Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

onsdag 13 juli 2011

Varför ljuger folk?

Hittade en mycket bra artikel på nätet, om varför folk ljuger och vad lögner kan ställa till med, både för sig själv och för andra.

Läs här:


Vad säger bibeln om att ljuga?

3 Mos. 19: 11 "Ni skall inte stjäla eller ljuga eller bedra varandra."

Ords. 14:5 ”Ett sannfärdigt vittne ljuger inte, ett falskt vittne främjar lögn.” 

Förakt för Guds ord leder till undergång.

Jes. 30:8 ”Gå nu och skriv detta på en tavla inför dem och teckna upp det i en bok, så att det bevaras för kommande dagar, alltid och för evigt. 
9 Ty det är ett upproriskt folk, barn som ljuger, barn som inte vill höra HERRENS undervisning 10 och som säger till siarna: "Skåda inte!" och till profeterna: "Profetera inte för oss det som är sant. Tala smickrande ord till oss, profetera bedrägliga ting.
11 Vik av ifrån vägen, gå bort från stigen, låt oss slippa se Israels Helige."
12 Därför säger Israels Helige: "Eftersom ni förkastar detta ord och förtröstar på våld och vrånghet och förlitar er på sådant,
13 skall denna missgärning bli för er som ett fallfärdigt stycke på en hög mur, som buktar ut mer och mer, till dess muren plötsligt rämnar på ett ögonblick.
14 Den krossas som en lerkruka, så skoningslöst att man inte kan finna en skärva stor nog att med den hämta eld från eldstaden eller ösa upp vatten ur dammen."
15 Ty så säger Herren HERREN, Israels Helige: "Om ni vänder om och är stilla skall ni bli frälsta. Genom stillhet och förtröstan blir ni starka." Men ni vill inte.
16 Ni säger: "Nej, på hästar tänker vi fly." Därför skall ni också fly. "På snabba hästar tänker vi ge oss av." Därför skall också era förföljare vara snabba.
17 Tusen skall fly för en enda mans hot, och för fem mäns hot skall ni alla fly, till dess det som är kvar av er är som en ensam stång på toppen av ett berg, som ett baner på en kulle.
18 Därför väntar HERREN på att få visa er nåd, därför är han upphöjd för att visa er barmhärtighet. Ty HERREN är en domens Gud. Saliga är alla som väntar på honom.”

Abrahams sanna barn.

Joh. 8:31 ”Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom:
"Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar,
32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria."
33 De svarade honom: "Vi är Abrahams barn och har aldrig varit slavar under någon. Hur kan du säga att vi skall bli fria?"
34 Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er:
Var och en som gör synd är syndens slav.
35 Slaven bor inte kvar i huset för alltid, men sonen stannar där för alltid.
36 Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.
37 Jag vet att ni är Abrahams barn, men ni vill döda mig därför att ni inte förstår mitt ord.
38 Jag talar vad jag har sett hos min Fader. Ni gör vad ni har hört av er fader."
39 De svarade honom: "Vår fader är Abraham." Jesus sade: "Om ni vore Abrahams barn, skulle ni göra Abrahams gärningar.
40 Men nu vill ni döda mig, en man som har sagt er sanningen, som jag har hört av Gud. Så handlade inte Abraham.
41 Ni gör er faders gärningar." De svarade: "Vi är inte födda i äktenskapsbrott. Vi har bara en fader, Gud."
42 Jesus svarade: "Vore Gud er Fader, skulle ni älska mig, eftersom jag har utgått från Gud och kommer från honom. Jag har inte kommit av mig själv, utan han har sänt mig.
43 Varför förstår ni inte vad jag säger? Därför att ni inte kan lyssna till mitt ord.
44 Ni har djävulen till er fader. Och vad er fader har begär till, det vill ni göra. Han har varit en mördare från början och har aldrig stått på sanningens sida, eftersom sanning inte finns i honom. När han ( djävulen )talar lögn, talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.
45 Men mig tror ni inte, därför att jag säger er sanningen.
46 Vem av er kan överbevisa mig om synd? Om jag talar sanning, varför tror ni mig inte?
47 Den som är av Gud lyssnar till Guds ord. Men ni lyssnar inte, därför att ni inte är av Gud."
***********************

Det står alltså här att djävulen är lögnens fader ( Joh. 4:44 ) 
Ljuset och mörkret har ingenting med varandra att göra och Gud är Ljuset ( 1 Joh. 1:5 ), och Sanningen ( Joh. 14:6 ” Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”)
Att ljuga, kan få oanade destruktiva konsekvenser, både för den enskilde och dess omgivning.
Det visar också på vad sant det är som bibeln säger, om djävulens strategi att locka människor till mörkrets gärningar, för han är bara ute efter att stjäla, slakta och döda.

************************
Joh. 10:7 ”Då sade Jesus än en gång: "Amen, amen säger jag er: Jag är dörren till fåren.
8 Alla som har kommit före mig är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem.
9 Jag är dörren. Den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och gå ut och finna bete.
10 Tjuven ( djävulen ) kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd.”

Vandra i ljuset.

1 Joh. 1:5 ”Detta är det budskap som vi har hört från honom och som vi förkunnar för er, att Gud är ljus och att inget mörker finns i honom.
6 Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, så ljuger vi och handlar inte efter sanningen.
7 Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.
8 Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss.
9 Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.
10 Om vi säger att vi inte har syndat, gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss.”

Kol. 3:9 ”Ljug inte på varandra. Ni har ju klätt av er den gamla människan med hennes gärningar 10 och klätt er i den nya människan, som förnyas till rätt kunskap och blir en avbild av sin Skapare.”

Inga kommentarer: