Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 31 juli 2011

Saliga visshet! (Blessed Assurance)



Saliga visshet.

1. Saliga visshet, Jesus är min! Han är min herde, kallar mig sin. Saliga visshet, allt är nu väl! Jesus har löst min kropp och min själ.

KÖR: Han är min glädje, Han är min sång, Honom jag prisar livsdagen lång. Han blir min lovsång evigt hos Gud. Han är min brudgum, jag är hans brud.

2. Allting jag uppgav, allting jag vann, Evighetsdagen härlig upprann. Himlen är öppen, änglar från Gud Bringa till jorden frälsningens bud.

3. Nu kan jag salig sjunga hans pris, Själen nu njuter himmelens spis. Jag är ett stoft, dock renad av Gud, Jesus är min, och jag är hans brud.

4. Döpt med Guds Ande efter hans ord, Saliga visshet- himmel på jord! Eld på min tunga, eld i min barm, Han har mig fyllt med kärlek så varm.

/Fanny Crosby

********************************


Ps. 84:5-6 ”Saliga är de som bo i ditt hus, de lovar dig ständigt. Sela. Saliga är de människor som har sin styrka i dig, de som har dina vägar i sitt hjärta.”

Ps. 106:3 ”Saliga är de som håller fast vid det rätta, som alltid handlar rättfärdigt.”

Ps. 119:1-3 ”Saliga är de som vandrar i fullkomlighet, de som lever efter HERRENS undervisning. Saliga är de som tar hans vittnesbörd i akt, de som av allt hjärta söker honom, de som inte gör det som är orätt utan vandrar på hans vägar.”

Ords. 8:32 ”Så lyssna nu, mina barn. Saliga är de som håller sig till mina vägar.”

Jes. 30:18 ”Därför väntar HERREN på att få visa er nåd, därför är han upphöjd för att visa er barmhärtighet. Ty HERREN är en domens Gud. Saliga är alla som väntar på honom.”

Matt. 5:3-6 "Saliga är de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket. Saliga är de som sörjer, de skall bli tröstade. Saliga är de ödmjuka, de skall ärva jorden. Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, de skall bli mättade.”

Luk. 11: 28 ”…Saliga är de som lyssnar till Guds ord och bevarar det."

Joh. 20:29 ”Jesus sade till honom: "Därför att du har sett mig, tror du. Saliga är de som tror, fastän de inte ser."

Rom. 4:7 ”Saliga är de, vilkas överträdelser är förlåtna och vilkas synder är överskylda.”

Uppmuntran till tro och kärlek
Hebr. 10:19 ”Bröder, i kraft av Jesu blod kan vi nu frimodigt gå in i det allra heligaste
20 på den nya och levande väg som han har öppnat för oss genom förlåten, det vill säga sitt kött.
21 Vi har en stor präst över Guds hus.
22 Låt oss därför med uppriktigt hjärta gå fram i full trosvisshet, med ett hjärta som är renat från ett ont samvete och med en kropp som är badad i rent vatten.
23 Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast.
24 Låt oss ge akt på varandra och uppmuntra varandra till kärlek och goda gärningar.
25 Låt oss inte överge våra egna sammankomster, som en del har för vana, utan uppmuntra varandra, detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.”

Jak. 5:7 ”Vänta alltså tåligt, bröder, tills Herren kommer. Se, hur jordbrukaren tåligt väntar på jordens dyrbara skörd, tills den får höstregn och vårregn.
8 Var också ni tåliga och styrk era hjärtan, ty Herrens ankomst är nära.
9 Klaga inte på varandra, bröder, så blir ni inte dömda. Se, domaren står utanför dörren.
10 Bröder, ta profeterna som talade i Herrens namn till föredömen i att tåligt uthärda lidanden.
11 Vi prisar dem saliga som håller ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och sett hur Herren till slut handlade med honom. Herren är rik på kärlek och barmhärtighet."

1 Petr. 3:12 "Ty Herrens ögon är vända till de rättfärdiga, och hans öron är öppna för deras böner. Men Herrens ansikte är vänt emot dem som gör det onda.
13 Vem kan göra er något ont, om ni ivrar för det goda?
14 Ja, även om ni skulle få lida för rättfärdighetens skull, är ni saliga. Var inte rädda för dem och låt er inte skrämmas.
15 Herren Kristus skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger.
16 Men låt det ske ödmjukt, med respekt och ett rent samvete, så att de som talar illa om er goda livsföring i Kristus får skämmas för sitt förtal.
17 Ty det är bättre att lida för goda gärningar, om det skulle vara Guds vilja, än att lida för onda gärningar."

Upp. 1:3 ”Salig är den som läser upp och saliga är de som lyssnar till profetians ord och tar vara på det som är skrivet i den. Ty tiden är nära.”

Upp. 19:9 ”Och ängeln sade till mig: "Skriv! Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid." Och han tillade: "Dessa Guds ord är sanna."

Upp. 22:14 ”Saliga är de som tvättar sina kläder. De skall få rätt till livets träd och få komma in i staden genom dess portar.”

Inga kommentarer: