Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

torsdag 5 april 2012

Herren förbarmar sig över sina betryckta!


Vi läser ofta i nyheterna om orättvisorna i samhället, om hur förtryckare och girigbukar skor sig på de fattiga, sjuka, gamla och utsatta människorna i samhället.
När Guds rikes principer inte får vara ledtråden för de regerande och makthavarna i landet då tar mörkrets rike vid och visar sitt rätta ansikte. När de styrande i landet inte längre vet skillnad på rätt och orätt då är det många av folket som blir djupt lidande på grund av detta.

Några exempel från samhället:
http://www.svd.se/naringsliv/carema-skandalen-svartar-ner-branschen_6629316.svd
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/675033-ocker-janne-tjanar-miljoner-pa-ensamkommande-flyktingbarn
http://www.aftonbladet.se/ledare/article12453335.ab

De betrycktas hopp
Ps. 9:18 ”De ogudaktiga skall vika tillbaka ner i dödsriket, alla hednafolk som glömmer Gud.
19 Men den fattige skall inte bli glömd för alltid, de betrycktas hopp skall ej bli om intet för evigt.
20 Stå upp, HERRE, låt inte människor få makten, låt hednafolken bli dömda inför ditt ansikte.
21 Låt fruktan komma över dem, HERRE, låt hednafolken förstå att de endast är människor. Sela.”



Ps. 68:10 ”Ett nåderikt regn lät du falla, Gud, när din egendom var uttorkad, gav du den nytt liv.
11 Din skara fick bo där. I din godhet, Gud, sörjde du för de betryckta.”

Ps. 72:2 ”Han skall döma ditt folk med rättfärdighet, dina betryckta med rättvisa.
3 Bergen skall bära frid åt folket, höjderna rättfärdighet.
4 Han skall skaffa rätt åt de betryckta bland folket, han skall frälsa de fattiga och krossa förtryckaren.”

Ps. 74:18 ”Herre, tänk på hur fienden smädar, hur ett dåraktigt folk föraktar ditt namn.
19 Lämna ej åt vilddjuren din turturduvas själ, glöm inte för alltid dina betrycktas liv!
20 Tänk på förbundet, ty i landets mörka vrår finns fullt av våldsnästen.
21 Låt inte den förtryckte vika tillbaka med skam, låt den fattige och behövande prisa ditt namn.
22 Stå upp, Gud, och för din talan! Tänk på hur du hela tiden hånas av dåren.
23 Glöm inte bort dina ovänners rop, larmet som ständigt hörs från dina motståndare.”

Ords. 14:20 ”Också av sina närmaste blir den fattige hatad, men den rike har många vänner.
21 Den som föraktar sin nästa syndar, lycklig är den som förbarmar sig över de betryckta.
22 De som tänker ut ont far vilse, de som tänker ut gott får erfara nåd och sanning.”

Rättfärdighetens rike
Jes. 32:1 ”Se, en kung skall regera i rättfärdighet, furstar skall styra med rättvisa.
2 En man skall vara som en tillflykt i stormen, som ett skydd mot störtskuren, som vattenbäckar i en ödemark, som skuggan av en väldig klippa i ett törstigt land.
3 De som har ögon att se med skall inte vara förblindade, de som har öron att höra med skall lyssna.
4 De obetänksammas hjärtan skall förstå kunskap, och de stammandes tunga skall tala flytande och klart.

5 Dåren skall då inte mer kallas ädel, girigbuken inte kallas frikostig.
6 Ty en dåre talar dårskap, hans hjärta gör det som är orätt, så att han handlar ogudaktigt och sprider villoläror om HERREN. Han svälter ut den hungriges själ och hindrar den törstige att dricka.
7 Girigbukens vapen är onda, han tänker ut ondskefulla anslag för att fördärva de betryckta genom lögnaktiga ord och den fattige när han vädjar om rättvisa.
8 Men den ädle tänker ädla tankar, han står fast vid det som är ädelt.”

Jes. 41:17 ”De betryckta och fattiga söker förgäves efter vatten, deras tunga förtorkar av törst. Men jag, HERREN, skall bönhöra dem, Israels Gud skall inte överge dem.
18 Jag skall låta strömmar rinna upp på höjderna och källor i dalarna. Jag skall göra öknen till sjö och torrt land till källsprång.
19 Jag skall låta cedrar och akacieträd växa upp i öknen med myrten och olivträd. På hedmarken skall jag plantera cypress tillsammans med alm och buxbom,
20 för att man tillsammans skall se och veta, ge akt på och förstå att HERRENS hand har gjort detta, att Israels Helige har skapat det.”

Jes. 43:18 ”Tänk inte på det som har hänt, bry er inte om det som förr har varit.
19 Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig. Märker ni det inte? Jag skall göra en väg i vildmarken och strömmar i öknen.
20 Markens djur skall ära mig, schakaler och strutsar, ty jag förser vildmarken med vatten och öknen med strömmar, så att mitt folk, mina utvalda, kan dricka.
21 Det folk som jag har format åt mig skall höja mitt lov.”

Jes. 49:13 ”Jubla, ni himlar, och fröjda dig, du jord, brist ut i jubel, ni berg. Ty HERREN tröstar sitt folk och förbarmar sig över sina betryckta.
14 Men Sion säger: "HERREN har övergivit mig, Herren har glömt mig."
15 Kan då en mor glömma sitt barn, så att hon inte förbarmar sig över sin livsfrukt? Och även om hon kunde glömma sitt barn, skall jag inte glömma dig.
16 Se, på mina händer har jag upptecknat dig. Dina murar står alltid inför mig.”

Jes. 55:6 ”Sök HERREN medan han låter sig finnas, åkalla honom medan han är nära.
7 Den ogudaktige må överge sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till HERREN, så skall han förbarma sig över honom, och till vår Gud, ty han skall ge mycken förlåtelse.
8 Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger HERREN.
9 Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar.

10 Liksom regnet och snön faller från himlen och inte återvänder dit, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktbar och ger säd till att så och bröd till att äta,
11 så skall det vara med ordet som går ut från min mun. Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig utan att ha verkat vad jag vill, och utfört det vartill jag har sänt ut det.”

Luk. 4:18 "Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet.”

Jak. 4:5 ”…Skriften säger: "Avundsjukt längtar den Ande som han har låtit bo i oss?"
6 Men större är nåden han ger. Därför heter det: Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd.
7 Underordna er därför Gud. Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er.
8 Närma er Gud, så skall han närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni tvehågsna.
9 Klaga, sörj och gråt. Låt ert skratt vändas i sorg och er glädje i bedrövelse.

10 Ödmjuka er alltså inför Herren, så skall han upphöja er.
11 Förtala inte varandra, bröder. Den som förtalar sin broder eller dömer sin broder förtalar och dömer lagen. Men om du dömer lagen är du inte lagens görare utan dess domare.
12 Det finns bara en lagstiftare och domare, han som har makt att frälsa och förgöra. Men vem är du, som dömer din nästa?”
******************************

Församlingen i den sista tiden.
När denna världens "Antkrists" rike tillåts utbreda sig även i Guds församling, ser vi också där en spegelbild av hur det ser ut ute i samhället. Ju mer vilseförd och försvagad Guds sanna församling blir, desto mer tilltar laglösheten även där.
Maktbegär, kontrollbehov och hänsynslöshet tar över mer och mer, där kärleken kallnar och villfarelserna får fritt utrymme att frodas.
En de samvetslösa församlingsledare uppträder som girigbukar, som roffar åt sig och skor sig på människor som hungrar och törstar efter rättfärdighet och sann kristen gemenskap.
Bibeln talar om att i denna tidsålders sista tid kommer kärleken hos de flesta av Guds folk att svalna, många skall komma på fall, förråda och hata varandra. Många falska profeter ska träda fram och bedra MÅNGA.
Guds Sanna Församling kommer att få möta mer av förföljelse och ökat motstånd från den sekulariserade kyrkan "Antikrists kyrka" i den här sista tiden.

Hes. 34:1 ”HERRENS ord kom till mig. Han sade:
2 "Du människobarn, profetera mot Israels herdar, profetera och säg till dem: Så säger Herren, HERREN: Ve er, ni Israels herdar, som bara tagit hand om er själva! Skulle inte herdarna ta hand om hjorden?
3 I stället åt ni upp det feta, ni klädde er med ullen och slaktade de gödda djuren. Men ni tog inte hand om hjorden.
4 De svaga stärkte ni inte, de sjuka botade ni inte, de sårade förband ni inte, de som drivit vilse förde ni inte tillbaka, de förlorade sökte ni inte upp, utan med hårdhet och grymhet härskade ni över dem.
5 De skingrades, eftersom de inte hade någon herde. De blev till mat åt alla markens djur när de skingrades.

6 Mina får irrar nu omkring på alla berg och alla höga kullar. Över hela landet är mina får kringspridda utan att någon frågar efter dem eller söker upp dem.
7 Hör därför HERRENS ord, ni herdar:
8 Så sant jag lever, säger Herren, HERREN, sannerligen, därför att mina får har lämnats till rov och därför att mina får har blivit ett byte för alla vilda djur - de har ju ingen herde - och eftersom mina herdar inte frågar efter mina får, då herdarna bara tänker på sig själva och inte på mina får,
9 därför, ni herdar: Hör HERRENS ord:
10 Så säger Herren, HERREN: Se, jag är emot herdarna och skall utkräva mina får ur deras hand och göra slut på deras herdetjänst. Herdarna skall då inte mer kunna föda sig själva på detta sätt, ty jag skall rädda mina får ur deras gap, så att de inte blir föda åt dem.”

Matt. 24:3 ”När Jesus sedan satt på Oljeberget och lärjungarna var ensamma med honom, gick de fram till honom och frågade: "Säg oss: När skall detta ske, och vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?"
4 Jesus svarade dem: "Se till att ingen bedrar er.
5 Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall leda många vilse.
6 Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit.
7 Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. 8 Men allt detta är bara början på 'födslovåndorna'.*

9 Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull.
10 Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra.
11 Många falska profeter skall träda fram och bedra många.
12 Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta.
13 Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst.
14 Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma.”

Jud. 1:17 ”Men ni, mina älskade, kom ihåg vad som är förutsagt av vår Herre Jesu Kristi apostlar.
18 De sade till er: "I den sista tiden skall det finnas människor som hånar och följer sina egna gudlösa begär." 19 Det är dessa som vållar splittring, de som är oandliga och som inte har Guds Ande.
20 Men ni, mina älskade, skall uppbygga varandra på er allra heligaste tro. Be i den helige Ande.
21 Håll er kvar i Guds kärlek, medan ni väntar på att vår Herre Jesus Kristus i sin barmhärtighet skall ge er evigt liv.”


Inga kommentarer: