folk, har ”samma strid” att utkämpa som Paulus talar om. Det viktiga är, att det är Jesus det handlar om. Ingen pastor eller annan Guds tjänare kan sätta sig själv som ”herre”, i främsta rummet utan det är alltid Jesus som är den störste Konungen och Överherden!

Kämpa för tron
Fil. 1:27 ”Lev nu bara på ett sätt som är värdigt Kristi evangelium, så att jag, vare sig jag besöker er eller inte, får höra att ni står fasta i en och samme ande och i ett och samma sinne kämpar för tron på evangelium 28 utan att på något sätt låta er skrämmas av motståndarna. Det blir för dem ett tecken på att de går förlorade, men för er ett tecken på att ni blir frälsta, och det av Gud. 29 Ty för Kristi skull har ni fått nåd, inte bara att tro på honom utan också att lida för hans skull, 30 eftersom ni har samma strid att utkämpa som ni såg att jag hade och nu hör att jag har.”

Om man tar bilden av en idrottsarena: Gud vill tända den Helige Andes eld i oss och flytta oss från ”åskådarplatsen” till ”spelplanen”

Det börjar i enkelhet:
Gud kommer att låta oss få nycklar till de uppdrag Han har för oss. Här handlar det om att Paulus fick två medarbetare till sin hjälp, Priskilla och Akvila, dessa hade samma yrke och som Paulus och arbetade ”vanligt” med detta sex dagar i veckan. EN DAG i veckan gick Paulus till synagogan. Paulus såg sitt vanliga jobb som en plattform för Guds Rike.

Gud kommer att ge oss "senapskorn" under den tid i veckan vi lyssnar på predikan och även själva lyssnar in Guds röst genom Hans Ord i bibeln.

Mark. 4:30 "Han sade också: "Vad skall vi likna Guds rike vid, eller vilken liknelse skall vi använda för att beskriva det? 31 Det är som ett senapskorn. När man sår det är det minst av alla frön på jorden. 32 Men när det har blivit sått, växer det upp och blir större än alla köksväxter och får så stora grenar att himlens fåglar kan bygga bo i dess skugga."

Vägen vidare: Senapskornet växer om vi går i lydnad (Apg. 18:5-7) Silas och Timoteus gjorde så att Paulus kunde jobba heltid. De bildade ett lag och de var INTE AVUNDSJUKA på varandra.

Paulus i Korint
Apg. 18:1 ”Sedan lämnade Paulus Athen och kom till Korint. 2 Där träffade han en jude vid namn Akvila, född i Pontus, och hans hustru Priskilla. De hade nyligen kommit från Italien, eftersom Klaudius hade gett befallning om att alla judar skulle lämna Rom. Till dessa båda kom nu Paulus, 3 och då han hade samma yrke som de, stannade han hos dem och arbetade. De var nämligen tältmakare. 4 Varje sabbat förde han samtal i synagogan och övertygade både judar och greker.”

Andliga attacker.
Den Helige Ande vill hela oss mer och mer. Andligt tryck som kommer emot oss slår på samma ömma punkt där vi har våra sprickor. Vi ska inte ge upp i kampen utan GÅ VIDARE!

Rom. 8:28 "Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut."

5 Mos. 23:5 ” Men HERREN, din Gud, ville inte lyssna på Bileam, utan HERREN, din Gud, förvandlade förbannelsen till välsignelse för dig, ty HERREN, din Gud, älskade dig."

Herren förvandlade förbannelsen till välsignelse för Sin församling, men vill även göra det för oss som enskilda kristna i trängda lägen.

Herren vill sätta på oss den andliga vapenrustningen och ge oss HÅRD PANNA och MJUKA HJÄRTAN
Hård panna så att vår motståndskraft förökas…

Mjukt hjärta...
2 Kung. 22: 18...Så säger HERREN, Israels Gud, 19 om de ord som du har hört: Eftersom ditt hjärta blev mjukt och du ödmjukade dig inför HERREN när du hörde vad jag har talat mot denna plats och mot dem som bor här, nämligen att de skall bli ett föremål för häpnad och förbannelse, och eftersom du rev sönder dina kläder och grät inför mig, därför har jag också hört dig, säger HERREN. 20 Därför vill jag samla dig till dina fäder och du skall samlas till dem i din grav med frid. Dina ögon skall slippa se all den olycka som jag skall låta komma över denna plats."

Den andliga vapenrustningen
Ef.6:10 "Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft.
11 Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp.
12 Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna.
13 Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt.
14 Stå alltså fasta, spänn på er sanningen som bälte kring era höfter och kläd er i rättfärdighetens pansar
15 och sätt som skor på era fötter den beredskap som fridens evangelium ger.
16 Tag dessutom trons sköld. Med den kan ni släcka den ondes alla brinnande pilar.
17 Tag emot frälsningens hjälm och Andens svärd som är Guds ord.
18 Gör detta under ständig åkallan och bön och bed alltid i Anden. Vaka därför och håll ut i bön för alla de heliga."

Andliga gåvor är även ämnade för SKARPT LÄGE!

Luk. 10:19 "Se, jag har gett er makt att trampa på ormar och skorpioner och att stå emot fiendens hela välde. Ingenting skall någonsin skada er. 20 Men gläd er inte så mycket över att andarna lyder er, som över att era namn är skrivna i himlen."

Det finns många visioner som har dött, men Gud kan göra dem levande.Det är viktigt att vi kan se vår vardag som en plattform för Guds Rike. Genombrottet, vågen från Gud kan komma när vi minst anar. Genombrott kan komma när vi känner oss som allra mest misslyckade!
Herren vill välsigna oss i vardagen och hjälpa oss,  från "åskådarplats" in i "matchen",  för utbredandet av Hans Rike på jorden!

Inga kommentarer: