Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

tisdag 26 juli 2011

Fotsporene i sanden!



Fotspår i sanden
En natt hade en man en dröm. Han drömde att han gick längs en strand tillsammans med Gud.
På himlen trädde plötsligt händelser från hans liv fram.
Han märkte att vid varje period i livet fanns spår i sanden av två par fötter:
Det ena spåret var hans, det andra var Guds.

När den sista delen av hans liv framträdde, såg han tillbaka på fotspåren i sanden.
Då såg han att många gånger under sin levnads vandring fanns det bara ett par fotspår.
Han märkte också att detta inträffade under hans mest ensamma och svåra perioder av sitt liv.

Han frågade Gud om detta, "Herre, du sa att du aldrig skulle överge mig utan gå vid min sida hela vägen.
Men under de allra svåraste tiderna i mitt liv har det funnits bara ett par fotspår.
Jag kan inte förstå, att du lämnade mig när jag behövde dig mest."

Herren svarade: Jag skulle aldrig lämna dig under tider av prövningar och lidande.
När du såg bara ett par fotspår - då bar jag dig.

Okänd
*****************************


Ps. 9:10 ”HERREN är en borg för den förtryckte, en borg i nödens tider. 11 De som känner ditt namn förtröstar på dig, ty du överger inte dem som söker dig, HERRE”.

Ps. 68: 20 ”Lovad vare Herren! Dag efter dag bär han oss, Gud är vår frälsning. Sela.
21 Gud är för oss en Gud som frälsar, hos HERREN Herren finns räddning från döden.” 

Rom. 15:1 ”Vi som är starka är skyldiga att bära de svagas svagheter och inte tjäna oss själva.
2 Var och en av oss skall tjäna sin nästa, till hans bästa och hans uppbyggelse.
3 Kristus tjänade inte sig själv utan bar våra svagheter, så som det står skrivet: Dina smädares smädelser föll över mig.*
4 Ty allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp.
5 Och må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga efter Kristi Jesu vilja,
6 så att ni endräktigt med en mun prisar vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader.
7 Ta därför emot varandra, så som Kristus har tagit emot er till Guds ära.
8 Vad jag vill säga är att Kristus har blivit de omskurnas tjänare för att visa att Gud är sannfärdig och bekräfta löftena till fäderna,
9 och att hedningarna har fått prisa Gud för hans barmhärtighet, som det står skrivet: Därför vill jag prisa dig bland hedningarna och lovsjunga ditt namn.*
10 Vidare heter det: Gläd er, ni hedningar, tillsammans med hans folk.*
11 Och på ett annat ställe: Lova Herren, alla hedningar, prisa honom, alla folk.*
12 Och vidare säger Jesaja: Ett skott av Isais rot, han som står upp för att regera över hedningarna, på honom skall hedningarna hoppas.*
13 Må hoppets Gud uppfylla er med all glädje och frid i tron, så att ni överflödar i hoppet genom den helige Andes kraft.”

5 Mos. 31:8 ”HERREN går själv framför dig och han skall vara med dig. Han skall inte lämna dig eller överge dig. Var inte rädd eller förfärad."

Inga kommentarer: