Jesus sade: "Jag är Vägen och Sanningen och Livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh. 14:6

söndag 15 april 2012

Synd och villfarelse har en stark makt att bedra och förhärda människors hjärtan.

Hårt hjärta
Hebr. 3:1 ”Därför, heliga bröder, ni som har fått del av en himmelsk kallelse, se på Jesus, den apostel och överstepräst som vi bekänner oss till.
2 Han var betrodd av den som hade insatt honom, liksom Mose var betrodd i hela Guds hus.
3 Men Jesus är värd mycket större ära än Mose, liksom byggmästaren är värd större heder än själva huset.

4 Varje hus är byggt av någon, men Gud är den som har byggt allt.
5 Mose var betrodd som tjänare i hela Guds hus för att vittna om det som senare skulle förkunnas.
6 Men Kristus är betrodd som Son att råda över Guds hus, och hans hus är vi, när vi håller fast vid vår frimodighet och vårt hopp som vi berömmer oss av.

Varning för förhärdelse
7 Därför säger den helige Ande: I dag, om ni hör hans röst,
8 så förhärda inte era hjärtan, som när era fäder väckte min förbittring på frestelsens dag i öknen.
9 Där frestade de mig och satte mig på prov, fastän de såg mina gärningar under fyrtio år.
10 Därför blev jag vred på detta släkte och sade: Alltid far de vilse i sina hjärtan. De vill inte veta av mina vägar.
11 Då svor jag i min vrede: De skall aldrig komma in i min vila."


Här säger den Helige Ande att Gud blev vred på släktet som alltid for vilse i sina hjärtan. Han säger också att de inte ska komma in i Hans vila när de avfaller från den levande Guden och går sina egna vägar. Det betyder att de kommer att gå miste om det Eviga Livet hos Gud, om de inte vänder om från sin villfarelse.

Det står också att vi ska uppmuntra varandra så länge det heter idag. Orsaken till att vi ska uppmuntra varandra är att vi ska styrka varandra i tron på Gud så att synden inte får makt att bryta ner, bedra och förhärda våra hjärtan. Det står inte i bibeln att vi ska misskreditera varandra eller sprida lögner och förtal, detta hör inte hemma i Guds församling.

Det finns alltför många människor som har övergett församlingar p.g.a. kärlekslös behandling från medsyskon och ledare. Jag tror också att ju mindre utrymme den Helige Ande får i en församling desto mer kallnar den sanna kärleken mellan syskonen och världens ande tar över med allt vad det innebär. (läs 2 Tim. 3: 1-5 om människorna i de sista dagarna)

En sak som också är viktig att komma ihåg är att om man finns i ett sammanhang där ledarna har vänt sig bort från det sanna Gudsordet och predikar ett främmande evangelium, så är det väldigt lätt att bli vilseförd om man bara gapar och sväljer allt vad man hör utan att själv bry sig om att jämföra med vad det står i Guds Ord. Det är lätt att villfarelsen sedan leder till förhärdelse och hjärtat blir okänsligt för alla varningstecken.
Då är man riktigt illa ute.

forts Hebr. 3:12 ”Bröder, se till att ingen av er har ett ont och trolöst hjärta, så att han avfaller från levande Gud.
13 Uppmuntra varandra i stället varje dag, så länge det heter i dag, så att ingen av er förhärdas genom syndens makt att bedra.
14 Ty vi är Kristi vänner, om vi ända till slutet stadigt håller fast vid vår första tillförsikt.
15 Det heter: I dag, om ni hör hans röst, så förhärda inte era hjärtan som när era fäder väckte min förbittring.*

16 Vilka var det då som väckte förbittring, fastän de hade hört hans röst? Var det inte alla de som Mose hade fört ut ur Egypten?
17 Vilka var han vred på under fyrtio år? Var det inte de som syndade och blev liggande döda i öknen?
18 Och vilka gällde eden han svor, att de aldrig skulle komma in i hans vila, om inte dem som var olydiga?
19 Vi ser alltså att det var för sin otros skull som de inte kunde komma in.”

Inga kommentarer: